Inkivääri, Zingiber officinale

Ostin kaupasta vuoden vaihteessa muutaman inkiväärin mukulan, ja huomasin että parissa oli ituja tulossa.

Laitoin ne 5 litran ruukkuun ja pidin vessassa jossa on aina valo päällä.

9.3. alkoi mullan seasta nousta pieniä silmuja.

Siitä kuukausi eteenpäin pitempi varsi on jo 70-senttinen.

Eilen illalla pitempi oli jo kaatunut, kasvuvauhti on aika kova ja ilmeisesti lannoitetta saisi olla enemmän tukevoittamassa. Vanhan mato-ongen pätkä pitää pystyssä. Pitempi on tasan metrinen.

Ostin edellisen alun 70-luvun lopulla Helsingin Puotinharjusta, Grandiflorasta (sallittaneen, paikkaa ei ole enää) ja se kasvoi ruukun täyteen noin 60-senttisiä varsia. Jännityksellä odotan mitä näistä tulee. En ole koskaan käynyt inkiväärin luontaisilla kasvipaikoilla joten en tiedä mikä minua odottaa. Kukkiiko tämä luonnossa? Valistakoon joku joka tietää!

Samanlainen hujoppi kasvaa minunkin kukkapöydälläni hymy. Inkivääri ei ehkä ole kaikista kaunein viherkasvi, mutta ehkä se siitä vielä tuuhettuu. Ajattelin omani istuttaa kesällä kasvimaalle, jos vaikka syksyllä olisi kunnon sato kerättävänä.

Tänään mittasin taas, 1,3 metriä on jo korkeutta. Kirjakaupasta löytyi kirja jossa kerrotaan että inkivääri kasvaa 1 - 1,5 metriseksi ja että hyvällä onnella siihen voi tulla 30 - 40 senttiä korkea suoraan mukulasta lähtevä kukkavarsi jonka latvassa on kauniita kukkia. Kasvi on hyvä istuttaa hallojen mentyä ulos aurinkoiseen paikkaan ja loppukesästä voikin kerätä satoa omasta ruukusta.

Minäkin tunnustaudun inkiväärin kasvattajaksi vaikken siitä niin hirveästi ruuanlaitossa pidäkään. Hauska seurata kaikkien vähänkin harvinaisten kasvien kasvua. yhdestä juurakosta maaliskuun alussa laitettu inkivääri yllätti positiivisesti kasvattamalla pikku metsikköä. Aikaisemmat yritykset ovat tuottaneet max. kaksi vartta. Tällä kertaa jaoin juurakon pienemmiksi ja se luultavasti herätteli useampia kasvupisteitä. Kuva tältä päivältä.

Oho, onpas tuuhea! Sinäkin pääset sadonkorjuuseen syksyllä. Käytä vaan raastetta ruokaan, se on todella terveellistä ja hyvää.

Huomasin äsken että minulla toisesta mukulasta alkaa tunkea toista vartta. Voi olla etten voi laittaa inkkuja kukkapenkkiin, varret alkaa olla niin pitkät että ne kaatuilee vinksin vonksin tuulessa. Puolitoistametriä lähestyy uhkaavasti.oho

inkivääri on kaunis viherkasvinakin, tosin metrin kohdalla olen saanut hengiltä inkiväärini toistaiseksi. - juku tuota ulkonakasvatusta ja omia mukuloita pitää kokeilla. lamppu

Pistetään ensi vuonna kisa pystyyn! Katsotaan kumpi saa isomman sadon.naurua

jep. pistetään toki. mittauspiste just tuohon metrin kohtaan! ja sitten rups, henk pois minun kasvilta perinteiseen tapaan niin

Käykääpäs Helsingissä käydessänne kasvitieteellisesssä puutarhassa. Siellä on TOSI iso inkivääri. Kävimme siellä viime vuonna ja täytyy sanoa, että olin vaikuttunut . Ja ulkopuutarhakin lienee näihin aikoihin jo aivan upea.

Pitäisikö näiden miten nopeasti kukkia? Se miun keväinen metsikkö vaan tihenee ja ei tietoakaan mistään kukkavarsista nupuista puhumattakaan. Tosin lannoituskin ollut sitä sun tätä. Ainkin juurakkoa tekee tosi reippaasti.

Tamarillo, inkivääristä asiaa. Se on minulle jo selvää että pilkoit yhden kaupan inkiväärin useaan palaseen ja luultavimmin upotit ne kukkapurkin multaan, ei luultavasti kovin syvälle. Voisitko kiinnostuneelle tarkentaa jatkoa. Kasvupaikka sisällä minne saakka? Vaiko koko ajan? Ihanko vedellä ja leivällä, vaiko jotain vahvempaakin lannoitetta välillä?

