Istutuksia rinteeseen ja sen päälle

Kaipaisin neuvoja mitä istuttaisin tähän etelärinteeseen talon edustalla. Kuvassa rinne vielä viimeistelemättä ja multa on laittamatta. Ajatuksena on ollut jotakin maata hyvin peittävää ja helppohoitoista. Rinne noin pari metriä korkea ja 10m pitkä.

Rinteen yläreunalla, siis ylätasanteen ulkoreuna,  olisi tarkoitus laittaa jotakin pensaikkoa joka muodostaisi näennäisen aidan, korkeus max metri.

Aloittelija ottaa kiitollisena vastaan vinkkejä!

Jos olisi minun rinne niin siinä kasvaisia matalia havuja, sammalleimua, maksaruohoja, rikkoja, mehitähtiä, ketoneilikkaa. Kevääksi pikkusipuleita: krookkuksia, kevättähteä jne...

On varmaan vähäsen hankala noin jyrkkää rinnettä kasvittaa, mutta pidä nyt aluksi huolta, ettei tuo voikukka valtaa koko maata

Muutaman metrin välein voisit istuttaa tuohon rinteen alaosaan luonnonpihlajia ja muulle maa-alalle kurjenpolvia, kaikkia mitä saat käsiisi. Täytä kaikki tyhjät kohdat esimerkiksi esikoilla ja piilottele syksyllä myös kukkasipuleita niin, että perennat ne kesällä peittävät. Kylvä nyt heti, ennen kuin vielä varmasti tiedät, mitä tulet istuttamaan, lemmikkejä ja unikoita tuohon maahan, äläkä välitä sitten istuttaessasi muistella, mihin siemeniä viskelit. Kyllä ne sieltä jostain aina nousevat ja saat nopeasti kauniin rinteen.

Jos maa-aines on hiekka- ja sorapitoista, voisit yrittää siihen sekoitella jotain multavaa lisäksi, mutta varovasti, että maa-aines ei lähde vierimään.

Vuorimäntyä (esim. muutama 3 kpl:n ryhmä), rinneangervoa, vuorenkilpeä, sammalleimua, maksaruohoja, koivuangervoa,  hopeahärkkiä

Mäkitervakko, päivänkakkarat ja jotkut kellokukat voisivat olla hyvännäköisiä tuossa rinteessä. Kaikkia niitä löytää luonnosta teitten varsilta ja viihtyvät hyvin hiekkapitoisessa maassa.

(Siirsin tämän palstan Oleskelupiha -kansion alle, jotta se näkyy myös Viestipuussa.)

Istutin samantyyppiseen rinteeseen viime syksynä 120 paljasjuurista angervon aitatainta.

Nyt olen kattamassa rinnettä kuorikkeella.

Projektikuvia on tulossa kunhan taimet vihertyvät.

Siirrän tämän kysymykseni tänne... oli nimittäin väärässä paikassa  

Kovin on samannäköinen rinne myös minulla kuin ap:llä mutta matalampi. Sain edelliseen ketjuun muutaman vastauksen mutta keskustelua voidaan vielä jatkaa......

Eli tässä ap kirjoitus:

Ajattelinpa kysäistä teidän viisaampien mielipidettä… Eli uudehkon omakotitalon piha alkaa olla valmis, mutta vielä olisi noin 15m leveän ja noin metrin korkean jyrkähkön rinteen kaunistaminen. Rinne on itä-eteläsuuntaan eli aika aurinkoinen ja kuiva. Olen siis ajatellut laittaa siihen kaksi keijuangervo- ryhmää sekä niiden väleihin sammalleimua, hopeahärkkiä ja maksaruohoja.

Kysymys siis kuuluu, että kuinka em. kasvit elävät rinnatusten? Leviääkö esimerkiksi sammalleimu maksaruohojen päälle? Tai leviääkö angervo pikkuhiljaa matalampien kasvien päälle? Onko muita ideoita, kiviryhmää olen myös ajatellut mutta tuo kivien saaminen on aikas hankalaa, ostamaan niitä en ala joten olen siitä ajatuksesta luopunut. Kiitos mahdollisista kommenteista!

Minusta Sandin ohjeet kuulostiva mielettömän hyvältä, ja ajattelin soveltaa niitä omaan rinteeseeni myös. Huono homma tässä on se, että meidän rinne on aika paljon korkeampi ja leveämpi  ja enempi itä-pohjoispuolella, joten aurinko sinne ei kovin paljon paista, mitä nyt puiden lomasta.  Maaperä on myös multavampaa. Rinteen yläpäässä on valtavat vanhat ja ihanat kuusamapensaat, mutta niiden juuret eivät riitä sitomaan pintamultaa joka valuu alaspäin. Näiden pensaiden vuoksi pengerryskään ei varmaan onnistu?

