Illakko, Hesperis matronalis

Viime vuoden siemenkasvattelut tuottivat mukavasti tulosta. Oi oi sitä tuoksua...sydän
Hätäisimmät kukkivat täysillä aurinkoisessa paikassa talonpäädyssä, kavereinaan lupiinit ja koiranputket. Raunioyrttikin aloittelee kukintaansa, sormustinkukkia vielä odotellaan.

Ahaa.. täähän sopis tuonne puutarhurin noloimpiin mokiin mutta mie laitoin pikkuisia illakontaimia potageriin kukkimaan, mutta äh ne mitään tämä kesänä kukikaan kun on kerran kaksivuotinen. Taas opittiin jotain. silmän isku

No ens kesänä sitten kukkivat kahta kiihkeämmin...silmän isku

Niin ihania olivat nuo hyrinän illakkokuvat, että kävin työntämässä lisää illakon siemeniä multaan, ainakin on kosteaa nyt. Toivottavasti täälläkin ensi kesänä tyytyväistä hyrinää…

Toin muutossa mukana vanhalta pihalta illakoita ja istuttelin huolellisesti kukkapenkkiin (monta vuotta sama puska noussut, vaikka pitäisi olla kaksivuotinen…?), nyt sitten huomasin, että täällä kasvaa sitä pilvin pimein ympäri tonttia. Saisikin ehkä siirtää tuonkin penkistä pois ja pitää pelkkänä niittykasvina…

Illakot tuoksuivat ihanasti juhannusillassa:

Täältä selvisi mikä meidän pihaamme riivaa… Illakko on yrittänyt vallata sen ihan kokonaan, viime kesänä sitä ei vielä ollut kuin muutama, ja nyt on joka paikka pienellä pihalla täynnänsä, juuri varmaankin tuon kaksivuotisuuden takia. Jaloangervoparatkin uhkasivat näivettyä kokonaan ennenkuin otin pari viikkoa sitten illakon nitistyskampanjan ja täytin kompostin sillä… anoppi nappasi muutaman mukaansa, piti kauniina. Että jos joku Tampereen suunnalla kaipailee illakkoa, meiltä löytyypi…

Ihan nättihän se periaatteessa on, mutta turhan innokas leviämään.

Meillä tuntuvat muutenkin kaikki helposti leviävät kasvit leviävän oikein extrainnolla.

Mä oon kovasti tykästynyt - lisääntyköön ja täyttäköön maan :slight_smile: Pirjohoolle taas kerran kiitos siemenistä.

Mikseihän illakko minulla leviä innokkaasti ollenkaan (enkä onneksi minäkään vielä ihan suhteettomasti)? Varmaan ihan piruuttaan, nimimerkkini takia. Yksi tai kaksi mätästä tönöttää varmasti paikallansa, eikä katoa mihinkään. Luulevat itseään vieläpä monivuotisiksi.

Mites tuon kanssa kannattaisi toimia, että saisin ensi kesänäkin nauttia niistä? Ravistelenko kukkineista siemeniä sitten myöhemmin vai pitäisikö minun pikaisesti hankkia ostosiemeniä ja kasvatella jo täyttä häkää taimia?

Illakko on aliarvostettu kasvi! Kaunis kukkiessaan, tuoksuu ja kylväytyy ihan itse, yllättäviinkin paikkoihin. :slight_smile:

Mikähän tässä meidän savisessa pihassa oikein on? Nurmikko ei kasva, mutta illakko, rohtoraunioyrtti, lemmikki ja lehtosinilatva sitten senkin edestä. Luumupuun taimia putkahtelee joka kolosta ja samoin vaahteraa. Mutta nurmikon tilalta kasvaa pelkkää voikukkaa, niittyleinikin tapaista ja maahumalaa.

Illakkoa tosiaan on niin paljon, että työstä käy repiä pois. Arvelinkin, että se on joku oikea koristekasvi, kun se on kuitenkin aika helppoa repäistä juurineen irti.

Minulla illakko tosiaan on levinnyt ihan itsekseen joka paikkaan. Sitä muistelen viime kesänä nähneeni muutaman kukan verran, loppukesästä raivasin osaa jo viisastuneena pois, mutta kai ne olivat jo edellisenä vuonna sitten siementäneet(olemme asuneet tässä vasta 12/2006 lähtien). Kompostissakaan eivät ole vielä kuolleet, kun on ollut niin sateista.

En siis osaa sanoa, kuinka sitä levitetään. Sattumalta se on meillä lähtenyt… Juurakot ainakin näyttävät kovin elinvoimaisilta nekin, mahtaisiko niitä voida istuttaa uudelleen?

Heti vaan kun siemenet kypsyvät, ripotellaan niitä sinne sun tänne.

Minneköhän mun tuo lilan värinen illakko on kadonnut, on vain vaaleaa ;-(

No minä junttasin omasta valkoisesta illakostani viime syksynä siemeniä maahan reilunlaisesti… itävyysprosentti näemmä vähintään 250% sillä niitä taimia on tuhottomasti! Lähistöllä on lilakin joten en mene vannomaan että ovatko sitten jotenkin risteytyneet väriltään mutta noita taimia on…on… on (ihan postitella asti jos välke tahdot…)

Illakko on myös minun lempikasvejani. Tuoksuu ihanasti, ei vaadi mitään hoitoa, ja vielä kauniskin. Mitä muuta voi enää kasvilta toivoa? Minä olen antanut niiden ihan vain itsekseen siemennellä. Hyvin on sekin toiminut ja illakkoa kasvaa vähän siellä sun täällä :slight_smile:

Juhannuksen aikana ajelimme tuossa ruotsinkielisellä alueella. Kopsauttelin otsaa ja nenään auton sivulasiin kun näin niin kauniita illakkopuskia joka paikassa. Ja minulla ei ole illakon illakkoa vaikka sekin on perinnekasvi.

Kuvittelenko minä vaan, vai onko tänä vuonna aivan erityisen hyvä illakkovuosi?
Kun tuntuu että niitä näkee tosiaan vähän joka nurkalla.
Vai onkohan tässä vaan oma silmä harjaantunut niitä näkemään kun keksin miten ihana kasvi se on...

Itsekin olen miettinyt samaa, joko en vain aiemmin tajunnut, että mitä ne on, kunnes itse sain viime vuonna siemeniä, kiitos pentin :slight_smile:

Nyt tuntuu, että näen niitä joka paikassa… olikohan ne siellä viimevuonnakin, enkä vain nähnyt?

Ai tuonnäköinen on illakko. Se on varmaan se, jota minä viime kesänä meinasin hakea tuolta kaapunnin mailta, mutta sen oli huoltoyhtiö jo leikannut. Nyt sitä on tuossa työmatkalla yhden kadunvarrella miljuunia. Joskos siinä kävisi varkaissa jonkun aamuyön tuntina…