No jos ne saa vihertämään ihan kipossa huoneenlämmössä, minä ostankin inkiväärin kaupasta ja kokeilen noin.
En löytänyt inkivääriä mistään joten kirjoitan nyt tän otsikon alle. Onko täällä inkiväärin kasvattajia? Minä luin että se lähtee kasvamaan ihan kaupasta ostetulla mukulalla? Koskahan se pitäisi laittaa kasvamaan ja oletteko saanet satoa?
Veemusa, Inkivääriä koskeva viestisi on nyt täällä omassa ketjussaan
Veemusa minä kasvatan inkivääriä joka vuosi. Lähinnä siksi kun se on mukavaa. Tosi jännä kasvi. Tuossa edellisellä sivulla on mun viimevuoden sato korjattuna. Ei ne nyt koko vuoden tarvetta kata, mutta sain säilykkeisiin ainakin itse kasvatettua. Kyllä se aina ostojutut voittaa.
Tänä vuonna on tarkoitus pistää kaikki mahdollinen lannoitus kehiin, jos vaikka juurien koko kasvaisi.
Minä ostin tänään kaupasta suuren inkiväärin, ja laitoin sen lautaselle huoneenlämpöön tekemään alkuja. Laitan sitten multaan.
Mun täytyy myös hakea juurakko ja kokeilla, hyviä kuvia oli täällä.
Mä ostin mausteeksi toisen inkiväärin, kun ensimmäinen jostain syystä päätyi mullan alle, mutta oli jotenkin puiseva ja kuivan oloinen. Ihan hyvältä se maistui, mutta mullan alle taitaa sekin juurakko pian päätyä.
Mullakin on inkivääri odottamassa silmuja, kuinkahan kauan siihen mahtaa mennä? Ihana mauste, laitan kaikkiin jälkiruokiin.
Kitikat, onko silmuja ilmaantunut. Mulla on tullut tuohon puisevan oloiseen vähän huonoon juureen silmuja. Taidan pistää senkin multaan.
Ensimmäinen kylvökseni on tänään noussut pinnalle asti.
Minulla ekat alut puheksivat parissa viikossa, mutta niissä ei ole vielä mitään vihreää.
Mä en koskaan odota että alut kerkeis tulemaan ihan vihreiksi, vaan heti kun tulee sellaisia selkeästi kasvamaan alkavia silmuja (sellaisia kellertävän vihreitä ne kai on), laitan juurakon multaan. Noin 10 cm syvyyteen. Multaa ei saa pitää liaan märkänä, eli sama juttu kun kaikilla muillakin juurakoilla. Kyllä ne sieltä ajan kanssa pinnalle pompsahtavat. Nämä jotka nyt tulivat mullan pinnalle, olen laittanut 7.3. multaan. Eli sellaisen kuukauden verran saa inkivääriä odotella näemmä.
Ihan sen takia odotan että juureen tulee ne alut, että näen istutusvaiheessa, että juuressa tosiaan on eloa. Että en kuukausi tolkulla odota kasvua jostain syystä kuolleesta juurakosta.
Ei näy mulla vielä silmuja, ei vaikka kuinka odotan ja tiirailen!
Lykkäsin viikko sitten inkiväärin juurakon suoraan jääkaapista multapussiin parvekkeelle. Juuressa oli selkeästi turvonnut kasvupiste istuttaessa ja eilen kun hiukan kaivelin, oli selkeää kasvua jo näkyvissä. Parvekkeella on pysynyt mukavasti plussan puolella lämpö öisinkin, päivällä hipoo viittätoista.
Inkiväärille pistin kaveriksi muuten galanga-juurta, pääseen toivottavasti vertailemaan näitä kahta toisiinsa ihan pian.
Kun juurakkoon ilmaantuu tällainen alku, laitan sen multaan. Tosiaan aika syvään ja aika kauan kestää ennen kun näkyy mitään pinnalla, mutta tuosta näkee jo selkeästi että hengissä on ja jotain on odotettavissa. Liikaa ei kannata kastella, pintamulta pääsee mulla aina välillä kuivahtamaan, mutta koska juurakko on syvään istutettu siellä yleensä on vielä kosteutta, ellei nyt ihan koko paakkua rutikuivaksi päästä.
Voikos inkivääriä juurruttaa vedessä?
Eihän mikään estä kokeilemasta? Ota palanen ja testaa. Ja kerro sitten kuinka kävi
Koitetaan Mutta eikös toinen vaihtoehto ole, että palsasia pilkkoo multaan ja peitää kevyesti? Sitten odottelee vain kasvuunlähtöä ja pitää mullan kosteana?
Täytyy yrittää inkivääriä uudestaan ens keväänä, viime vuonna ei onnistunut. Mulla menee paljon inkivääriä, joten olis mahtavaa jos sais omaa tuotosta.
Kitikat, minäkään en onnistunut viime vuonna.
Itse laitoin nyt n. kuukausi sitten inkiväärin multaan ja nyt sieltä tuli vihreetä! Olin jo ehtinyt luopua toivosta, hyvä, että en jo rosikiin heittänyt