En laittaisi mitään ruusua jyrkkään rinteeseen, koska sitä on aika ajoin perattava ja sitten on piikkiä otsasta varpaisiin kun ryömii ruusujen seassa. Kate taas ei pysy rinteessä, se tulee siistiin pinoon alareunaan ekalla kunnon vesisateella oli ristikko tukena tai ei, siitä on kokemusta. Kaikki istutukset mitä sinne tekee, on tehtävä jo alkuun aika tiiviinä, muuten välit kasvaa herkästi täyteen jotain yllättäen ilmaantuvaa rikkakasvia. Jos istuttaa jotain isompaa, vaikka tuivioita sinne tänne, kannattaa istutella sinne alle jotain esim yksivuotista joka katoaa ajan myötä pois kun isommat juurtuu. Laittaa mitä hyvänsä, on rinne näyttävämmän näköinen jos siellä on vain muutamaa lajia isoina alueina eikä mitään sillisalaattia. Itse en laittaisi mitään minkä tuuli tai sade saa kaadettua, tasamaalla sellainen menee mutta ei ehkä rinteessä.
Krassikeskusteluun laitoin kuvan siitä krassirinteestä, laitanpa kuvan vaikka toistankin itseäni. Käytin mansikkakangasta.
On suhteellista mitä pitää kalliina, minä pidän valtavana rahantuhlauksena sitä että ökyillen laitan mansikkakangasta tuollaiseen käyttöön, joten loppu perunakellarin jyrkkiä rinteitä onkin katettu heinäpaalilirvuilla.
Mutta ajattelin että voisi tuohon rinteeseen laittaa soiroittain mansikkakangasta, johon leikattuihin reikiin voisi laittaa jotain kesäkukkaa joka leviää krassin tavoin tai köynnöstää. Kustannus ei ole mainittava kasvien osalta jos itse kasvattaa (tänä vuonna kuitenkin vanhentunut idea). Välipaikkoihin minä laittaisin heinäpaalia ja perennoja, en tiedä monenko pokka siihen riittää?
Heinäpaalit mössääntyvät paikoilleen ja pysyvät tuulella ja sateella. Ja maatuessaan tekevät savimaalle ihmeitä.
Tuo sillisalaati-juttu minuakin pelottaa! Jotenkin jo nuo villiviinit tuovat sitä salaattia tarpeeksi. Sammalleimu on mullakin ollut mielessä ja sitä voisin siirtää ihan omasta pihasta.
Suureen rinteeseen minä istuttaisin monenlaisissa oloissa selviäviä peruspensaita, jotka voisi halutessaan istuttaa vaikka omiin ryhmiinsä:
- sini-, ruso- ja kaunokuusama
- kurttulehtiruusu
- lännenheisiangervo
- pajuangervot
- puuksi luonnonpihlajia
- sekaan muutamia luonnonkatajia ja kenties vuorimäntyä
- taikinamarjaa
Rinne melko täyteen pensaita, koko maa-alan kattaminen paksulti heinäpaaleista revityillä paksuilla siivuilla, keväällä ja syksyllä alkuvuosina isojen rikkisten poistaminen.
Mulla on rinteessä mansikkaa maanpeitekasvina.
Mistä muuten heinäpaaleja saa? Myydäänkö niitä kappaleittain? (sorry vaan taas tyhmät kyskymykset)
Alan taas innostua tästä rinne-justusta ja ehkä käyn tuon rinteen kimppuun jo tänään...
Rinteen toinen pääty näyttääkin minusta ihan kivalle kun istutin siihen viime keväänä keijuangervoa ja nyt se onneksi jo peittää hyvin.
Eiköhän noita saa ihan suoraan maatiloilta ostettua tai sitten seurailemalla ilmoituksia esim. Keltaisesta Pörssistä tai sanomalehdistä. Yleensä ainakin maatiloilta saa yksittäin. En tiedä mistä muualta saisi, no ehkäpä joltain hevostilalta?
Heinäpaaleja voi saada tähän aikaan vuodesta ilmaiseksi jos ovat päässeet homehtumaan. Levitellessä kannattaa laittaa vain hengityssuoja jos on kovin tyyni ilma. Suhteillä löytynee.
Olen huomannut, että käyttävät aina välillä autokisoissa radan pehmikkeinä siellä täällä. Eli kannattaa varmaan kysyä joltain paikalliselta autourheiluseuraltakin, ellei muuta keksi.
Hyviä ideoita taas sain itselleni tästäkin ketjusta.Laita ap sitten kuva rinteestäsi,mihin päädyit. Heinäpaalikerjuureissulle taidan minäkin lähteä naapurin maatilalle. Mulla on kans rinne etupihalla ja menin sitten lykkäämään siihen MAAHUMALAA! Se oli vika teko, nyt tänä kesänä kokeilen tappaa sen muovien alla. Lahden lähistöllä asuvat saavat hakea vaikka koko rinteen puhtaaksi.Minä olen kurkkua myöten täynnä sitä kasvia.Se tulee kaikkien päälle.Hukutti jopa viime kesänä istuttamat rinneangervot.Siirsin ne toisaalle.Nyt laitoin nurmikonreunusnauhalla sitä tietylle alueelle kasvavaksi,mutta kerran viikossa pitää käydä repimässä kuitenkin sitä rajojenpäältä.Niin ennen maahumalaa rinteessä oli pienellä alueella keltamaksaruohoa ja sammalleimua sulassa sovussa ja rinteen päällä luonnonpihlajaa ja pihlaja-angervoa aidanteena.