Liikenisikö teiltä hyviä vinkkejä tähänkin pulmaan? Sipulikukkia en sinne taida laittaa kun ne näkyy suurimmaksi vain naapuriin jollen mene itse pihan laidalle komposti-asiaa toimittamaan:-) Menisikö nuo unikot? Lemmikin siemeniä sinne jo viskoinkin kun niitä piisaa ja ihania ovat:-)

Tulikohan tämä viesti nyt sikäli oikeaan paikkaan, että vaikka kyse on rinteestä, niin ihan oleskelupihan puolelle tuo rinne ei taida antaa, mutta siistiksi tahtoisin sen kuitenkin ja eroon rikkaruohoista (mutta ne sitovat multaa ja tilalle pitää saada jotain ennen kun kitkee)

Ongelmarinne täälläkin surullinen  Vanhalla puolella taisi olla kuvakin, mutta tulkoon uudelleen. Ongelmana on siis miten saada rinne siistiksi suht nopeasti (1-2 kesässä) ja edullisesti? Nyt maa on savea, joka kasvaa komeasti pujoa, saunakukkaa, nokkosta, kaikenlaista ohdaketta jne. Sekaan on istutettu muutama koivun taimi. Molempien rinteiden yläreunaan tulee jonkinlainen heinäseiväsaita, alle juurimattoa ja hiekkamursketta. Mutta mitä murskeesta alaspäin??? Näkymä on naapurien tonteille päin, mutta koska haluan alueiden olevan siistejä (ja olen mm pujolle allerginen) haluaisin jotain muuta. Ideoiden suhteen lyö tyhjää. täh? 

Ylemmän kuvan rinne on noin 40 m pitkä, korkeusero vaihtuu puolessa välissä 2 m -> 4 m eli neliöitä riittää. Rinteen matalampi osa on taka-/oleskelupihalle päin ja korkeamman osan päällä on kasvimaa. Suunta on länteen, paikka kuiva ja paahteinen.

Alemman kuvan rinne on noin 10-15 m pitkä ja korkeuseroa noin 2 m. Rinteen päällä on kukkapenkki ja sekin siis taka-/oleskelupihalle päin. Suuntana etelä, paikka puolivarjoinen mutta keväällä täysin aurinkoinen (kunnes naapurin koivikkoon tulee lehdet).

Yksi ajatus oli tehdä lautaruutuja vinoon, budjetti hommaan on kuitenkin minimaalinen joten kaikki ideat kehiin...

Minä olen laittanut saviseen (lue: rumaan) rinteeseen kiipeilemään alhaalta villiviiniä. Sitä sai ainakin viime kesänä aina välillä 2,95E/kpl. Se kasvaa nopeasti ja on syksylläkin kivan punainen. Ainoa ongelma on ihan kevät, jolloin rinne on ruma ennen kuin viliiviiniin tulee lehdet.

Minäkin otan ehdotuksia vastaan, sillä rinteessä on vielä tilaaaurinko

Miten olisi Tuivio roikkumaan rinteestä alas? Se kasvaa leveäksi ja kauniin pyöreäksi ja suhteellisen nopeasti. Se on talvellakin kauniin vihreä. Ja/tai lisäksi laakakatajaa. Väleihin voisi laittaa täydennyksi vaikka vuorenkilpeä ja/tai jotain täydentäviä kasveja.

Kiitos nopeista vinkeistä! Lisääkin vastaanotetaan kunnes ongelma on jotenkin ratkaistu...

Eleonora, onko sulla jotain maisemointikangasta, katetta tms siinä maa-aineksen päällä vai miten olet ratkaissut rikkakasviongelman? Vai kitkitkö kunnes villiviini sai voiton?

Kyllä jotain katetta on oltava, tuon perkaaminen on aika tympeää, luulen minä. Suosittelen maatuvaa katetta joka kuitenkin toimii niin kauan kun odotellaan monivuotisten rinnekasvien peittävyyttä. Katetta pitää olla oikein ronskisti niin eivät nuo voikukat pääse läpi. Ne kun tulevat melkein asvaltistakin.

Paikkaan sopii mikä tahansa kunnon perenna joka toimii. En suosittele mitään kikkailtavia hollannintuonteja, vaan aivan kunnon vanhan ajan perennoja, joita saat sukulaisilta, tuttavilta ja p-nettiläisiltä. Niitä perennoja, joita on muilla levinnyt lahjakkaasti, joten ne leviävät kivasti

Saunakukkaesiintymä kertoo kuitenkin hiukan happamasta maasta joten tuhkan levittely ennen kattamista olisi varmaan paikallaan. Tai kalkitseminen, jollei tuhkaa löydy omasta takaa.

