Isokukkaiset kärhöt, Clematis (jalokärhö, loistokärhö)

Avataan näille uusi ketju Merlin tuolla toisaalla jo asiasta mainitsikin.

"Isokukkaiset loistokärhöt

Suurikukkaiset jalo- tai loistokärhöt kukkivat pääsääntöisesti heinäkuun loppupuolelta syyskuuhun. Taimen juuripaakku istutetaan noin 15 sentin syvyyteen. Juuristo suojataan kylmyydeltä talveksi. Versot paleltuvat yleensä talvella ja keväällä leikattaessa taimeen jätetään vain terveet vihreät osat.

Useiden lajikkeiden sukupuuhun sisältyy jalosteita kahdesta tai useammasta lajikeryhmästä (Jackmanii, Lanuginosa, Patens, Viticella), jolloin niitä ei voi sijoittaa täsmällisesti tiettyyn ryhmään."

Harviala

Monet istuttavat huomattavasti syvempään kuin tuon 15 senttiä.

Loistokärhö kukassa hymy.

miten loistokärhö pärjää talven? mulla on nyt ruukussa parvekkeella se.. apuja kaipaan :) tässä kuvia..

tuli kumman epätarkka mut kyllä siitä käsityksen saa et millanen ruukku..

tässä sit kukkia :)

Tuskinpa ainakaan Jyväskylän korkeudella ruukussa selviää talvesta (ellet hirveästi styroxilla tms. lämmöneristeellä vuoraa ruukkuasi, vai onko parveke jotenkin lämpimämpi kuin normaalit lasittamattomat parvekkeet. Maakellarissahan ne ainakin ruukussa talvehtivat ihan hyvin, siitä kokemusta monelta vuodelta, kerrostalon kellareista ei ole kokemusta mutta varmaan paremmin sielläkin kuin ruukussa parvekkeella. Voisitko kaivaa sen maahan riittävän syvään (juurenniska 10 cm maanpinnan alle) kaikkine multineen ilman ruukkua ? Itse asun n. 90 km sinua pohjoisempana ja tunnen nämä sääolosuhteemme.

Warszawska Nike on taas aloittanut kasvun reilun 20 sentin korkeudelta

Mulla kukkii kaksi loistokärhöä jo

Onko Belle of Woking kellekään tuttu?
 Tilasin sellaisen ja 3 muuta

Britanniassa Belleä suositellaan kokeneelle harrastajalle, mutta sitähän sinä, juti, olet. Oikukkaan ja hankalan maineessa tuntuu kaunotar olevan. Tutki juurakko, kun se saapuu, jos vahva, hyvä juurakko, niin parhaalle paikalle pihallasi, jos heikompi juurakko, niin vuosi kaksi ruukussa.

Mitä muita tilasit? Minä en ole tilannut tätä, mutta haaveilen.  

Taidanpa iskeä kirveeni kiveen sitten sen Bellen kanssa.

Ne muut:

‘Hendryetta’

‘New Love’

‘Snowbird’

‘New Love’ on toinen herkkis, minulla ei ole mennyt talven yli.

‘Snowbird’ on ihastuttava!

Äsken ovikello soi ja ovella oli Turusta kuriiri, joka toi kärhöt. Olivat postitettu keskiviikkona. Rahti aika suolainen, reilu 47 euroa, mutta kärhöt komeita. kaksi pisintä yli metrin purkkeineen. Lumilintu on jo kukkinut, vain “höyheniä” jäljellä.

Oi laita sitten kuvaa mitä sieltä paljastuu…minä olisin kyllä repinyt jo auki ulko-ovella.

Täällähän ihan pulssi nousee  - mistä tilasit?

Ompas hyvän näkösiä hoyabeen kärhöt

Laiska kun olen niin otin vain kahdesta kuvan.
  Tässä matala versio

Kolme muuta kaikki suunnilleen tällaisia

Hups vaan ja tuli kärhö mukaan taimitarhalta. köynnöstä kyllä olin hakemassakin, alppikärhön ja siperiankärhön lisäksi vaan tarttui taas se jackmannii. Ja jos se ei nytkään mun kanssa ala, niin saa luvan jackmanniit olla. Ei siinä kyllä ollut kukkaa, joten varmaan sain taas jonkun muun :slight_smile: No pääasia, että pysyy hengissä ja kukkii.

Huhhuh. kiitos hoyabella vinkistä, tarvii varmaan syssymmällä tehdä tilaus…

No ilmankos oli sieltä muutama tullut tilattua. Mulla ei ole vielä lupaa muuta kuin vähän vilkaista. 

hoyabella, eivät taida edes osata ajatella meidän olosuhteitamme : D