Mitä laittaisi ojan penkereelle luode-pohjoinen-koillinen-itä akselille? Kyseessä siis omakotitalon piha (vanha), jossa ojanpenger aina trimmeröitävä ja nyt on alkanut kyllästyttää. Maa on aika kivistä, sammaloitunutta, kasvaa jos jonkinlaista heinää ja rikkakasvia, myös luonnonkukkia.
Ajattelin ensin pallotuijia ja haketta, mutta kasvikortiston mukaan maanparannusta olisi tehtävä aika tavalla. Vuorimänty on pienenä ihan kiva, mutta isoksi kasvaessaan niistä tulee monesti aika rumia ja harvoja. En toivoisi paikalle mitään korkeaa tai isoa kasvia, koska lähellä on isoja puita. Vuorenkilpeäkin olen ajatellut, mutta en taas oikein tykkää itse koko kasvista.
Olisiko ehdotuksia, kiitollisena otan vastaan = )!
Rosemary, rinteeseen tulevia istutuksia koskeva viestisi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi
Maahumalaa? Jos ei leviävä kasvi haittaa muita lähialueita?
Metsämansikkaa kaivelet jostain maanomistajan luvalla, se on niin täydellinen. Pärjää vaikka missä, leviää nopeasti, kukkii, marjoo ja on kaunis, ja lisäksi sopii ojanpientareeseen luontaisesti.
Täällä Kauhajoella on paljon ruttojuurta ojien ja jokien penkereillä sekä muissakin rinteissä isoina kasvustoina, jopa kymmeniä metrejä pitkiä ja muutaman leveitä paikasta riippuen.
Tuommoinen “kylmille puolille” kalteva rinne voisi olla otollinen myös saniaisille ja angervoille. Jos, Rosemary, katselet ja kerron tarkemmin, mitä luonnonkasveja rinteessäsi kasvaa, kävisi äkkiä selville maaperänkin laatu.
Metsämansikan lisäksi puutarhamansikankin rönsyjä on helppo siirtää paikkaan, missä ei tarvitsisi kasvien niin rivissä pysyä.
Tässä olen miettinyt ja selanut että mihinkä tämän kysymyksen laitan. Totesin että tämä on sopivin osio.
Olen tehnyt rinteseen kivikkoa ja nyt tuli aukko mitä laitan ylös
Jatkanko kivikkoa ylös asti?
Päärynäpuun oksat tulee kivikko osuuden päälle
Kivikkojen välissä kasvaa keltakotakuusama ja ylhäällä on lilja penkki vaikka siellä nyt rehottaa koristekurpitsa yritin sen kasvua suunata päärynäpuun ja sireenin väliin rikkaruohoalueelle mutta se ei sinne suostunut kasvaa nyt kasvaa sitten liljojen välissä ja yksi haara tulee viime vuonna tehtyyn kivikko penkkiin
kuusaman viedessä on kärhö kasvaa puu karakaan nyt vaan rakeet katkaisi sen kärhön alapuolella on kivikon yläpuolella laakakatajaa.
On tarkoitus jatkaa kukkapenkiä sillai että päärynäpuu ja sireeni jäävät penkiin ja penkki jatkuu myös toiselle puolelle
Jatkanko lilja penkkiä puihin asti?
Vai muutanko kukkia muiksi on tarkoitin jättää pieni polku tähän mihin lilja penkki nyt loppuu sillä sitä polkua pitkin tulee vesiletku purosta
Kivikko penkki leviää mäntyihin asti mäntyjen toiselle puolen olen suunitellut vesi puroa rinteeseen ja sen viereen on tarkoitus tehdä raput
Tässä kuvassa näkyy männyt
Täs nyt kun äkkiseltään katsoo, niin kivikkoa voisi varmaan jatkaa ylös asti ja tuleeko polkukin kivistä? Polku voisi mennä tuota yläreunaa pitkin mäntyjä kohti hiukan kaartaen, jolloin rajaa myös syreenin alle tulevan penkin.
Heksu nyt kun tulet katseleen mun rikkisiä niin voidaan yhdessä suunnitella
Juu mut se on vasta sunnuntaina, jos sinulle tulee palo puuhailla sitä ennen
No huominen menee lasten kanssa ja tänään ei nyt oikein nappaa ja sitten on jo sunnuntai
Hei, löytyisikö täältä ideoita pieneen rinteeseen? Rinne ei järin jyrkkä eikä ala suuri mutta nyt ei yhtään leikkaa millä alueen siistisi. Aluetta ei voi ajaa ruohonleikkurilla koska pohjassa on kiviä ilmeisesti rinnettä tukemassa (juuri nyt alue on ajettu raivarilla, mutta se ei ole pysyvä ratkaisu). Meidän oma piha on kuusien takana, tämä alue on pienen puron ja meidän tontin väliin jäävän nurmikkokaistaleen reunassa. Suunta on länteen. Tällä hetkellä siinä kasvaa muutama päivänkakkara ja voikukkaa sekä muita rikkaruohoja. Kuusien väliin on itsekseen levinnyt pari vuorikaunokkia, oikealla on juhannusruusu. Vasemmalta alkaa naapuritonttiin rajautuva aronia-aita. Kävisikö tuohon paremmin joku matala maanpeittoperenna vai havuja vai perennoja vai mitä? Kiitos etukäteen ideoista.
Sekö ei näy omalle tontille vaan naapuriin? Perennoita ei kannata laittaa, jos paikkaa ei itse näe kovin usein, koska alue jäisi helposti huonolle hoidolle, ellei sitten niityn tapaisena pitäisi, päivänkakkarat ja kaunokit kyllä pärjäisivät heinikossakin. Muutenhan siinä olisi perennoille hyvä paikka. Kivikossa kaivaminen on sitten toinen juttu. Vähemmillä, mutta syvemmillä kuopilla pääsisi, jos laittaa pensaita. Angervot ja havut ainakin sopisivat, jos siinä ei varjoisaa ole.
Joo, ei näy omalle pihalle mutta näkyy puron takana kulkevalle kävelytielle. On aika tyhmän näköinen kun ajetun nurmikon ja hoidetun pihan välissä on tuollainen pieni ryteikönpoikanen. Mitään kovin isoja pensaita en tuohon halua. Ja aurinkoa riittää, ainoastaan aamuaurinkoa varjostavat nuo kuuset. Ei se hoito iso ongelma ole, tuleehan tuo nurmikkokaistalekin ajettua vaikkei meidän omaa tonttia olekkaan.
Entäs ne vuorenkilvet? Nehän pärjäis siinä itekseen ja varmaan aina joku penttiläinen kaivaa omiaan ylös, joten eivät maksisi paljoa.
Yhdyn Kreeta-Eulaalian kommentteihin, jotta lamoavat ja hiukan kohenevasti kasvavat havut voisi olla kauniita esim. tuivio tai katajat.Ne peittäisivät maan ja olisi siistin näköistä. Samoin angervot ovat helppoja. Ja aika helppoja ja kauniisti kukkivia myös syyshortensiat. Näitä voisit harkita jos haluat helppohoitoista. Onnea projektillesi!
Minä kaivaisin kiviä esiin ja sitten vuorenkilpiä ja vaikkapa seppelvarpua.
Meillä on naapurintontti yli puolimetriä alempana ja ojan penkan hoito olisi aika työlästä. Olen istuttanut siihen vuorenkilpeä ja nauhuksia. Kävin kuvaamassa naapurin tontilta käsin, että onko näkymä heillä kaamea meille päin. Tällaiselta näytti.