Isokukkaiset kärhöt, Clematis (jalokärhö, loistokärhö)

Kauniiden kuvien lisäksi ‘‘Clematis on the Web’’ kerää tietokantaa kaikista maailman kärhöistä. Sinne voi ilmoitella, jos onnistuu löytämään/kasvattamaan uuden kärhön, saa sen rekisteröidyksi. Samaten, jos selkeästi löytää tiedoista virheen, kannattaa siitä ilmoitella. Sivuston on klemskutiedon peruspilari! 

Katselin, että mun multibluessa on nuppu. Pitäisiköhän se ottaa sisälle kukkimaan

Voi voi, olen ihan tyystin hurahtanut kärhöihin ja niiden kauneuteen. Onkohan toivoakaan saada näitä vähän jalompia yksilöitä kasvamaan meillä? Mökkimme sijaitsee Keski-Suomessa kutosvyöhykkeellä, juuri tuossa onnettomassa pläntissä keskellä karttaa: http://ilmatieteenlaitos.fi/kasvuvyohykkeet. Itse asiassa luulin viime vuoteen asti, että vitosella ollaan. Mutta kyllähän tuo käy järkeen, taitaa paikallisella tönkkösavimaalla ikiroutineen olla jotain tekemistä asian kanssa. Karut on olosuhteet.

Olen kyllä lukenut täältä, että jotkut ovat saaneet kärhöjä menestymään pohjoisemmallakin kutosvyöhykkeellä. Pakko se on kai itsekin yrittää, muutenhan ei rauhaa saa. Meillä taitaa olla tällä hetkellä kaksi kärhölle sopivaa paikkaa, osaattekohan veikata, kumpi niistä mahtaisi olla mieluisampi? Ensimmäinen on länsiseinusta, johon paistaa iltapäivä- ja ilta-aurinko, mutta osa siitä on puiden vuoksi hajavaloa. Tuolla paikalla pääsisi lähelle kivijalkaa, jonka alusta on tietenkin hiekkaa eikä pitäisi routia niin pahasti. Länsiseinustalla on myös parkkipaikka, johon on vuosien saatossa ajettu aika monta hiekkakuormaa. Osa siitä on varmasti sekoittunut pohjamaahankin keventämään savea, kiitos ahkerien matojen, joita meillä sentään on ihan riittämiin.

Toinen potentiaalinen paikka on itäpuolella pienessä rinteessä. Tuo rinne sulaa keväällä suht nopeasti ja salaojitushan tuossa pitäisi hoitua luonnollisella tavalla. Aurinko paistaa siihen koko aamupäivän ja vielä osan päivästäkin. Valitettavasti tuo on kuitenkin järven puolella, joten tuulihan siihen pääsee käymään navakammin kuin länsipuolen seinustalle. Pohjoistuulten edessä sentään onneksi on puustoa.

Kummassa paikassa te kokeneet kärhönkasvattajat lähtisitte kokeilemaan? Edellisestä viestiketjusta löytyikin jo mainiot istutusohjeet, kiitos niistä Poppiukselle!

EN ole kokenut kärhökasvattaja, kokenut kantapään kautta, mutta tuulessa isokukkaiset kärhöt kestävät huonommin. The President esim  tahtoo katkeilla tuulessa teen mitä tahansa. Itäpiuolella aamuaurinko lämmittäisi aikaisemmin aamusta, oliskos keväiset hallat vaarana siinä, jos sulaa aikaisin ja kasvu käynnistyy??. Jotenkin kuitenkin tuo länsipuolen hiekkainen paikka tuntuisi otollisemmalta. Kylmä tiukka savi on hakalaa, hiekkainen kasvualusta ja siihen korotettu kasvualusta toiminee parhaiten, kärhö kasvattaa kunnon juuret jaksaakseen olla kukkea.
Nythän on myynnissä edullisia isokukkaisia kärhöjäkin, pienet juuret niillä tietenkin ja olisi pari vuotta talvetettava ruukuissa, jotta juuret kehittyvät kestääkseen nämä siperian talvet. Kokeilisin niillä, ennenkuin alkaisin haalia 17 euron kärhöjä. Piilu, Hagley Hybrid ja sellaiset pelittää täällä IV vyöhykkeellä. Parissa vuodessa näät mikä toimii.
Ja tervetuloa, täällä saat kokeneemilta paremman vastauksen, he vaan taitavat olla nyt pihatöissään.

Jihuu! Viime vuonna hankkimani ja hankalana talvehtijana pidetty Belle of Woking on elossa.

Hienoa, eipä antanut netti kuuklaten edes kuvaa, sitä hienompi juttu. 

valtsu, tässä

Mistäs Juti hommasit tuon Belle of Woking kärhön?

