Ensimmäiset hankinnat silloin muutama vuosi sitten olivat Multi Bluet. Istutin ne noin 20 senttiä syvään ihan järkyttävän huonoon maahan. Viime vuonna kun kaivoin toisen niistä ylös niin olihan sillä juuret ihan pinnassa asti ja se juuripaakku oli ihan valtava. Varmaan puolet siitä jäi vielä maahan sinne reilusti yli puolen metrin syvyyteen. Kohtapuoliin kaivan sen toisenkin ylös ja otan huomattavsti syvemmältä sen.
Ja vielä jankutan sitä, ettei pienissä ruukuissa olevia kannata hankkia ellei ole valmis odottamaan sitä kunnon kasvua useampaa vuotta
Mun mittakaavan mukaan ne muutaman desin vetoiset ruukut mitä esim. multasormi myy. Yhtäkään en enää osta. Tää on vain ja ainoastaan mun oma mutu
Tuon kokoisia jo kelpaa hankkia
Joo ne pienet 8-10 cm ruukuissa myytävät kärhöt kasvattavat kyllä monta vuotta pelkkää juuristoa yleensä… ja nousevat sitten joskus, jos jaksavat. En osta niitä enää, tai jos ostan, laitan ruukkuun kasvamaan ja vahvistumaan muutamaksi vuodeksi. Niobe oli pari vuotta ruukussa, sitten istutin sen maahan, ja nyt on kolmas kesä maassa ja viimeinkin sieltä näyttäisi nousevan useampi verso, jee!
Vaikka kärhön istuttaa syvään, niin sehän todellakin kasvattaa juuristoa pintaan asti, mutta onpahan siellä syvemmälläkin (ei kai se ajan myötäkään mihinkään häviä?) sitä silmuja muodostavaa aluetta, jos sattuu pakkanen puraisemaan liian kovaa heti siitä maan pinnan alta.
Siirsin pari vuotta sitten Madame Le Coultren, ja herranen aika mikä järkyttävän iso juuripaakku sillä oli! Ei vaan ole siirron jälkeen vielä älynnyt ruveta kunnolla kasvamaan, tosin yksiversoisena se oli aina kasvanut ennen siirtoakin (huonossa paikassa). Toissa kesänä se teki varren, viime vuonna muistaakseni ei, mutta samassa kuopassa Walenburg kasvoi ja rehotti sitten kunnolla (lempparikärhöni).
Jos nyt oikein ymmärsin, niin minun ei kannata vielä luopua toivosta omien kärhöjeni suhteen. Ne on kaikki ollut sellaisia pieniä halpoja ja ovat nousseet ja tehneet pari kukkaa, jos sitäkään. Yleensä ekana kesänä on tullut se tsäkällä kaksi kukkaa ja sen jälkeen maasta on noussut jotain pientä, mutta kukkapaljoudesta olen vain haaveillut ja kuolannut muiden ihania kuvia. Kaikki kärhöt ovat kuitenkin max. 3 vuotta vanhoja.
Odottele rauhassa Saattaa mennä kuulemma muutama vuosikin jos mököttää päättävät.
Sen ne ovat selvästikin päättäneet tehdä
Niin diivoja
Toissa vuonna ostin loppukesästä kaksi kitukasvuista Rouge Gardinalia, kukkivat viime kesänä yllättävän hyvin. Nytkin molemmat lähteneet kasvuun. Jackmannii myös minulla oli heikko, ei näkynyt enää yhden vuoden jälkeen. Syökö myyrät Clematiksen juurakkoa? Eikös Alppikärhö tee kukat edellisen vuoden kasvustoon?
Piti vielä sanoa Hoyabellan tilauksesta, komeet taimet tuli!!
Meillä ei oo koskaan kärhöjen juuret myyrille kelvanneet. Jackmannii hävis täältä myös vikkelään, muut on pärjänneet ihan hienosti.
Alppikärhöille löytyy oma ketjunsa täältä. Alppiksia jotkut elikot tykkää katkoa tyvestä Jänikset niitä muistaakseni parturoi ahkeraan.
Kiitos taas valvojille, että teki yhden selkeämmän ketjun . Minä tuolla nyt suljetun ketjun edellisellä sivulla jo kyselinkin, että miksi on kaksi erilaista ketjua, vaikka kyse on samasta asiasta.
