Illakko, Hesperis matronalis

Samoin täällä tuoksutaan,muuten onks tämä monivuotinen vai yksivuotinen,

Eikun kaksivuotinen. Kylväytymällä säilyy kyllä pihassasi.

Osa taimista käyttäytyy myös perennan lailla, eli kasvavat vaan vuosi vuodelta suuremmiksi puskiksi.

Jipii! Äsken iltakierroksella pilkisti vesiheinän seasta varsin merkittävästi illakkoa muistuttava kasvi. Muistelinkin että illakon siemeniä olen johonkin laittanut! Kiva yllätys, onneks en oo kitkeny vessiheinää, ois varmaan illakotkin menny yksin tein.

Kylvin kyllä minäkin keväällä mutta oon kai sitten kitkenyt pois. Mitään ei näysurullinen.

Minä syyskylvin… Täältä saat sitten siementä viimeistään. Voihan olla että noita taimiakin riittää, pitää eka porautua vesiheinän läpi tutkimaan!

Illakko säilynyt hengissä talven yli! Näyttää nimittäin kasvavan paikoin täsmälleen samasta paikasta/puskasta, missä on viime vuoden varsien jämät. Myrkytin alueen viime kesäkuussa roundupilla ja kiersin kaikki illakkopaikat. Näyttää levinneen simenillä kauemmaksikin. Suapi levitä mihin haluaa, sen verran hurmaavaa on iltaisin tuoksu aikaisempina kesinä ollut.

Valkea taantuu pikkuhiljaa:/

Voihan surku.Milläs taantuneen illakon saa valkaistua - jakaminen juuripistokkaista?? Siementaimien kautta luulisi taantuvan nopeammin. Tässähän tulee hätä ja huoli omienkin valkoisten illakoiden johdosta.

Tässä minun Illakot (osa niistä) Sakralta aikoinaan saatu siemenet, sen jälkeen on itse hoitanut kasvunsa. Täällä jollain myös valkoista? Joskus näin sellaisia Illakoita,joissa väri vaihteli liilan ja vaalenapunaisen eri sävyissä. Oli kauniita kimppuja… ( eräs mummo toi niitä hoidossa olleelle puolisolleen)

Punaiseen vivahtava illakkoni, lilojakin on ja valkoinen, tämä on kai kimalaisensekoitus molemmista.

Valkoinen illakko kukki ensimmäisen kerran vuonna

Tässä lupaamani kuva iltahelokiksi viime kesänä lehtien perusteella tunnistetusta illakostani

Ole tyytyväinen ettei ollut iltahelokki. Taimia pukkaa vielä vaikka kuinka joka paikasta vaikkei kasvia ole koko pihassa.

Vai on se Iltahelokki niin kova maan vaiva… minä en saanut edes siemeniä itämään… illakot hoitaa itse itsensä… ja kiva niin…

tavis Illakot pihan perällä.

Illakon nuput on täynnä pieniä, mustia koppakuoriaisia. Tekevätkö pahaa vai voiko antaa olla?

Illakon kukinta on alkanut

Hyvä kun otit puheeksi!  Täällä valkoinen illakko.

Ja taitaa olla samaa harvinaista perennaa siellä taustalla kuin täällä minunkin pihalla

Ai voikukkaa vai? Sehän on meillä rehukasvi! Kanat tykkäävät.