Millaisesta paikasta valkotäpläimikkä pitää? Ostin yhden taimen, kun siinä luki että puolivarjo / varjo. Seuraavana päivänä kävin toisessa puutarhamyymälässä, ja siellä luki aurinko / puolivarjo. Istutin sen hyvin varjoiseen paikkaan, jossa saisi levitä. Mahtaako kasvaa?
Meillä tuo kasvaa ihan aringossa ja viihtyy nyt hyvin. On saatu vähitellen parannettua kukkapenkkien multaa ja pölyttäjiäkin on nykyään enemmän, niin se leviää jo siemenistäkin. Se on siis aika hidas leviämään yhdestä taimesta ja luulisin kyllä sen varjossakin pärjäävän, kunhan ei ihan pimentoon joudu.
Valkotäpläimikässä on nuppuja, kohta se kukkii.
Valkea kukkii
.
Kapealehtinen aloittelee.
Läimikästäkin valkokukkaista ja kapealehtistä ja varmaan vielä vaikka mitä?!
lis. ai niin varsinainen asia unohtui krääh-kohtauksessa, millaiset elintavat näillä variaatioilla, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa lienevät hillittykasvuisempia?
Kapealehtinen ei juuri kasva ollenkaan. Valkeakukallinen paremmin.
Pitää oikein käydä penkistä vielä illalla tarkistamassa mitä imikkää minulla on.No se oli tuota
Mrs. Moon ja kukat punaiset, hyvin talvehti ja kasvu reipasta, varjopuolella kasvaa, tuijan juurella ja näyttää viihtyvän.
Noni, kiitos Kurppa. Sain siellä Mäntsälässä pehmytimikän, voiko siitä tässä kysellä kun en löydä siitä oikein mistään mitään?
Tässä kolmea eri Pulmonariaa, vasemmalla Mrs. Moon, keskellä olevan nimen olen unohtanut ja oikealla näkyy Sissinghurst White. Ihan ehdottomia lemppareitani .
Ihania imiköitä Beellä! Huomasin juuri tahtovani niitä lisää tulossa olevaan penkkiin. Mutta tuo vasemmanpuoleisin, rouva Kuu, mulla on aikas eri näköinen. Enemmän valkoista lehdissä ja kukat melkein heti kahta kahta väriä.
Jaahas juu, Mrs Moonina olen sen hankkinut, mutta ei taidakaan olla :-P. Tuo keskimmäinen onkin ‘Majeste’ muistaakseni. Laho pää jne…
Pikagooglauksella Majeste näyttää samalta kuin kuvassasi. Sitä siis saatava
Tuulia-tuu, Aaprotista olen sen hankkinut.
Aaprotti löytyi Ukista, en ollut koskaan putiikista kuullutkaan. Vaikuttaa kivalta, täytynee liittää kesän puutarharetkikohteisiin. Kiitos vinkistä!
Aaprotti on Lokalahdella, eli n. 25 km Ugista. Kustavintie/ Y-tie/ Taivassalontietä vasemmalle jonkun matkaa ja siitä taas vasemmalle. Vasurin selitys.
No niinpä onkin, esiin popsahtaneessa kartassa vain luki Uki. Mutta sinnehän Lokalahti taitaa kuulua nykyään…vai…olen vähän jälkijunassa näissä kuntaliitosasioissa. Muunmuassa.
No, hetken aikaa jo luulinkin, että miulla on näistä koko sarja, mutta väärässä kuten aina. Perskuta tätä kerääjän tautia, aina puuttuu joku tai jotkut:D
Onko valkotäpläimikkä jotenkin ronkeli siirron suhteen? Tämän viestiketjun perusteella pitäisi pärjätä erilaisissa kasvualustoissa sekä varjosta aurinkoon. Minun Tupu78:lta saamani hyvänkokoinen taimi on kuihtunut kuihtumistaan ja selvästikin kuolee kohta. Istutin vauvalan virkaa tekevään potageraltaaseen, jossa hevonpee-hiekka-kalkkiseos, yritän pitää kosteana.
Minä olen siirrellyt nopeasti leviävää Mrs. Moon imikkää sinne tänne jakopaloina, ja ne ovat lähteneet hyvin ja nopeasti. Mutta mielestäni ainakaan omat imikkäni eivät oikein pidä auringosta, ennemmin varjoon.