anita, pionin kaveriksi, ainakin kehittymisvaiheessa olevan, suositellaan pienijuurisia kasveja. Mietiskelen siis, syntyykö niin kovaa kilpailua, että joku jää liian vähille ravinteille. Miten suuri multatila tällä alueella on? Miten kosteus? Mulla on Multiblue länsiseinustalla ja pärjäilee ihan kohtuullisesti.
Joskus muinoin mietiskelin mikä kumma kasvi kasvaa pikkuvuokrapihani aitaa vasten. Otin kuvan ja laitoin nettiin, saaden vastaukseksi kärhö (en nyt enää muista tarkalleen miksi kärhöksi se silloin tunnistettiin). Silloin lueskelin vähän kyseisestä kärhöstä, en muista lajeista, ja ihmettelin miten jotkut näihin kasveihin hurahtaa. Omaa silmääni kun ei kyseisen kärhön ulkonäkö ollenkaan miellyttänyt.
No, nyt on vuosia kulunut ja olen törmännyt toinen toistaan kauniimpiin kärhöihin ja alan viimein tajuta niiden vetovoiman! Meillä häämöttää muutto omakotitaloon ja olenkin jo suunnitellut, että kärhöä sinne tulee johonkin. Siihen asiaan tarvitsisinkin nyt teidän neuvoja
Kärhökirjaa lueskeltuani olen antanut itseni ymmärtää, että kärhöt voisi istuttaa keväästä syksyyn jos ovat astiataimia. Voinko siis istuttaa vielä tämän kesän aikana taimet ja tuleeko niihin jo kukkia tänä kesänä? Olen suunnitellut, että laitan kärhöä kasvamaan ruusu/puutarhakaaren (minkä niminen se kenenkin suussa on) viereen. Paikka on aurinkoinen suurimman osan päivästä. Menestyisikö ihastuttava Piilu siinä ja tykkäisikö se kasvaa kaarta apuna käyttäen? Aurinkoisella paikalla vaatinee kastelua useammin. Onko Piilu miten tuuhea kasvultaan jo itse, vai laittaisinko kaareen myös humalaa tms. vihreää köynnöstä kaveriksi saadakseni tuuhean portin? Vai tappaako nämä kasvit toisensa tyystin tai valtaako esim. humala koko kaaren niin, että Piilu-parka hukkuisi sen sisään?
Kärhöistä en paljon tiedä, mutta humalasta sen verran, etten sitä kyllä laittaisi minkään kaveriksi, korkeintaan villiviini sille pärjäisi. Kärhölle varmaan sopisi kaveriksi parhaiten toinen kärhö.
Miksi et laittaisi köynnöskaareen useamman kärhön? Äitin työnä on kaaressa kasvamassa yhteensä 4 eri kärhöä. Näin on tuuheamman näköinen. Kasvaa kyllä kaarta pitkin.
Mulla on etuoven edessä puusta tehty “kaari” ja siihen istutin tänä keväänä myös 4 kärhöä. Tosin nämä ovat tämän kesän ruukussa, talven kellarissa ja varmaan ensi keväänä vasta istutan ne maahan.
Samaa mieltä, että kannattaa laittaa monta kärhöä samaan kaareen, on tuuheampi, ja jos jonain vuonna joku ei nousekaan, niin olisi jotain ainakin. Lisäksi voisi ainakin ekana vuonna laittaa siihen jotain yksivuotista rehevää köynnöstä, kuten kelloköynnös, kun eivät kärhöt kuitenkaan heti ole isoja.
Toki mietin, että molemmin puolin laittaisin yhden kärhön, mutta ehkä se on liian vähän. Kannattaisi varmaan laittaa sitten molemmin puolin kaksi kärhöä. Saakohan tuota kelloköynnöstä jostain taimina? Siemenistä viime vuonna kasvattelin, mutta esikasvatin ne ensin sisällä. Vai kerkeäisikö ne kasvaa tänä kesänä, jos suoraan maahan lykkää?
ElluK, miksi istutat kärhöt vasta ensi keväänä maahan? Onko se yleinenkin käytäntö vai sopiiko vain paremmin omaan aikatauluusi?
