Illakon torpan pihapiiri (II)

Ihania nuo Illakon kivet! Tuollaisia ottaisin mökille milloin tahansa.

Niin miekii:) Ihania nuo rehevät kukkapenkit, kumpa olisikin tilaa.

Minusta Illakon pihapiiri on aivan ihanasydän Juuri sellainen, mistä tykkään. Ja meillä taitaa olla sama tyyli istutella kukkia, paljon kaikkea sekaisin niin hyvä tuleehymy Ja nuo maalatut kivetkin olivat hauskoja, juuri sellaisia joita itsekkin voisin pihaani laittaa. Vaikken niin muuten koristuksista välitäkkään.

Illakon puutarha on sellainen rempseän humoristinen. Sellaiset massaistutukset sopivat puistoihin, sano isännälle terveisiä. naurua

Kaksi asiaa ylitse muiden: Minä haluan isohirvenjuurta tasan tarkkaa ja pian. Toiseksi teidän hiacesta tuli nostalgisesti mieleen meidän täplähyeenavainaa, joka oli myös Hiace. Silla päästelin mm. meidän kylillä hyvin vilkkaassa risteyksessä sivuluisua, oikein kunnon nelipyöräliu´ussa nauraen aivan vääränä. Yksi mummo puristeli nyrkkiäkin ja sitten minä vasta nauroin. Miksi? Siksi, kun en voinut muutakaan, sillä näin heti paikalla tilanteen koomisuuden. Sain sentään pidettyä auton tiellä, kiitos runsaan harjoittelun perävetoautoilla. Välttelin huolellisesti sillä ajoa sen jälkeen talvisin.

Mitkä ovat isohirvenjuuren kasvupaikkavaatimukset ja mistä sitä saa?

Kiitos kaikille mukavista kommenteista.

Temskukka, minusta tuolla isohirvenjuurella mitään vaatimuksia ole. Minä en nyt vaan ole ihan varma, onko niitä hirvenjuuria olemassa sekä iso- että jättihirvenjuurta. Tuolla kuvassani olevan hirvenjuuren sanoisin olevan jättisellainen ja sitten toisaalla minulla on ikivanhan talon ikivanhoista istutuksista saatua, vuosia tiilikasan alla maannutta isohirvenjuurta, joka alkoi taas kasvaa kuin ei mitään tiiliä olisi ikinä ollutkaan, kun tiilet poistettiin päältä. Että ei kovin vaativalta kasvilta vaikuta.Aurinkoa ilmeisesti kuitenkin kaipaa jonkin verran kukkiakseen kunnolla.  Kyllä minäkin siis olen sitä mieltä, että sinä tarvitset pihallesi jompaa kumpaa noista. Voin kyllä kirjoittaa ihan soopaakin tästä asiasta jätti- ja isojeni kanssa, mutta pidä minua sitten syyntakeettomana (onko tollanen sana oikeasti olemassa, kun tuntui niin hullulta kirjoittaa). Jos katson tässä elokuun aikana onko noista lohkaistavaksi asti palasta, niin toki sellaisen lohkaisun sinulle lähettäisin.

Täplähyeenahiace-nimitys taitaa viitata sen paikkamaalikuvioiseen turkkiin, vai? Nimittäin sellainen tuo meidänkin on. Vuosimalli on jotain 1979, eikä kilometrejä ole mittarissa paljon mitään. Sen kyydissä on mukava hissutella, vaikkakaan ei varmaan muut tielläkulkijat ole sen mukavuudesta samaa mieltä meidän kanssamme.

Illakon torpan pihapiiri: jännää, mielenkiintoista, iloista, kaunista ja reheväähymy. Tosi kiva katsoa kuvia eri puolilta pihapiirianaurua.

Kameralla voi valehdella enemmän kuin tuhannella sanalla. Kaikki rytöläjät rajataan pois kuvista ja muutkin ei-toivottavat katseenvangitsijat ja hyvä tulee. Pitää varmaan joskus laittaa ne kuvista pois rajatut alueet tänne perään. naurua

Ihanaa Illakko ihanaa!!! Juuri tuollaisesta puutarhasta tykkään - luotan myös siihen, että istuta mihin mahtuu ja anna kasvaa, kukat on aina kauniita ja kukkivat kumminkin eri aikaan kuin luulit ja suurempana/pienempänä kuin kirjat sanovatkieli ulkoa

Päivänlilja kukkii aika runsaasti nyt. Tämä on ehkä Jalomarjalta joskus saatu. Pidän tästä kovasti.

Tataariviuhko on aloittanut kukintansa. Vielä ei ole ihan aukinaisia nuo pienet yksittäiset kukat

Kallionauhusta ynnä muuta nokkosta.

Illakko, tuo tataariviuhko on minulle uusi tuttavuus. Kuvassa näyttää hienolta, minkä korkuinen se on? Otatko - vaikka ihan minun iloksi silmän isku - siitä kukinnosta lähikuvan sitten, kun se oikein rehottaa. Minkälaisessa maassa ja valo-oloissa tuollainen herkku viihtyy?

Yritän päästä samaan aikaan samalle tontille, kun tuon kukat on enemmän auki.  Ja niistä vaatimuksista niin, minulla se kasvaa puolivarjoisessa paikassa eli aamupäivällä aurinkoa, ehtoopäivällä mökki varjostaa sitä jo. Talvimärkyys ei ole haittana kun on vähän tuollainen pengerpenkki. Samassa mullassa kasvaa kuin nämä kaikki muutkin eli tästä näet sekasotkua. Tarvitsisi kyllä tehdä tälle hommalle nyt jotain....

Niin ja se korkeus on jotain 40 cm.

Päivitetäänpä tätäkin vähän ja aloitetaan keväästä. Kuvattu 23.5.08.

Kuolanpioni ynnä muita rehuja.

Pikarililja ei tykkää kovasti lisääntyä minulla.

Palloesikotkin vaan vähenee vuosi vuodelta. Höh.

Amerikankullero kukki muutamalla kukalla. On vielä poikanen.