Esveldiltä

Kärhöihin ihastuneena ostin ekat omat kärhöni ihan Prismasta. Myyjä vakuutteli että ne täällä selviää, hän oli kuulemma jo vuosi sitten isänsä pihaan laittanut ja edelleen nousee. Sit mä tulin tänne ja iski vähän epätoivo   Purkit on pienet, aika syvät kuitenkin, mutta pienet ku mitkäki. Ja kasvukin on pientä. Ja ulos mä kuvittelin ne istuttavani mahdollisimman pian. Mietinkin että pitäsköhän mun ihan ekana laittaa ne nyt jo isompaan multapottiin?
Mulla ei oo tietoa siitäkään ( vielä) että millasessa paikassa noi pitäs kasvattaa. Valoa ne tarvii ja sitä meillä tontilla riittää. Mutta kestääkö ne paahdetta? Pihamaa on hiekka-multasavi-kivipitoista joten kaikki istutusalueet kaivelen aina laajalta alueelta ja parantelen maata. Niin ja kiskon ne pääni kokoiset kivet joka paikasta pois.
Olin vähän haaveillut potageriin menevät portin niillä kehystää. tosi paahteisessa paikassa. Mut menestyisköhän ne sit oikeesti?

Ei ne ainakaan hinnalla ollu pilattu. Taisivat olla 3 tai 4 euroa kipale.

Olen antanut olla kärhöjen aina noissa ruukuissa ennen ulos istutusta, mutta ei kai kukaan estä noita laittamasta isompaan nyt jos haluaa. Itse istuttaisin nuo isokukkaiset kärhöt väh. 20 cm syvempään jolloin talvehtivat paremmin täällä ja siihen eteen jotain suojakasvia esim. Geranium tm. Ihanat kärhöt olet löytänyt, pitäis käydä kattelee täältäkin mitä löytyy uusia.

Meillä oli Prismassa aika suuri valikoima kärhöjä. Käyn varmaan vielä tummempikukkaisenkin lajikkeen kunhan keksin mihin kaikkialle saan ne istutettua.

Kannattaa kurkata sinne purkkiin, miten kehittyneet juuret ovat. Jos ovat nuoria pistokastaimia, juuret eivät kenties ole vielä kasvaneet kunnon mittoihin. Silloin purkkikasvatus ainakin vuoden on hyvä toimintatapa.

Joko olette ottaneet kärhöistä suojat pois.

Voinko antaa Villen ja presidentin ja parin muun kärhön kukkia tänä vuonna.

Ostin ne viime vuonna ja nypin kukat ja nuput pois.

Luurailin niitä äsken ja hyvin on talvehtineet.

Näistä Pris*assa myytävissä kärhöissä ainakin tulee juuret ulos purkkien pohjista.

Innostuin kattelee mitä siellä oli vielä lisää… hintaa 4,50e kpl joten sorruin vielä.

Jos vaikka joku ees jäis sitten henkiin… yhden varmaan laitan mun pihlajan juurelle että saa nousta sitten runkoa pitkin ylös. Pihlajan rungossa vähän ylempänä on pieniä, lähes huomaamattomia tonttuja, niin nekin tulis huomatuiks kun kattelis ylös kukkien suuntaan…ehkä.

Sittenhän on asiat hyvin ja kärhöt tosi edulliset, jos juuret on kunnolla kehittyneet. Irrota juuret toisistaan, etteivät jää yhteen suppuun ja istuttele ulos reippaan isoon kuoppaan, soraa pohjalle, sitten lannoitetta ja hyvää multaa. Ja noilla kyllä jättäisin purkin yläpinnan sen 20 cm maantason alle.

Kävin ensimmäisen kärhöni laittamassa ulos. Istutin Pihlajan juurelle pioneiden viereen, saa nousta sitten pihlajan runkoa pitkin ylös.

Toivon vaan että se nyt pärjää tuolla ulkona. Oli ne kyllä kaupassakin jo pihalla taimimyymälän puollella joten luulis… ja aika suojainen paikka tuo kyllä on.

Laitoin vähän syvempään mitä tuo purkin pinta, oiskohan tullut 10 cm multaa vielä päälle.

Pihapihlaja luulen että kun asut V vyöhykkeellä niin liina matalaan laitoit jos oli jalokärhö mä asun III ja mäkin laitan 15- 20 syvenpään kun on kaupasta tuotuna kai muistin sitten laittaa lannoitukset pohjalle ja kalkin ja sitten karkeeta hiekkaa tai lekasoraa kasvupisteestä maaan pintaaan asti se sala ojan putki on hyvä laittaa niin pääsee vuosittain laittaan lannotukset kärhän juurille pihlaja voi viedä kaiken voiman

Tulin tänään töistä ja meinasin silmä pudottaa kun kylmässä ulkokuistissa oli nellyssä isot nuput kasvua on yhden lehtiparin verran ja sitten nuput tuupannut jokaiseen varteen.

Pojalla oli taas Multi Blue:ssa ja vaaleanpunaisessa jonka nimeä en tiedä hyvin vaaleat kukat. Se nimittäin on kellarissa autotallissa ja kukat ei oikein ota keinovaloilla väriä, kokoa oli kyllä halkaisijaltaan vaaksan verran. Ne ovat isossa ruukussa ja joka kevät kukkivat ensimmäiset kukat kellarissa, myöhemmin sitten pihalla.