Mulla myös alkoi illakot kukkimaan viikonloppuna
kaunis ja ihan hyväntuoksuinen mun mielestä. Viime vuonna kylvin siemenet ja nyt pääsee ihailemaan kukkasia.
Illakko yllätti positiivisesti tänä kesänä. Viime kesäinen ostos.
Sain illakon laimenvaihdoissa kylkiäisenä. Mulle vieras kasvi, kaunis ja hyväntuoksuinen. Tänä keväänä odotin sen nousevan mutta olikin hävinnyt, ilmeisesti yksivuotinen. Siementaimia olen syynäillyt mut eipä ole näkynyt:(
Tarkoitus olisi kerätä tuosta siemeniä talven kirjeisiin ja vieläpä niin että värit erilleen.
Tahtoo vaan värit sakaantua väkisin.
Annujoki, llakko saattaa pihallasi vielä jostain hyvinkin pullahtaa vaikka ensi kesänä. Mutta ei se tosiaan oikein paikallaan pysy. Minä kylvin illakoita pussillisen suoraan maahan aika isoon tyhjään länttiin muutama vuosi sitten. Kukkivat silloin todella komeasti, korkeana ja pitkään. Sen jälkeen niitä on pullahdellut sieltä täältä, mutta ei yhtä komeina. Tänä vuonna niitä on yllättävän monta taas siinä alkuperäisellä paikalla
Mulla on vain yhtä väriä, kaunista syreenin liilaa. En taida toista väriä pihalleni tuodakaan, jotta pysyisivät paremmin tuollaisina.
Bongasin tänään illakkoja aika paljon eräältä joutomaalta! Sattui olemaan pieni Tiimarin pussikin niiden vieressä, joten käytin tilannetta hyväkseni, heh heh!
Nyt sain kahta uutta väriä kotiin, kun ennestään oli vain valkoista. Mutta kannattaa varmaan istuttaa värilliset kauas valkoisesta jos ei halua valkoisen häviävän.
Illakon siemenet alkavat sinkoilla sinne tänne.
Ai ne on siellä tolleen…
Jep, kahden kerroksen väkeä 
Kylvin viime keväänä Isoäidinsiemenien Illakkoa ja tänä keväänä aika aikaisin ovat ruvenneetkin kukkimaan, mutta missä ihmeessä se erikoisesti kaivattu tuoksu on? Mistä täydellinen tuoksuttomuus voisi johtua?
Illakko levittää käsittääkseni sitä tuoksua illalla ja yöllä. Älä kysy miksi ei päivällä :)
Täällä itsekylväytyneiden illakkojen kukinta on jo ohi. Muistaakseni tuoksu oli mun nenään aikatavalla hyasinttimainen, mutta tuoksuvat tosiaan vain illalla myöhään / yöllä. Tuoksuvat yöllä, kun houkuttelevat yöperhosia.
Kyllä ne mun nenään tuoksuvat päivälläkin, ainakin jos painaa nenän kiinni kukkaan. Pidän tästä tuoksusta! Onko teillä ötökät vikuuttaneet niitä? Täällä lilakukkaista söi jokin, talon toisella puolella oleva valkoinen sai kasvaa rauhassa.
Noista kylvämistäni siemenistä minulle tuli vain tuota lilaa. Keskiyöllä kävin viimeyönä nuuhkimassa kokeeksi. Oli ihan tyven ja ilmassa ei harmikseni leijaillut mitään tuoksuja. Kukkaa suoraan haistelemalla sain hennon hyasintin tuoksun. On kyllä kova nuhakin päällä, mutta ainakin hiipuvaa syreenin tuoksua tuuli löyhäyttelee nokkaani ihan kiitettävästi.
Ei ole elukat näihin pahemmin vielä kajonneet. Kasvustossa taisi yöllä lymyillä hämmästyttävän kesyksi käynyt kenttämyyrä. Toivottavasti ei pure kaikkea alas, ennenkuin saan loukut vireeseen.
Illakot aloittelevat kukintaansa täällä Hämeessä. Ai, että mä pidän noiden tuoksusta. Se on omaan nenääni samankaltainen kuin neilikan tuoksu.
Valkeat illakot kohta jo kaikki vaihtaneet värinsä.
Minulla on pihassa illakkoa; vanhaa kantaa, joka on kulkeutunut vuosikymmeniä sitten äitini kotipaikasta. Olen kovin hellämielinen illakon kasvupaikkojen suhteen. Missä keväällä illakontaimi pukkaa esiin, siinä se saa rauhassa olla ja kasvaa. Joskus jopa keskellä polkua.
Aivan ihana tuoksu! Tuoksuttelun pilaa tosin iltaisin se hyttysten sankka pilvi, joka minut heti ympäröi, kun menen ulos.