(perenna, luonnonperenna)
Hyvässä kasvussa on myös valkotäpläimikkä.
(perenna, luonnonperenna)
Hyvässä kasvussa on myös valkotäpläimikkä.
tuossa on kukinta jännä kun aloittaa kukintansa punaisena ja päättää sinisenä, kaunis kasvi.
minulla kanssa kukkii tällä hetkellä. minulla on muitakin imiköitä , onkohan niissä sama ominaisuus? en nimittäin niissä ole vielä kukintaa nähnyt kun vasta viime kesänä ostin ne.
Minulla on myös jostain tullut tuollaista imikkää penkkiin. En ole sitä sinne istuttanut...ja oikeastaan ei ole edes penkki, vain sellainen "arboretum", sinne kaikkea ylimääräistä. Se imikkä on varmaan tullut jonkun saamani taimen mukana ja alkanut leviämään. Nyt varjelen sitä silmä kovana, kun on niin kauniskin:)
Onko se luonnonvaraisena jossakin, vai onko tämä ihan myytävänä oleva perenna?
Heps, nyt kun katsoin tuota kuvaa uudelleen, niin minulla on muuten samanoloinen, mutta lehdissä ei mitään pilkkuja!
Yksi valkotäpläimikkä löytyy minunkin pihastani. Sitä kovasti varjelen ja toivon sen leviävän: neliömetrin alalle uhrasin puhdasta, uutta multaa yhden taimen ympärille .
Hei, Scaleo, sinun täplätön imikkäsi taitaa olla lehtoimikkä, joka tosiaan on luonnonvarainen esim. paikoin täällä idässä.
Näyttääkö tutulta?
(Moonflover - jos tuo kukkasi on lehtoimikkä, niin sille kannattaisi perustaa oma palsta lunnonkasveihin. Minulla ei ole kuvaa lehtoimikästä, enkä ole sitä koskaan luonnossa nähnytkään.)
Mie varmaan muistan nimen väärin, ei olis eka kerta, kun sählään. Kai se on tuo rohtoimikkä, jonka jo sijoitit omalle palstalleen.
Auts, ei kun kerran vielä: ne molemmat on tosiaan olemassa, näyttävät kyllä ihan samoilta.
Juu. minäkin varmistin nimen paremmin tietäviltä oman kukkani osalta ja sain silloin kuulla, että lehtoimikkä on lähes saman näköinen ja vaikea erottaa, mutta se on kuulemma hyvin harvinainen ja sitä ei puutarhoista ilmeisestikään löydy.
Tulikin mieleen nyt yön yli nukuttua, että olisihan palsta tietysti voinut olla vain Imikkä, Pulmonaria, jolloin kaikki imikät olisivat olleet saman otsikon alla - ei vaan tullut yöllä mieleen. :(
Hurjan kaunis tuo valkotäpläimikkä minun silmääni
Valkotäpläimikkä (Mrs Moon) on kova leviämään. Yhdestä alusta olen jakanut jo moneksi. Kukkii meilläkin parhaillaan.
Meillä Keski-Suomessa on valkotäpläimikkä kukkinut pari päivää ja lisää kasvustoa nousee vielä sinne,mistä routa suli viimeiseksi.Kiitollinen kukkija ja kaunis peittokasvi,joka pienestä alusta leviää nopeasti. tosi vaatimaton kasvupaikan suhteen. Meillä on puiden juurella ja porraspielen hietikossa ja kukinnan jälkeen täplikäs leldistö on kaunis. Viime kesänä olisi ehkä tarvinnut vähän kastelua keskikesän kuivuudessa,mutta syyssateet virkistivät niin,että säilyi rehevänä lumen tuloon asti.Rikkaruohoksi ei muutu,vaan pysyy kauniisti aloillaan.
Papula, onko se tämä, laitan linkin ?
Ei ole tuo. Omani näyttävät samanlaisilta kuin Raakin aloituskuvassa, eli ei noin paljon valkoista. Mrs. Moonina olen sen ostanut.
Papula, eikö ollut kaunis tuo kuva, jos sitä olisi ollut sinulla, olisin heti ollut kerjäämässä palaa Mutta tuo Mrs. Moon minulla onkin , sain sitä viime vuonna Telekialta ja hyvin on kasvanut...tai ainkin luulen että se on samaa.
No niin, sainpa minäkin lähetettyä kuvan imiköistäni Selviääkö niistä, mitä imiköitä mahtavat olla?
Minusta tuo näyttää just siltä luonnonlajilta, lehtoimikkä eli Pulmonaria obscura.
Yritin ettiä kuvaa omasta penkistäni, jossa molemmat imikät kasvaa vierekkäin, mutten löytänyt.
Pitänee räpsäistä sellainen...no joka tapauksessa lehtoimikkä on meillä nyt kukkinut jo pitkään, kun valkotäplä vasta aloittelee. Lehtoimikkä on myös hauska kun se vaihtaa tuota terälehtiensä väriä.
Minäkin tykkään kovasti molemmista, onneksi ovat jo viime vuodesta hiukka levinneet.
Minulla myös imikät ovat vuosi vuodelta levinneet ja todella paljon niistä tykkään. Aina ohi kulkiessa on pysähdyttävä ihailemaan!
Voisiko se olla sitten se harvinaisempi laji, millainen oli rohtoimikkä? Onko kellään kuvaa?
Sain tädiltäni toissa keväänä valkotäpläimikkää. Viime kesänä kukki hyvin, mutta nyt säilyi talven vihreänä, kunnes huhtikuun alussa "mustui" ja nyt taitaa olla kadonnut...