Mun viime vuonna istutetut näyttää tältä. Saako tuosta edes mitään selvää? Tästä eteenpäin on istutettu kaksi presidenttiä ja vain toinen niistä näyttää olevan elossa. Niiden rinnalla on esikkoa estämässä auringonpaahdetta juuristolle.
Ajattelin istuttaa näiden viereen kuitenkin vielä pari kärhöä, jotka varasin aikaisemmin "kesäköynnöksille" katsotaan kuinka käy.
Miksi muuten tuo multasormesta ostetussa hagley hybridissä on noin vaalea kuva (sama mitä myyvät tänä vuonna) Mun mielestä se on paljon tummempi.
Jostain ymmärsin, että juuri ne jackmanniit pitäisi olla kestäviä? No eipä sitten ihme, etteivät mulla menesty, jos eivät paremmissakaan piireissä. En kyllä pelkästään sen puhutun kestävyyden takia ole niitä yrittänyt, vaan koska pienenä sellainen oli omassa pihassa, josta se jossain vaiheessa hävisi, eikä isä hankkinut uutta, vaikka kuinka pyysin.
Nytpä sainkin luvan hankkia vielä yhden kärhön, ihan vaan kokeeksi, että jos joku toinen menestyisi paremmin, mikähän olisi niitä kestävimpiä?
Hagley hybrid on kaunis ja aika vaalea. Tässä kuva viime kesältä. Kaunis
Jackmannii on mulla menestynyt ihan hyvin ja kasvaa tosi koreaksi kukkii runsaasti
K-E, mä pystyn kommentoimaan vain "Multi Blue" ja "Warszawska Nike" heppuja kun ovat täällä menestyneet muutaman vuoden hienosti. Suosittelen siis heitä kumpaakin
Jackmannii oli ehkäpä täällä turhan haastavassa paikassa.
Minulla kauiten ollut hengissä Madame Julia Correvon. Muutkin viticellat on yleensä kestäviä. Jackmannii menestyi muutaman vuoden, nyt ei ole parina kesänä noussut ollenkaan. Etoile Violette ja Walenburg on muutama vyuosi sitten istutetuista komeimmat, tosin toisessa paikassa oleva Walenburg ei ole ensimmäisen vuoden jälkeen noussut…
Onhan se vähän arpapeliä niiden kanssa. Minä harrastan nykyään sitä, että laitan aina samaan kuoppaan kaksi kärhöä, että edes toinen nousisi. Ja sitten välillä toinen kukkii, välillä toinen, joskus molemmat samana vuonna…
Kolme kesää sitten, kun ensimmäistä kertaa ostin kärhöjä, niin sain kaupanpäällisiksi Jackmanniin.Olin ihan pulassa, mihin sen työntäisin, kun kunnon kasvupaikkojen tekemiset oli jo niille varsinaisillekin hankinnoille tuskan takana. Keksin sitten pistää sen keskelle valamonruusupuskaa. Sinne, kun on vuosien myötä kertynyt paksu muheva maa ja kun valamonruusukin kasvaa aina laidoille päin, niin että keskellä on jonkinlainen aukkokohta. Viime kesänä Jackmannii kasvoi jo niin korkeaksi, että muutamia kukkia tuli pensaasta näkyviin sopivasti sen jälkeen kun ruusu oli kukintansa lopettanut. Tänä keväänä se on selvästi lähtenyt entistä pirteämmin kasvuun Huomasin, että myös suviruusussa on keskellä samanlainen “reikä” , jonka keväällä huomaa. Ensi keväänä taidan tökätä myös sinne jonkun kärhön. Ja ehkä myös onniruusujen väleihin.
Olen ollut erittäin tyytyväinen Fujimusumeihini ruukuissa parvekkeella (talvet kellarissa). Kukkivat koko kesän.
Kertokaapa kokeneemmat ja viksummat, jaksaisiko kärhö nousta länsiseinustalla, jos sen edessä kasvaa pioneja ja ritarinkannuksia. Ajatus siis olisi, että kärhö nousisi kahden ritarinkannuksen välistä ja menisi aitaa pitkin.
Anita, laita joku sellainen vähän pienempikukkainen kärhö, esim. Pirko on kestävä. :)tai joku niitä valkokukkaisia ihannuuksia.