Illakko on minullakin toivelistalla ollut pitkään. Minulla oli niitä, mutta vuohenputkikasvusto tukahdutti… Nyt sain muutaman iiiison illakon taimen, mutta ne ovat jo kukkineet, mahtavatko säilyä ensi vuoteen… kun sehän on kaksivuotinen. Mutta toivotaan, ja pitää hommata siemeniä.
Minulla on ostettuja siemeniä joita en keväälä saanut aikaiseksi laitettua kasvamaan ja ajattelin jos nyt laittaisin… kait ne vois onnistuakin?
Pirkkis jos haluat valkoisen ja vaaleanpunaisen sekoitussiemeniä(sweet rocket, hesperis mixed), niin laita vaan minulle hölöä osoitetiedon kanssa, niin postitan mielelläni osan siemenistä.
Alisha, kyllä sen luulisi vielä ehtivän kasvattaa sen lehtiruusukkeen, kun kukkii jokatapauksessa vasta ens kesänä ja eikös ne luonnostaan siementäisi maahan vasta nyt kesällä kukittuaan. Miulla on kanssa taimia potagerissa ens kesää odottelemassa. Ihana kasvi. ![]()
Hoyabellalle pikkuruisia..

ja vähän isompia (juujuu, on siellä vesiheinää ja vaikka mitä muutakin mutta jos tarkasti katsoo niin illakoitakin..
)

..ja tästä niiden PITÄISI olla pääosin lähtöisin...![]()

Aronja , mitä nuo karvaiset on ? Täällähän on jo jaettu siemenia ja taimia, joten laitan vain kuvan illakkokasasta.
Satues, nuo karvakorvat on pikkuruisia illakon taimia. (tai ainakin minulla ne on ihan pienenä tuommoisia… ainakin väitän niin kovasti…)
Yhtä karvaisia ovat minullakin illakon pkkutaimet, mutta hoyabellalla on minun mielestäni jotain muuta. Ensimmäisenä niistä tuli mieleeni myskisalvia.
Hoyabella, luit lopun väärin , A.i.k.a kirjoitti myskisalvia
Hitsi, pitääpä katsoa tarkemmin noita illakon taimia, en ole noin karvaisia nähnyt , ehkä olen katsonut väärään aikaan ;))
pinkki illakkoni taitaa matkia vieressä olevaa lumipallopensasta ja vaalenee, kauempana on lilaa ja vaaleanpunaista lähenpänä... kohta on samanvärinen kuin se Kurpitsan punaisemmaksi väriään muuttava. Mikähän ilmiö tämäkin on, jotain samaa kuin jos laittaa maljakkoon tuomenoksan ja punaisen suokukan niin tuomenkukinnot muuttuvat punaisiksi??
No, nyt ei kuvan lisääminen sitten pelitä.
Lila Illakko kukassa

Taas viisastuin, kun kävin täällä. Minunkin rinteessäni tuoksuivat nuo edellisessä kuvassa komeilevat kukkaste ja ihmettelin, mitä lienevät. illakkoa osasin epäillä. Rumia vain ovat kukinnan jälkeen. Mutta tuoksu on kyllä huumaava ja on ihanaa, kun jokin kukkii niin aikaisin niin runsaasti.
Minä pätkäsin illakot juuresta poikki kun olivat kukkineet. Yhden varren jätin siemeniä kypsyttelemään. Nyt ovat kasvattaneet jo muhkean lehtiruusukkeen, joiden toivon kukkivan ensivuonnakin.
Sain kukkineita illakon juuria penttiläiseltä kesällä, ja nyt ne kasvattaa reippaasti uutta pehkoa! Jee, toivon niiiin kovasti, että säilyvät ensi vuodelle ja sitten kukkivat. ![]()
Kuinka tiuhaan illakot istutetaan? Minulla on läjäpäin pikkutaimia, monta istutuspaikkaa ja laskn riittävyyttä.
Aika isoiksi ruusukkeet tulevat. Varmaan joku 40cm olisi sopiva?
Minä olen ihan täpinöissäni omista illakoistani, jotka sain Puutarhapuurtajalta viime vuonna. Ne olivat viime vuonna jo kukkineet ja kukkavarret oli katkaistu pois, kun sain ne, mutta nyt ne kaikki paitsi yksi työntävät tuuheaa isoa lehtipuskaa!! Siis kaksivuotinen illakko kestää siirron ja kasvaa vielä kolmantenakin vuonna kun kukkavarret leikkaa pois. En malta odottaa niiden kukintaa!
40 cm välein. Minun taimenihan riittävät vaikka mihin. Jippii.
Oikein kuivassa ja hiekkaisessa paikassa lähemmäksi, parikymmentä senttiä.
Viimevuotiset siemenkasvatukset, ihana tuoksu.
Ja nämä sain Fellowilta viime kesänä valmiina kukkivina kasveina.