Näyttää kasvusto siltä, että täytyy olla juuristoakin mukavasti (paksuudesta ei kai voi kuitenkaan sanoa, vai oletko kurkannut?) Juurien takiahan sitä lähinnä kasvatetaan, ne on todella monikäyttöisiä ja NIIIIIN terveellisiä. Jos ehtisit kertoa vähän tarkemmin teidän yhteidestä taipaleesta, olisi tosi kiva. En nimittäin olisi tullut ajatelleeksikaan että inkivääriäkin voisi itse kasvattaa. Tässähän ihan innostuu

Ja tietääkö kukaan kuinka pitkään yleensä vie inkiväärin juuriston kehittyminen ns. ominaisissa kasvuolosuhteissa?

Toi juurakko tosiaan pilkottiin ja lyötiin 30cm ruukkuun. Parvekkeelle taisi siirtyä huhtikuun alkupuolella. Partsi etelään ja lasitettu. Toukokuun helteillä siirsin pihalle ja siellä köllötteli kolmisen viikkoa ja aika pahasti poltti lehtiä. Sieltä takaisin partsille missä edelleen köllöttelee ja vartta kasvattaa.

Multaa olen kuoputellut ja nyt näyttää että uutta juurakkoa on jo muodostunut aika mukavasti, ainakin kotimaista inkivääriteetä pääsee myöhemmin tänä vuonna maistamaanEdellinen kokeiluhan tuotti pari töröä eikä lainkan juurakkoa. Lannoitus ollut aika retuperällä, pari kolme kertaa olen punaista kastelulannoitetta antanut,muuten pelkällä vedellä.Toi rehevyys varmaan johtuu siitä kun pilkoin ison juurakon niin joka palaan kehittyi voimakas silmu, eivät siten kilpailleet keskenään.

Toivottavasti vähän selvensi,sadonkorjuukuvia sitten kun kyllästyn noita varsia katselemaan.

Tuli siitä sitten jotain! Taidan tehdä vaikka lohikeittoa. Ensi vuonna se kasvatus on jo helpompaa kun tietää paremmin miten aloittaa. Riittävän aurinkoiseen paikkaan ja kuohkeaan multaan. Siitä se lähtee.

Voi vitsi… Kiva että joku on saanut satoa. Pistin meinaan tossa alkuviikosta inkiväärin juurimukuloita ruukkuihin kasvamaan. Ostin kaupasta sellasen isomman mukulan ja pilkoin sen neljään osaan. Jokaiseen osaan jäi ainakin yksi terveen näköinen silmu ja pistin jokaisen palan omaan ruukkuunsa kasvamaan. Eli minulla vissiinkin tiedossa sitten neljässä ruukussa vähän vähemmän komeita metsiä. No katotaan mitä siitä oikein syntyy. Ajattelin että vois yhden pitää ihan huonekasvina ympärivuoden ja katsoa saisko muista kolmesta satoa syksyllä. Äiti oli ihan innoissan kun tykkää tuoreesta inkivääristä, mutta ei uskalla ostaa kaupasta, kun on muutaman kerran ostanut sisältä homehtuneen juuren.

Jej… neljästä ruukusta jo kahdessa kurkistelee alkuja.

Tässä vähän toisenlainen inkivääri, tämä on tuoksuinkivääri Hedychium gardnerianum

Kaikki neljä inkivääriä ovat hengissä. Viimeisessä purkissa alkoi taimi kurkistella vasta viime viikolla. Ja oikeassa olin. Toistaiseksi on jokaisessa purkissa vasta yksi oksa tai mitä nuo nyt sitten ovat.

Mielenkiintoisia inkivääristooreja! Minä yritin talvella idättää, mutta ei onnistunut. Nyt oli pöydällä lähtenyt itsestään itämään ja laitoin ruukkuun ja sisälle pikkukasvariin. Jännittää, näinköhän siitä mitään tulee. Minkälainen kasvi inkivääri on koristekasvina, jos ei aio siitä satoa saada?

Onko kukaan kukittanut Hedychiumeja kotona…

Hihhei… Uudet inkiväärit ovat itäneet.

Viimevuotiset kolme kappaletta kasvattivat jokainen hyvin pienen juuren, mutta kaikki käytettiin nautinnolla ruokaan. Aika pyhällä hengellä elivät, kun unohtuivat kuistin viereen.

Tänä vuonna kasvatellaan inkiväärit paremmalla lannoituksella ja huomiolla.