Tässä on nyt tämä meidän rinneprojektimme. Vanhassa pentissä oli ketju kutakuinkin nimellä "Peittävä ja sitova kasvi rinteeseen", sopinee otsikoksi tähän kuvaan.
Vaihe 1 kesällä 2006
Kesällä 2006 ruiskutin rinteen glyfosaatilla
(Ja talo keikahti kalleleen?)
Vaihe 3
Tilasin Ahosen taimistolta 120 paljasjuurista angervon tainta: koivuangervoja, koivuangervoja Tor, loistoangervoja ja rinneangervoja, kutakin lajiketta 30 kpl. Syyskuun lopulla saapui mahtavan hyvälaatuiset taimet, suuremmat kuin odotinkaan.
Vaihe 4
Tänä kesänä 2007 katoimme rinteen kuorikatteella, jota haimme paikalliselta sahalta.
Angervoissa on sekä valko- että vaaleanpunakukkaisia, tässä kukkii koivuangervo.
Minkä hintasia taimet olivat?
Ahosen taimiston nettisivut ovat selkeät, sieltä löytyy hyvin kuvia ja muita tärkeitä tietoja. Syksyllä taimet maksoivat 29,50 kymmenen kappaleen nipuissa.
Taas aloittelevan viherpeukalon typerä kysymys…
Rinteen yläpuolella (tontin rajalla) on naapurin orapihlaja-aita. Meinasin istuttaa rinteeseen jotain matalaa maanpeittokasvia (en vielä ole perehtynyt aiheeseen sen tarkempaa, että mitä). Nyt vaan katselin rinnettä ja se oli ihan lehtien peitossa. Nyt rinne siis on täynnä vain rikkaruohoja ja multaa.
Mietin, että jos siihen nyt jotain istutan niin mitenkäs mä ens keväänä sen siistin, jos ne kaikki orapihlaja-aidan lehdet ja muutkin roskat siihen päälle heilahtaa?
Rakennat tietenkin näppärät kapeat hoitopolut sinne.
Polkuja sellaisilla välimatkoilla toisistaan, että yltää jokapuolelta hoitelemaan, myös askelkivet auttavat asiaan. Sitten vaan haravalla kevyesti pinnasta haravoidaan ja käsin lehtiä kahmitaan. Vähän hankalaahan se hoito on, mutta ei sieltä joka ainoaa pudonnutta lehteä tarvitse poistaa, kunhan paksuimman kerroksen ottaa, loput peittyvät kesän mittaan uuden kasvun alle.
Niin ja jos kasvusto on jonkun ajan päästä sopivan tiivistä, voi liikoja lehtiä ja muita roskia poistaa myös harjalla.
Ei kai niitä lehtiä tarvitse poistaa ollenkaan?
Mutta leikataanko orapihlaja-aitaa? Leikkuujätteen poistaminen on tietysti hieman hankalaa…
Poikani perhe osti viime kesänä talon tuosta lähistöltä ja nyt pyysivät apua pihan kunnostukseen kun on uusi pikkuvintiö tulossa kahden entisen lisäksi. Sinne saisi istuttaa kuulemma vaikka mitä. Paikka on etelärinne ja piha aluetta kahdessa eri korkeudessa +jyrkkä rinne vielä alas tontin etelälaidassa. Etupiha on kuivaa mäkimaastoa jossa on nurmikkoa ja kallion ympärillä maksaruohokasvustoa , keskipihalla kasvaa 3 omenapuuta , pioni ja pari huonokuntoista marjapensasta, muu on nurmikolla ja puuvaja sijaitsee laidassa. Toisella tontin laidalla on jonkin verran puustoa ja siinä rinne laskeutuu loivemmin, sinne voisi sopia kukkaniitty koska ruohonleikkuu on siellä hankalampaa ja paikka ei ole ihan niin paahteinen. Jyrkässä rinteessä on toiselle puolelle istutettu vuorimäntyä ja toinen puoli kasvoikorkuistani rikkakasviviidakkoa jonka niitin loppukesällä pois kompostiin.
Nyt olisi sitten neuvot tarpeen mitä voisi laittaa eri piha-alueilla kasvamaan . Uskaltaisikohan yrittää myös jotain viinirypälettä kun haaveilevat siitä ja pojat rakastaa mansikoita ja vadelmia ja karhunvadelmia ( pitävät huolta siitä ettei meillä jää ylikypsymään ). Siemenkirjeiden ansiosta täällä on kattava valikoima perennansiemeniä että niitä kyllä riittäisi kun osaisi sitten istuttaa oikeisiin paikkoihin.