Isokukkaiset kärhöt, Clematis (jalokärhö, loistokärhö)

Girenas päätti sittenkin nousta ja kukkia 

Kukkia on paljon vaikka ne eivät tänä vuonna olekaan koolla pilattuja.

Mazury alottelee kukintaansa
Mazury
Ja toinen kanssa
toinen Mazury

Hagley hybr.

Suloinen Hagley! Kiipeilin tänään tikapuilla kuvaamaan Asaota. Keväällä aikaisin teki yhden kukan, nyt kolme - aivan oman kaarensa huipulle! Tässä se, jonka yletyin kuvaamaan.

Venosa Violacea ja Huldine käyttäytyvät samoin, kukat kehittyvät kärhötorniin aivan ylös. Tikapuilta näkyy:

Jackmannii asuu keskellä valamopuskaa ja kurkkii sieltä.

First Lady kasvihuoneen koillisseinustalla kohopenkissä, elefanttiheinän kanssa

Huldine parantaa myös alempana.

11.7 nimipäivälahjaksi saamani jalokärhö avaa pikkuhiljaa kukaansa

Pikkunen Piilu avasi kukintojaan. Sade vaan vähän runteli.

Kiivettyäni puutarhatuolille (joka keikkui kivasti) ihmettelemään valkoista kärhöä, hitaasti aloin oivaltaa, että ‘‘kaksointornin’’ toisella puolella ei kuki Huldine, vaan menetetyksi luulemani Yukikomachi. Sen kukat ovat Huldinea isommat ja paljon selvimmin vaaleansinisen sävyttämät kuin Huldinella. Suloisessa sotkussa vasemmalla punakellokukkainen Odoriba, valkoinen Yukikomachi, sini-purppuravalkoinen Venosa Violacea ja sininen perusviticella.

Mutta kyllä Huldine on ihana.

Mää oon niin kateellinen teille etelän immeisille!!! Mulla ei mee kärhöt kuin kellarissa talven yli. Paitsi siperian kärhöt.

Just nuo edelliset kaksi viticellaa on hankintalistalla kärjessä - eikä syyttä. Aivan ihania!

Mulla kasvaa  tässä kärhöjä, eivät ole tämän pitemmällä. Mitä näille tehdään, istutanko nyt vai myöhemmin maahan? Mahtavatko talvehtia, kun ovat näin pieniä?

Kävin täällä kärhösivuilla ruokkimassa unelmia. Saattavat hyvinkin olla aivan katteettomia, mutta niinhän ne monesti.

Kyllä teillä siellä etelässä on mahdottoman upeita istutuksia.

Kiitos, kun noin mukavasti ja positiivisesti haastelette kuvista (muista ja omistani). Aiemmin
kadehdin vielä etelämpänä asuvia, mitkä olosuhteet kasvattaa kaikenlaista! Mutta seurailtuani amatööripuutarhailijoita huomasin, että meillä on paljon vähemmän monenlaisia kasvitauteja ja sen muuta sellaista piinaa. Kyllä nyt ajattelen, että oma maa mansikka ja näillä ehdoilla mennään - kaiken kokeilemisen jälkeen jossain aina onnistuukin. Kokeilla kannattaa aina ja ehdottomasti!

Pihanlaittaja on oikeassa, Purpurea Plena Elegans ja Odoriba ovat molemmat viticelloja ja väärässä ketjussa. Pitää pyytää siirtoa .

kitikat, juurten koko ja kunto ratkaisee. Useimmat kärhöt kasvattaa nopeasti melko isot juuret, vaihda kärhöt nyt syviin ruukkuihin ja itse pitäisin ensi talven vielä purkissa.

Odoriba ei taida olla viticella, mutta Huldine on (en muistanutkaan, niillehän tosiaan on oma ketjunsa…:slight_smile:

Silloin kun en luota muistiini, johon ei tosiaan ole luottamista, luotan Clematis on the Webiin, Odoriba kuuluu Viorna-ryhmään ja Huldine on myöhäinen isokukkainen.