Hyvä että muistutit, pitääkin ostaa kaupasta juurakko,kun seuraavan kerran menen ja laittaa kasvamaan.
Joo, olisihan hyvä saada omasta maasta inkiväärit! Vaatiiko lämpimän seinustan, vai rittääkö tavallinen kasvimaa?
Nopsis, mulla oli kerran ihan kukkamaassa ja hyvin kasvoi, joten varmaan kasvaa kasvimaallakin.
Minulla tosiaan unohtui ihan siihen kukkaruukkuun jossa niitä idättelin. Vein keväällä ulos kuistinviereen penkille ja siihen jäivät. mutta silti tuli pieniä juurimukuloita. Eli luulisin että kasvaa kohisten siellä kasvimaassa. Sinne yritän omanikin saada ensi kesänä.
Inkiväärit alkavat olla hyvällä alulla. Täytyy ottaa kuvia pikaiseen
Tänään näyttivät inkiväärit tältä..
Topakat alut!
Helsingin kasvitieteellisessä puutarhassa trooppisessa kasvihuoneessa on iso inkivääripuska, jonka juurakko oikein tursuaa mullasta ylöspäin. Se on varmaan vaikka kuinka vanha. Herkullisennäköinen viherkasvi!
Alkukeväällä multiin laitettu tuoksuinkivääri on hitaan alun jälkeen kasvanut kivan kokoikseks Koko kesän on viettäny ulkona mutta mitäs nyt syksyn tullen sille pitäis tehä? Sisäkasviks, kellariin vai mikä kohtalo?
Huomasin että keittiön maustekaapiss olleessa inkiväärissä on pitkä vihreä alku. Täytyy varmaan se istuttaa jos noin innokkaasti haluaa kasvaa.
Q., laita ihmeessä kaveri multiin, jos kerran noin eläväinen on
Tänään pistin keittiön kaapista löytyneen, itämään alkaneen inkiväärin kahteen osaan ja multaan kasvamaan. Olivat juuret jo pehmenneet hieman eli eivät olisi ruokakäyttöön oikein kuitenkaan sopineet enää. Aika pitkän alut olivat että eiköhän ne pian ala pinnallakin näkymään.
Eilen hain edellisen kylvöksen pihalta pakkasen kourista sisään ja katsoin mitä sieltä löytyisi. Varret olivat jäätyneet, mutta juuret olivat ensiluokkaisessa kunnossa. Olin laittanut ne alkuvuodesta kasvamaan. Kaksi jännännäköistä mötkylää sieltä löytyi.
Söpöjä
Nyt alkaa jo mullanpinnalla alkuja näkymään.
Inkivääri on kyllä mahtava kasvi.
Minullakin taitaa pieni alku inkiväärikylvöksessä olla, mutta en tarkemmin uskaltanut asiaa tutkia, jotten mahdollisia juuria vahingoittaisi. Jos se nyt edes alku oli…
Nakkasin inkiväärikylvöni pois, olivat päässeeet kuivahtamaan sen verran usein, että ei niistä olisi mitään tuulut. Täytyy kokeille joskus toiste uudelleen.
Inkiväärit menivät äsken multaan. Hyvät vihertävät alut olivat jo juurissa. istutin ne purkkiin jossa viimekesäinen chili yritti talvehtia, mutta ei jaksanut kevääseen asti. Eli siis kierrätysmultaa oli, mutta laitoin purkkiin pohjalle kanankakkaa. Saa nähdä miten käy, riittääkö voima tehdä mitään satoa.
Miten ne kaupan inkiväärit saisi vihertämään ennen mullitusta?
Mulla on aina tuoretta inkivääriä keittiön maustekaapissa ja siellä ne alkavat aina vihertämään jossain vaiheessa. Tai ei ne nyt oikein vihreitä ole, mutta niihin tulee sellaiset selkeät terveennäköiset silmut/alut.
Kannattaa ostaa inkivääri irtokopasta, tässä yksilössä oli jo aluntapaiset kaupassa ja viikko pari kaapissa sai alut hyvin kasvuun.
Mä teen näin koska ostan inkiväärit aina mausteeksi, raastan tuoretta ruokaan. En vaan oo kauhean intohimoinen kokki, joten aina kestää yksi juuri melko kauan ja sit istuttelen niitä kun alkavat itää.
Sitten istutan ne juuret melko syvään, ehkä noin 10 sentin syvyyteen. Aika kauan kestää ennen kun mitään alkaa pinnalla näkymään. Niin ja juuressa on aluksi melko paljon voimaa, että jos välillä pääsee kylvös kuivahtamaan niin se voi olla silti ihan hengissä vaikkei vielä pinnalla näykkään. Kannattaa ainakin kaivaa ruukkua ja katsoa mitä sinne kuuluu, ennen kun viskaa kylvöksen kompostiin.
Täällä kans inkiväärinjuurakot pukkaavat silmuja ihan vaan siksi, että jätän ne yleensä huoneenlämpöön, kippoon keittiön pöydälle.