Minulla ei ole kärhöistä mitään kokemuksia (muuta kuin katselua ja ihastelua), joten kunhan saan kärhöt hankittua niin kyselen sitten lisää niiden maahan laittamisesta ja muustakin.
Shirina, muutama syy miksi istutin jalokärhöni ruukkuun enkä maahan.
Kärhöt olivat liikkeessä josta ostin ne, jääneet johonkin varastoon (ilman kastelua ym.) ja sain ne 50% alennuksella. Siitä syystä halusin laittaa ne ruukkuun, että saan täsmä kasteltua niitä paremmin ja näen kasvavatko. Nyt on ollut jo muutaman viikkon tuossa ja hyvin ovat kasvaneet.
Toisella puolella tätä kaarta on maassa n 10 cm syvyydessä sähköjohdot, joten on käytännössä mahdotonta istuttaa siihen kärhöjä. Ruukkuistutus käy paremmin.
En tiennyt miten kärhöt nousevat meidän “kaarta” pitkin ja nämä ovat nyt tässä koekaniinimielessä.
(Ot: kelloköynnöksen taimia saa kyllä ostettua, enää ei kannata niitä kylvää)
Tosiaan mullahan on kans jackmannii kärhö pihalla ainakin jo 4 kesää.
Kertaakaan se ei ole istutuksen jälkeen kukkinu.
Pitääkin kaivaa se ylös pihasta ennenkun muutetaan ja otan sen mukaan
Tämä vuosi on todella taas erilainen. Kaksi kärhöä, jotka molemmat ovat olleet oikukkaita, kukkii nyt ensimmäisinä.
Pink champagne eli japanilaisittain Kakio:
Asao:
Kivistikiltä viitisen vuotta sitten tuotu Piilu.
Tämän nimi visusti tallessa, muistaakseni joku Madame…
Madame le Coultre (omani kukkii eka kertaa ja oon ihan myyty)
Kiitos Araminta, sehän se!
Voi että nättejä nuo kärhöt! Mun Madame ei suostu juuri kasvamaan, kukkia turha odotella tänä vuonna. Tuuhea lehdistö maan tasalla, pituutta ei. Viime vuonna istutettu kärhö sen sijaan venyttää hitaasti varttaan ja ehkä saattaisi kukkiakin tänä vuonna, en vain yhtään muista, millaisen juuri siihen kohtaan olen istuttanut.
Ihania kärhöjä teillä, minun kärhöt on omenapuun alla ja piiloutuvat omenapuun uumeniin. Tämä muistaakseni president.
Tämä lienee ´Blue Light´. Mitään suurta kukkarunsautta ei ole näkynyt, mutta muutama aina malliksi sentään.
Ai juku. Ihania. Mulla on uutena Piilu vain on vasta isoilla nupuilla. Tuon "blue Light" :n olisin ostanu mutta oli jälellä enää nii surkeita taimia, etten uskaltanu lähteä onnea kokeilemaan.
Piti oikein tulla katsomaan, että minkä näköisiä ne kärhön lehdet ovat, kun taas sen omppupuun alta löytyy sen tapaista versoa, ettei se moneen kertaan siirretty kärhö ole vieläkään kokonaan siirtynyt. Siirtäminen ei ole kai ollut hyvä ajatus, kun ei ole sirretyt jääneet henkiin. Antaa nyt sitten tuon olla tuolla umpipimeässä, tiedä vaikka jonain päivänä kuitenkin ylettyisi valoon asti.
Ostin lopussakin 2 jalokärhöä (makasiinista 3,50kpl)President ja Nelly Moser. Uskallanko laittaa alppikärhöä niille kaveriksi kasvamaan, vai valtaako alppikärhö niiden elintilan?
Mulla ei ollut muuta paikkaa kuin kuistin reunus, johon kaivoin syvän ja laajan alueen, paransin maata kompostimullalla ja laitoin soraa pohjalle. Juuren ympärille ja päälle laitoin puhdasta hiekkaa. Istutin n.10cm syvempään, kuin mitä purkissa olivat.
Yritän suojata myös havuilla syksyllä.