En mä muista yhtään noiden maksaruohojen nimiä. Oon ne varmaan kuullutkin, mutta eivät jostain syystä jää päähän.
Tuoksuvattukin alkoi heti viihtyä, kun vähän pelottelin sitä pois ottamisella. Kukkinutkin on, mutta jo suurin osa kuihtunut.
Talon ja tien välinen osa nyt tässä vaiheessa. Nurmikko myrkytettiin. hiekka kärrättiin alta talon toiseen päähän ja tilalle tuotiin multaa. Kaikki kunnia raskaasta työstä siipalle. Mennyt monta lomapäivää.
Tässä toinen pääty. Multa vaihdettu hiekkaan. Nurmikko ei menestynyt, kun tähän tuodaan aina puukuormat ja myös pienitään. Peräkärryn säilytyspaikka myös. Päälle tulee kivituhka ja tuohon kaistaleeseen pensasaidan vierelle ajattelin laittaa kaikenlaisia matalia perennoja tai sitten siemenistä kasvaneita ruusuangervoja (niitä riittää!) vähän vehreyttä antamaan.
Vuoritatar kukkii. Johonkin pitäisi siirtää, sillä pääsee oikeuksiinsa laajoina alueina. Vihertyy kyllä minun makuuni hieman liian myöhään.
Jaloangervoja ja kuunliljoja.
Tämä täytyy jakaa ja laittaa näkyvälle paikalle. Nätti minun mielestäni.
Löytyi sieltä hiekan seasta tämmöinen lohkare. Täytyy vain putsata ja keksiä sopiva paikka.
Nämä kaksi komeaa kiveä, jotka vartavasten haettiin tontille, peittyvät kokonaan kasvien taakse. Tähän olen hätäpäissäni istuttanut extempore ostoksiani. Kaksi keltakeiju(ruusu?) angervoa pitää ainakin saada paremmalle paikalle, ja keksiä tähän matalaa harmaaseen kiveen sopivaa perennaa.
Tässä vähemmän kauniin perennamaan keskellä aukaisi keväällä ostettu Hemerocallis `Arctic Snow`ensimmäisen nuppunsa! Kaksi kappaletta ostin. Toisessa ei ole nuppuja, mutta tässä on muutama. Yhtä ihana on kun kuvittelinkin.
Tässä parempi kuva hänestä läheltä.
Mukavalle näyttää Iiris-Kukan pihalla! Tykkäsin erityisesti niistä angervoistaNe on itsellä haaveissa.Yksi on, muttei kuki,siis ainakaan vielä.
Hoyabella, vitsi piilee hyvin rajatuissa kuvakulmissa. Pitäisköhän kuvata meidän terassi. Siellä on suurinpiirtein kaikki pihatyökalut. pihavaatteet, tyhjiä istutusruukkuja, nuukahtaneita taimia, likaisia astioita jne. Iso terassi, mahtuu paljon.
Syyskaunosilmästä tykkään kovasti. Pysyy hyvin tukematta pystyssä. Leviää hillitysti.
Rusopäivänlilja(?). Takana kiven päällä näkyy anopin kotitalosta kotoisin oleva myllynkivi. Paikkaansa hakee vielä sekin.
Tästä tuli nyt olosuhteiden pakosta tällainen. Istutusaluetta en saanut isommaksi, kun tuosta pitää mahtua peruuttaan peräkärry autolla. Kivituhkakin on hieman liian isoa raukokoa, kun sitä pienempää ei ollut. Pihlajan juuri on niin täynnä juurta, että täytyy varmaan vaan kivettää se alue. Jonkun pesaan haluaisin tuohon kyllä, ja jotain muutakin kasvia. Olisiko ehdotuksia. Aurinko osuu puolenpäivän aikaan, ja paikka melko kuiva.
Pihan kaunistus ja kauhistus vierekkäin. Valkoisia kukkia korostaa "kauniisti" tumma multakasa. Poimulehden kukat laonneet kaikki nurmikon päälle. Isäntä manailee itsekseen nurmikkoa leikatessaan. Omituisen tumma kuva, otettu alkuillasta, eikä suinkaan pimeällä.
Purppuraheisiangervon leikkasin keväällä alas ja kahdenmetrin korkuiseksi on kesän aikana kasvanut. Piti tänä kesänä ostaa kaksi lisää ja siirtää niiden eteen keltakeijuangervot, siirtynee ensi kevääseen.
Iiris-Kukka, kysyit ehdotuksia roskiksen kulmapenkkiisi: aiemmissa viesteissäsi oli monia kasveja vailla uusia parempia sijoituspaikkoja, joten tässä ehdotukseni. Hiissaa se iso kivi lappeelleen ikään kuin rajaamaan aitana roskista tuosta kukkapenkistä. Paikassa menestyisivät varmasti karpaattien kello ja jättipoimulehti, jos niistä saisit jakamalla vaikka vuoron perään molempia tuohon etureunaan. Ja jos korkeus riittää, niin tuotakin vuoritatarta ajattelin, että olisi kivan näköinen vaikka siellä taempana pihlajan alla, jos kuivassa pärjää. Sen kanssa samaa sävyä olisi sisäpiiriin punainen, liekö komeamaksaruoho, joka sekin taisi etsiä uutta paikkaa.
Kiitos Muajussille vaivannäöstä. Katsastin taas tuota paikkaa ja totesin, ettei pihlajan taakse mahdu istuttaan mitään, kun sinne täytyy mahtua aitaa leikkamaan. Viimeksi olin ajatellut tuoksukurjenpolvea, se kun viihtyy auringosta varjoseen ja pärjää myös kuivassa. Jotain pensasta havittelisin vielä, en vain osaa päättää mitä. Nyt en ole kyllä uhrannut ajatusta tai aikaakaan pihaan pariin kuukauteen. tutkinnon näytöt lähestyy hurjaa vauhtia, enkä uskalla pihahommiin ruveta, tietäen että ne vievät taas totaalisesti mukanaan, mutta jahka tämä kuu loppuu niin sitten!