:)) Noin se vaan käy helposti, nimenmuutos. Piiluhan se on!
Tuleekohan se pieni ankanpoikanen noista rivissä peräkkäin marssivista kukista?
Presidentti aloittaa isokukkaisten kauden joka vuosi:
Warszawska Nike on kukkinut kasvihuoneessa jo pari viikkoa

Minulla loistokärhö puhkesi kukoistukseensa lämpimällä pihalla. Talveksikaan en ole sitä pois kaivanut mutta onhan tämä hyvin maassakin talvehtinut.
Mrs N. Thompson
Ostin tänään kaksi kärhöä, Dr Ruppelin ja Rouge cardinalin. Minulla on ollut todella huono tuuri (tai osaamattomuus) jalo- ja loistokärhöjen suhteen. Viime syksynä istutin alppikärhön sekä ja jackmaniin, jolle kaivoin syvän kuopan, lannoitin ja juurenniskalle lisäsin hiekkaa. Paikka on suojainen ja puolivarjoinen ja edessä kasvaa korkeampia kasveja. Luulin, että tein kaiken oikein, mutta keväällä nousi vain alppikärhö.
Näin on käynyt ennenkin. Olisiko antaa vinkkiä, miten saisin nämä kaksi hengissä ensi vuoteen?
Oletko nyt tutkinut jos vaikka nyt vasta olisi noussut maasta aina ei ne kevällä nouse tai sitten kasvattaa juuria kai muistat että kärhö sattaa juroo 6vuotta ettei itseään näytä. Minä olen huomannut että puolivarjossa nostaa päätään aika hitaasti kevällä aurinko paikassa nousee paljon nopeammin ja minusta isokukkaiset kasvaa/kukkii paremmin aurinkossa. Kuinka korkeita ne sinun edessä olevat kasvit on ovatko liian korkeita tiviitä ettei saa ollekaan valoa. Entäs maan laatu? Kai mustat että kärhö on juoppo tarvii keväällä/kesällä runsaasti vettä kun maa alkaa kuivahtaan
Minulla on nyt parikymmentä kärhöä kasvamassa täällä Kuopion korkeudella. Hyvin ne ovat talvehtineet paksun lumen alla, vaikka en ole niitä koskaan peitellyt. Ostin viime syksynä tarjouksesta taas uusia, talvetin ne ruukuissa autotallissa ja laitoin keväällä maahan. Pari niistä ei jaksanut kasvaa, vaikka ensin versoja näkyi. En ole huolissani, sillä ne saattavat ensi kesänä noustakin.
Jackmanii on iso, lähes 10 vuotta vanha ja kukkii valtavasti joka kesä. Samoin Virosta v. 2004 tuomani Juuli. Siinä on jo nyt paljon kukkia, eli aloittaa aikaisin ja kukkii myöhään. Pari vuotta vanhassa Rouge Cardinalissa on myös paljon kukkia. Hagley hybrid, Warszawska Nike, Arabella, Ville De Lyon, Huldine ja muutamat muut aloittelevat kukintaansa. Nelly Moserkin on nupulla, vaikka se ei joka vuosi edes näyttäydy.
Olen istuttanut kaikki kärhöni maahan niin syvään kuin olen saanut, kastellut kuivina aikoina ja lannoittanut. Palanut hevosenlanta näytti tänä keväänä tekevän niille terää. Joskus, kuten viime kesänä, muutamiin tuli lakastumistauti, mutta tänä keväänä nekin nousivat entistä ehompana. Olen laittanut kaikkien juurille hiekkaa, mutta sekään ei aina auta.
Minulla kasvaa kaikki kärhöt kukkapenkeissä korkeiden tukien varassa.
Ihania nuo isokukkaiset kärhöt ovat, ja niitä haluaa aina vaan lisää. 
Mä olen istuttanut kärhöni vähän miten sattuu, nyt näyttäisi viimein Jackmanniikin olevan hengissä, nuppuja on paljon, saa nähdä on se se vai taas joku muu. Jostain syystä se Kirimäeksi tunnistettu on kasvanut hurjasti koko kesän, mutta kukkia on ollut vasta pari, nuppuja kyllä taas löytyy.
Viime kesänä laittamani kärhöt tekevät myös vasta nuppuja. Nämä kaikki ovat hengissä selvinneet, kun maa on multavaa, vaikka savista, ja vieressä on toista metriä soraa pergolan pohjan takia. Nyt olen laittanut Rouge cardinalin keittiön ikkunan eteen, saa nähdä miten sille käy, siinä paikassa ei mitään soraylellisyyksiä ole. Ainakin nyt kasvaa ja kukkii.
Rouge Cardinalissa jo muutama kukka
Tässä kuvassa on Rosemoore ihan täynnä nuppuja. Mun kärhöistä kellarissa talvehtineet ovat surkean kitukasvuisia, enkä usko että edes kukkivat tänä kesänä. Maassa olleista tosi komeita ovat Blue Angel ja Pink Fantasy.
Vieläköhän ehtii kaivaa tämän Rosemoorenkin maahan? Ehtiikö vielä juurtua kunnolla täällä Lapissa?
Alionushka on ihana!
´Blue Light´
Tämä Rouge Cardinal oli aiemmin ihan kirkkaan punainen ja kukat olivat pienempiä. Nyt on kukat ihan tummanpunaisia ja valtavan isoja.
saaneet vettä?
Voi olla mutta kyllä minä tuota oon kastellut muinakin kesinä. Tämä vaan tuntuu olevan kärhöjen kesä.
Sanokaapa viisaammat miksi mun Rouge Cardinal on ennen ollut kirkkaan punainen ja tänä vuonna ihan tummanpunainen?
Onko eri lajike Rouge Cardinal ja sama Jacmannii.
Kärhöjen kukkien väri usein haalistuu auringossa ja/tai muuten yksittäisen kukan vanhetessa. Muutoin ei tunneta tilanteita, joissa kukkien väri muuttuisi. Tosin on olettamuksia, että maan ravinnetilanne vaikuttaisi jonkun verran.
En ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta eri lajikkeita ovat Rouge Cardinal ja Jackmanii ; )
Voin ottaa kuvan omasta R. Cardinalista myöhemmin niin voidaan verrata ![]()