Inkivääri, Zingiber officinale

Tässä vielä kuva kyseisestä inkiväärin alusta…

Voi itku, jäi inkiväärin kasvatuskin tältä kesältä );

Kuinka paljon inkivääriä, siis sitä “räpylää” voi tuoreena syödä päivässä? Onko tietoa? Olenko myrkyttänyt sillä itseni?

Onko kenelläkään tietoa tuon inkiväärin vaikutuksista?

Hups, on vähän pitkän ajan kuluttua tämä vastaus sulle rea. Parin sentin palanenko olisi ollut maksimi vuorokaudessa… Aika voimakastakinhan se on.

Kiitos, auli!

Sitä saa syödä kuuriluonteisesti, ei jatkuvasti. Raastan teehen flunssaaikaan ja jos on oikein turvonnut olo, poistaa nestettä.

Voehan mahoton minä kun vuosi kaupalla siivuttelin revityn ruispalan päälle aamuisin perunankuorinta veitsellä koko leivän alalle… Siinäköhän minä muistini tuhosin.

Tuoreesta inkivääristä en niinkään tiedä mutta olin ystävän luona kyläilemässä ja heillä tehdään paljon Bangladeshilaista ruokaa jonka pohjana on sipuli, valkosipuli ja inkivääri. Katselin mielenkiinnolla kun lihapataan raastettiin kaksi valtavan kokoista inkiväärinpalaa. En jäänyt syömään mutta kokeilin sitten kotonakin että voiko iha oikeasti sillä määrällä tulla syömiskelpoista ruokaa ja hämmästyin kun tajusin sen olevan vielä huippuhyvää. Sen jälkeen inkivääri on kuulunut meilläkin suurissa määrissä ruokiin. Ennen uskalsin laittaa vaan vähän, eli sen parin sentin mittaisen siivun

Niin ja tänne tulin siis ihmettelemään että mitähän tekisin kahdelle inkiväärin pätkälle jotka olivat kaupan pienessä muovipussissa ja jotenkin unohtuneet sipuleiden alle. Avasin pussin ja huomasin inkiväärin kasvattavan jo melkosen pitkää versoa, ekaa lehteä alkaa ilmeisesti työntää kohta.

Monta kevättä olen jo yrittänyt saada inkivääriä kasvamaan mutta mistään kaupasta ei löydy sellaista jossa olis jotain alkua ja vaikka täällä kotona pidän lämpimässä ja auringossa niin mitään ei tapahdu, kuivuu vain kuin rusina ja sitten tulee vain syötyä pois. Laitoitko multaan sen Pihapihlaja, olis jo pitkällä tässä vaiheessa?

Kosteutta kait inkiväärikin tarvitsee kasvaakseen. Joko muovihupussa tai ruukkuun istutettuna.

Minä laitoin itämättömän inkiväärin multiin 3 viikkoa sitten. Nyt juurakko on pullistunut 3-4 kertaiseksi, ei vielä idä, mutta vaikuttaa lupaavalta. Pistä kitikat se juurakko vaan multaan vaan :slight_smile:

Jep…luulin että ensin pitää jotain näkyä että rupeaa kasvamaan, nyt laitan sitten multiin. Kolmas kerta se toden sanoo…

No voi sun saakeli, laiton kasvamaan ruukkuun ja kuistille lämpimään ja tänä aamuna kun rupesin sitä kastelemaan niin kas kummaa, ei näy ruukussa mitään. Koko iso inkivääripala sekä toinen pienempi ovat kadonneet. Mikä ihmeen elukka syö inkivääriä? Oisko harakka asialla, ne kun vahtii pihalla aina aamuisin, mutta eivät ole kyllä kuistille asti uskaltaneet tulla??

Mä laitoin multaan sen itäneen inkiväärini. Tuuppasin sisällä olevan akvaarion sisään, siinä on pohjalla multaa ja kasvilamppu. Noh, nyt mulla kasvaa sitten inkivääriä, se on kasvanut kansilasin raosta ulos akvaariosta Korkeutta on suunnilleen 50 cm ja tuoksuu ihanasti inkiväärille kun sitä vähän hipasee.

Voikohan inkiväärin lehtiä syödä ? jotenkin mua kiehtois tehdä inkivääri- raparperi-hillo-kokeilu.

Mä en voi mitään, että pelkän inkiväärin sanominen/lukeminen tuo jo se kamalan maun suuhun :frowning: No kyllähän raparperinkin ajattelu saa sylkieritteet toimimaan, niin kuin ketunleivän. Mutta tuo inkivääri on jo kyllä paha sen pahaa makua en saa mielessänikää pois, ku miettii, miten se tuntuu kielen lopussa. Kaikkia mausteita sitä kasvatetaankin! Ja vielä sellaisia, jotka pelkällä ajattelulla saa makumuistit heräämään :confused: Sori inkivääristä tykkääville:)

Teatree-öljy maistuu melkein samalta, mutta sitä ei voi edes verratata tähän, ku käyttö on niin paljon laajempaa.

Pihapihlaja, jos kokeilet tuota inkivääri-raparperi-hilloa, niin muista raportoida oliko hyvää! Kuulostaa aika slurp hillolle!

Voi minä niin pidän inkivääristä, jauhettakin käytään, poistaa nestettä. Kadonneet inkiväärit löyty pihalta, mikä elukka lie kaivoi ne ruukusta, syötäväksi ei sitten kelvannutkaan.

Pitäsköhän sitä pitkästä aikaa ostaa kaupasta inkivääri ja koittaa taas miten käypi :wink: