Viime talvi olikin tosi poikkeus kun perunatkin säily penkissä jäätymättä eli meni kärhötkin ruukussa maan pinnalla maa ei säätynyt juuri ollenkaan
Kaivoin syvältä ylös The President kärhön. Juuria oli n 10 cm välein kolmessa kerroksessa komeina tupsuina. Oli raukka yrittänyt kasvaa maan pinnalle kolmena kesänä, mutta vasta keskikesällä versot olivat yltäneet pintaan. Nyt istutin partempaan paikkaa, ylin juurikerros n 10 cm maan pintaa alemmas ja siellähän tuo jo versoo.
Myönnän, en ole ikinä tullut miettineeksi paksujuuristen kärhöjen syvän istutuksen perusteita tai järkevyyttä. Olen kyllä olettanut, että se on kehittynyt kokemuksen kautta, ymmärtääkseni isokukkaiset ja viticellat istutetaan samoin syvään Ruotsissa ja Norjassa.
- Aika hauska ajatella, että koko Skandinavian kärhöväki on erehtynyt ja kaivellut syviä kuoppiaan turhan takia. Mutta en todella tiedä, millaiset kokemukset ovat johtaneet ajatukseen, että syvään istuttaminen on tarpeellinen. - Aivan samaa mieltä olen kaikkien edellisten kanssa, että uusia kokeiluja kannattaa tehdä, opitaan yhdessä lisää!
Minä pidän myyttinä sitä, että kärhön juuri tarvitsisi jotain varjostusta. Ikuna ole sellaisesta huolehtinut. Kuivina kausina pitää kastella, sehän selvä, mutta juurialueen varjostus, minusta humpuukia.
Ilmeisesti kuitenkin niin, että kun on iso kunnollinen taimi, niin lähtee paremmin sieltä syvältäkin. Nykyään näkee usein myytävän kovin nuoria ja pieniä taimia halvalla. Ne nyt ei ainakaan nouse ylös, jos niitä istuttaa hirmusyvälle. Eikös monet pohjoisen asukkaat kasvata siksikin ensin ruukussa ja talvettaa kellarissa, jotta saavat kasvin todella isoksi ja vahvaksi ennen kuin istuttaa maahan. Iso kasvi talvehtii jo huomattavasti varmemmin.
Luulen että tuo juurialueen varjostus juontaa siihen, että aluksi kärhöt istutettiin vain seinustalle. Ymmärrettävää toki kun seinustalla on paremmin suojaa kylmää vastaan. Räystään alle ei sada ja kuitenkin aurinko paahtaa. Jokin pensas siinä edessä pitää maan ehkä hiukan kosteampana? En tiedä, arvailen
Ei ole oikein varjostusta minullakaan ollut, ei vaan ole tullut laitettua mutta onhan se kivemman näköinen joku puska siinä edessä jos kärhön alaosa on pelkkiä kuivia rakoja. Ei nekään kyllä ole pahemmin haitanneet
Ihan äskettäin Iloa puutarhasta -ohjelmassa (ruotsalainen) istuttivat kärhöt niin, että tuli 5 cm multaa paakun päälle. Perusteena että säästyy paremmin lakastumistaudilta, ja oli siinä joku muukin syy, jota en muista. Ei kuitenkaan se, että kestäisi paremmin routaa.
Hyvä, enpä kaiva sitten niin syvää kuoppaa, sopii mainiosti, siellä on ihan turhan lämmin kaivuuhommiin.
Kokeillaan näin, tai ei ulkona nyt jaksa oikein mitään muuta tehdä kun haahuilla( suosittu piha homma näillä sivustoilla )
kiitos Juti tiedosta!
Ei oo pituudella pilattu mun kärhöni mutta jotenkin se on vaan alkanut kukkimaan. Anteeksi huono kuvanlaatu, tärähti ja vesisateessa, melkein pimeässä kuvailin eilenillalla kameralla joka on rikki ja aatamin aikanen.
Mies on sitä mieltä että toi kärhö kuvittelee olevansa jo iso, tai sit se on muuten suuruudenhullu.
pienen kärhön ei kannata antaa kukkia kauan. Leikkaa kukat pois, kun saat tallennettua hyvät kuvat, kukinta rasittaa juurtuvaa kasvia ihan tavattomasti, ja saattaa kuollakin rasitukseen. Mitä isomman juuriston se saapi kasvatettua, sitä komeampi kukinta tiedossa seuraavina vuosina.
Juurialueen varjostuksesta sen verran, että jos haluaa pitää yllä pientä liikettä koko ajan, niin saahan niitä juosta kastelemassa varjostamattomia kärhöjä. Mun mielestä kun mahdollisimman pitkälle seuraa luonnon omaa järjestystä, niin pärjää helpommalla. Metsäköynnökset on lehtokasveja, ja muheva maa pysyy kosteana parhaiten varjossa, olkoonkin vain juurialue. Isokukkaiset klematikset haihduttaa kukkiessaan niin paljon, että kuivumisen seurauksena varret voi kuolla kokonaan.
Mulla kasvaa pihassa joka ikisessä sopessa maahumala, sitä ei saa pois vaikka mitä tekis ja se on ollut tässä tontilla ja kun tultiin tänne. Päässyt oikein villiintymään kun tontti oli autiona ennenkuin rakennettiin. Vanhan puutarhan perustuksia löytyi silti paljon…ja sitä maahumalaa, ja vattua.
Joten mulla on toi maahumala sitten sellanen varjostuskasvi, on jo alkanut levitä kärhöjenkin juurelle. En enää edes jaksa tapella sen kanssa, kiskon pois millon sattuu osumaan tielle. =/
Mulla on yhden kärhön juurella hopeatäpläpeippiä ja se on pihan parhaiten voiva kärhö. Melkein kaikkien muidenkin kärhöjen edessä on jotain “estettä”, mutta eivät ole tehonneet yhtä hyvin. Tai sitten ne on vaan huonommin istutettu.
mulla iski joku hautausmaatauti yhteen pieneen kukkapenkkiin. siinä mm. kasvoi suklaakirsikkapuu, joka aloitti kukinnan mutta nyt sitten ihankuin mädätti kukat/lehdet. Tulppaanit nousivat -vain kellastuakseen pois. Ja usean vuoden vanhat hyväkuntoiset Niket olivat siitä delanneet :‘’-( ! Yksi heuchera siinä on hengissä ja kattomehitähtiä. Siinä on hiekkamaa joten ei näillä kevätsateilla vielä pitäs mädättää??! Vieressä siinä on tosin katolta tuleva räystäsränni, oisko se syynä, mutta senhän ohjautuu jonnekin sadeviemäriin kai. eikä aiemmin ole ollut tämmöstä. pitää kai tutkia asiaa tarkemmin. Onko jollain ajatusta mikä vois olla syynä? Kirsikkapuuhun nojaavan kuolleen Piilun juuressa oli valkeeta rihmaa, hais sienelle.
jokatapauksessa, nyyhks
vastaan itselleni eli taitaa jostain syystä paikka saada liikaa vettä.
Täytyy hankkia Nike’ien tilalle uudet systeemit ;0)
Miulla alkaa kohta Fujimusume kukkia.
Juurtuvatko katkenneet kärhönlatvat? Minä nero rupesin laittamaan hyvin kasvuun lähteneitä jo noin 50 cm pitkiä versoja pajukehikon sisälle ja katkesivat sitten tietenkin! Onneksi pari jäi ehjiksi, ehkä suostuvat kasvamaan. Kärhöni on Türista ostettu Piitu, joka on nyt kolmatta vuotta ja kukkinut hyvin joka vuosi. Kannattaako yrittaa juurrutusta ja luuletteko, että katkenneet oksat jatkavat kasvuaan?
Ja katkenneet versot haarautuvat, mutta myöhästyttää kukintaa jonkin verran. Onko kärhön nimi tosiaan Piitu?
Tällainen se Piitu on. En tiedä onko sillä joku muukin nimi, tämä oli lapussa. Kuva on viime elokuulta, hiukka haalea otos. Kiitos vastauksista, olisihan se hienoa, jos lähtisi juurtumaan!
Tuosson kans nimi jossei auta kirijotusvihrettä tulla
Jostain luin, että Piilu tarkoittaa pientä ankanpoikasta