Illakko, viimekesäistä lehdistöä talven jälkeen.
Illakko aloittaa kukintansa. Vai onkohan Illakko? Pitäisikö illakon olla tuoksuva? Olen nuuskinut, eikä vielä ainakaan tuoksu miltään.
Illakkohan se, nuuskuttele illalla..
Meillä on illakot paljon myöhäisemmässä, kun vasta nyt aloittelevat kukintaansa.
Miksi mun illakko on vaalea,
vaikka viime kesänä se oli samanvärinen kuin Raakin kukka ??
On meilläkin myös noita hailakoita, mutta en viitsinyt niitä kuvata. ;)
Värit vaihtelee aika paljon eri vuosina ja eri paikoissa.
Valkoinen illakko ja "tavallisen värinen" kaverina. Kuvassa myös lude, liekö tuo se kuuluisa linssilude?
Illakko on periaatteessa kaksivuotinen, siis ensi vuonna pihallasi on taas lilaa illakkoa jne. Joskus kyllä iso yksilö on pysynyt monta vuotta paikoillaan, olisiko talvehtinut sivuruusukkeilla. Huolisin mielelläni valkoisen ja vaaleanpunaisen illakon noiden lilojen lisäksi, olkaa iloisia värikirjosta!
Minulla on illakot säilyneet monta vuotta kun olen katkonut kukkavarret kukinnan jälkeen enkä ole antanut siemeniä kypsytellä. Sama puska jököttää paikoillaan vuodesta toiseen -tai sitten kötisen omiani.. Valkoisen olen ihan erikseen valkoisena hommannut, ei siis ole omia aikojaan minulla liloista jalostunut.
Just ku kävin postilaatikol, ni kattelin, että ompas tuossa söpöjä kukkasia talon takana pari kappaletta. Pohdin, että ovatko ihan perennoja vai jotain luonnonkukkia, mutta päätin siirtää ne tuonne kukkapenkkiin. Tykkääkös hän aurinkoisesta vai vähän varjoisammasta paikasta? Vielä siis en ole siirtänyt, vaan siirrän kunhan ovat kukkineet.
Aih ja voih. Viehdyin jostain syystä illakkoon kovasti jo näkemättä koko kasvia edes livenä.
Nyt olen hulluna kylvänyt sitä ympäri pihaa.
Ja tänään - kuis ollakaan, onnistuin pitkään kytättyäni poimimaan työmatkan varrelta tienpenkalta pienen puskan ja VOI SITÄ TUOKSUA....*nuuuhhhhh*
Toivottavasti kasvavat, on aivan ihana ilmestys!
Pihalle itsestään viimekesänä "saapunut" ilakko,on jo lopettamassa kukintaansa.
Illakkoni oli tuulessa kaatunut, siis kepitin ja sidoin.... vasta luin jostakin, että se on tuulisen paikan kasvi! Tämän saman hujopin kiikutin mökiltä viime syksynö, oli 12 cm korkea ja silti poloinen kukki (eikä kaatunut) nyt kohopenkissä 120 cm ja tups kumollaan.
Illakko yllätti. Viimekesäinen taimi kasvatti nyt 150-senttisen puskan. Onkohan vaarana koko perennapenkin valtaaminen? Nämä kuvat ovat nyt aivan liian isoja. On pakko opetella pienentämään.
OHO, on siinä illakolla kokoa!!!
Fiia, ei se ainakaan mulla koko penkkiä valtaa, kun on kaksivuotinen (omani siis). Kun annat tuon siementää, sinulla on taas vuonna 2009 hienosti kukkivia illakoita. Tai jos on siemeniä tallessa, kylvä nyt jo ensi vuoden kukkaset.
Kun se penkkiin siementää, taimia tulee kyllä miljoona tai jopa kaksi miljoonaa, mutta niitä on helppo kiskoa pois ennen kuin kasvavat liian isoiksi.
Illakosta tykkään. Tässä saniaisen kaverina.
Onko illakkoa olemassa moni - että kaksivuotisena?
Kyllä illakko yleensä kaksivuotiseksi lasketaan, mutta joskus joku puska voi säilyä useampiakin vuosia. Ei siis ole erikseen monivuotista lajiketta ainakaan minun tietääkseni.
Valkea illakkoni muuttuu pikkuhiljaa punaiseksi Jollekin lupasin keväällä laittaa tästä alun, mutten millään löydä kelle.