Rinteen voisi niittää parin viikon välein jo tässä suunnittelu vaiheessa ja jätetään niitoksetkin maatumaan maan pinnalle. Sekin jo parantaa maan laatua ja himmentää rikkakasvien elämäniloa.

Mulla on ongelma rinteen jyrkkyys. Mikä kate siinä pysyy? Muutenkin tilanne vähän eri kun tuo rinne tehtiin kaivinkoneella; siinä ei ollut mitään monivuotisia rikkoja (paitsi vähän valkovuokkoa). Laitoin kasvit kasvamaan heti. Mutta tuo savinen rinne on tosiaan ruma ennen lehtien puhkeamista. Ja tuleehan siihen noita "siemenrikkoja". Niitä sitten nypin....Olen ajattelut kokeilla ihan tavallista kuorikatetta, mutta pelkään, että ekalla kunnon sateella katteet ovat ties missäapea. Vai ehdotuksia?

tässä vielä kuva tuosta rumasta rinteestä:

Ehdotuksia otan vastaan! Ja vielä; PENGERTÄKÄÄ! Itse ne pengertänyt ja nyt olen sitten vähitellen tehnyt noita pengermiä, nimittäin savisen rinteen kastelu on jo tosi vaativaa puuhaa. Koko rinnettäen enää lapiolla kyllä ala pengertämään....

Mutta mitä tuohon pohjalle?

Eleonora, meillä on juuri samanoloinen savirinne. Katten laittaminen on vielä kesken - haimme paikalliselta sahalta puunkuorijätettä. Olen aikonut laittaa projektista kuvia, kunhan se on valmis...

Rinteeseen tilasin Ahosen taimistolta erilaisia matalia angervoja paljasjuurisina aitataimina. Siten ne tulevat hieman halvemmaksi kuin astiataimina.

Eleonora, ei meilläkään ollut monivuotisia rikkiksiä silloin 5 vuotta sitten kun tuo rinne syntyi maantäytön seurauksena, mutta nyt kyllä löytyy... naurua  Olen pikkuhiljaa uskottelevinani itselleni, että ei se herttavuorenkilpi ehkä NIIN huono ratkaisu olekaan, vaikka en pidä siitä pätkän vertaa. Jos vaaleanpunainen pallo olisi vuorenkilpeä ja vihreä angervoa, mutta miten kuorike pysyisi sateella jyrkässä rinteessä? Saako laudasta siistit kehikot (v.sin viivat)?

Entäs sammalleimu? Mä ihastuin siihen kovin Raakin pihakuvien/kotisivujen katselun tuloksena ja ajattelin itselleni hankkia pihatien varteen kuivalle paikalle, loivalle penkereelle jossa ei vielä kasva kuin pari kituvaa vuorikilpikasvustoa.
Kivikon kasveja voisitte harkita, kaikkia leviäviä ja maata sitovia. Leviääkö maksaruohot hyvin? Metsämansikkaa, sekin leviää. Niitähän vois vaihtaa muiden penttiläisten kanssa ja ahomansikkaa käydä keräämässä luonnosta...
Jos teillä on irtokiviä, laittakaa niitä maahan ryppäiksi ja sinne tänne, teette kivikkokukkapenkinsilmän isku. Jos mahdollsita, niin kastelua sen aikaa että juurtuvat ja alkavat leviämään.
(ihan vihreä olen näissä jutuissa, en mene vinkeistä satatakuuseen;)

Minä tekisin laajempia alueita yhtä lajia, ja todella se sammalleimu on mahtava. Ja on monta perennaa jotka leviävät aivan riesaksi asti, joten niitä vaan isoja lampareita niin lopputulos on näyttävä.

Kirjovuohenputki, kyläkurjenpolvi, erilaiset unikot jotka siemenkylväytyvät itsellään, malvikit, kesäpikkusydän, 
suopayrtti, väriminttu, rohtoraunioyrtti ja ruusujuuret ovat omalla tontillani niitä selviytyjiä, joilla peittävyys on nopeaa ja tehokasta. Ilman kikkailua.

Pensaista suosittelen pihlaja-angervoa ja vaikka juhannusruusua.

Lautaristikko (jos löytyy latva B-viitosta l. huonoa lautaa) pitäisi varmasti maan ja katteet paikoillaan alkuvuodet, ja lahoaisi sitten hiljaa maan sekaan kun perennojen juuret pitäisivät jo maan muutenkin paikoillaan. Ja tietenkin kiviä jos niitä käsillä on.