Istutuksia rinteeseen ja sen päälle

Olen laittanut jo aikaisemminkin kuvia tuosta penkereestä ketjuun Omia kuvia vapaasti. Mielestäni on huoleton eikä ihan rivokaan naapurin katsella.

Toi katajat ja syyshortensiat oli hyviä ehdotuksia. Voisko ne yhdistää, laittais katajien keskelle yhden tai kaksi syyshortensiaa? Olen jo aikoja halunnut hankkia syyshortensian mutta en ole keksinyt paikkaa. Kestävätköhän vaan jatkuvaa paahdetta? Etteivät kuivu keväällä? Vuorenkilvet olis sitten se kaikkein helpoin ajatus, eipä vaan tullut sekään mieleen. Niitä kyllä löytyy omasta takaa, kiitos vaan tarjouksesta Viherpeukalo.

Ja lamoherukkaa, lamohietakirsikkaa… vaikka mitä kivoja mahdollisuuksia.

Hyasintti miten olisi pensasmustikkaa toki noi hortensiatkin kuulostaa ihanalle. Itse istutin omat hortensiat paahteeseen mutta en tiedä kylläkään että viihtyvätkö (ollet vasta pari viikkoa)Yhdessä rinteessä minulla kasvaa maapeittoruusuja, harmaakäenkukkaa, vuorenkilpeä, keijunkukkia +verihanhikkia, maksaruoho ja tulikellukka, syyshohdekukka ja on siinä vielä jotain muutakin punaista. Paikka on todella sorainen/hiekkanen paahteinen jyrkkä rinne.

Jos tuossaa rinteessä on isoja kiviä,voi myös tuoda, siihen vois sopia jokin köynnös menemään rinnettä alas.

Köynnöshortensia,villiviini tai vaikka piippuköynnös, täyttäis pian rinteen.

Mäkin laitoin juuri omaan paahteiseen kuivahkoon rinteeseen yhden alesta löytämäni syyshortensian. Ajattelin että pärjäisi kiven vieressä, joka pidättää siinä multaa ja kosteutta. Paransin maata reilulla määrällä turve-multa-hiekkaseosta. Sain myös ale-myynneistä halpoja erilaisia tarhalaakakatajia ja kaks Smaragd Tuijaa. Ja laitoin myös sen Satuesin ehdottaman köynnöksen isohkon kiven kylkeen, jossa voi sitten köynnellä. :slight_smile:

Ei sulla Blanka olis kuvaa laittaa rinteestäsi? Kuulostaa niin hyvältä.

Tänään pääsin istuttamaan rinteeseen ekat perennat: paljon havuja ja paahteisen paikan matalahkoja maanpeitekasveja: neilikkaa, maksaruohoja, kurjenpolvia ja törmäkukkaa, karpaattien kelloa ja aika suojaisaan muurin reunaan samettisumakki.
Laitettiin muutama pieni pengerryksen tapainen kivillä ja laitoin sanomalehtiä alle. Rinne on aika jyrkkä ja tein myös huoltopolkuja kivistä. Saa nähdä kuinka kestää mullat ja hiekat ja kasvit paikoillaan, mutta oli ihana saada ekat kasvitkin paikoilleen!
Meilla on muuten suurin osa pihapiiristä yhtä isoa ( siis tosi laaja alue) rinnettä ja siihen on minun puutarhani syntymässä. Ja lähiaikoina alkaa isosta rinteestä puunkaato, että taitaapi tulla mulle nuo rinnehommat kovin tutuksi lähivuosina.

Keskustelu rinnepihan ihanuuksista ja rasituksista on tosi mielenkiintoinen! Voisikohan sille (huhuu modet!) perustaa johonkin oman ketjun? Löytäisi tarvitsija niksit ja vinkit joskus samasta paikasta (yhym, oma lehmä ojassa…

Blanka, hieno homma! Mutta virikkeitä kaivataan…laittaisitko pliis vielä jonnekin kuvan aikaansaannoksestasi??

Hyrinä, tässä muutama kuva keskeneräisestä rinnepenkistä, joka kestää vielä hyvän tovin ennen kuin valmistuu. Etenen pala kerrallaan, rinteessä on aika hidasta ja vaivalloista liikkua, mut ei se minnuu haittaa. Tuossa on vielä istuttamattomia havuja mukana ja haluaisin saada vähän piilotettua tuota harkkoseinää…

Kauniita kivetyksiä ja kasveja blankalla!

Voi rähmä miten hienoo…nyt tuli haastetta ps. milläs pohjustit, sanomalehdellä vai jollain järeemmällä?

Joo laitoin paksulti sanomalehteä kivien alle, katsotaan sitten miten pitkään kestää. Nyt olen tehnyt tuosta rinteestä vasta murto-osan, en vaan kehdannut laittaa koko rinteen kuvaa, on niin ruman näköinen puoliksi kuorittuna… Tänään taas etenin jonkin verran. tsemppiä sullekin projektiisi!

Siirtelin muutaman viestin toisesta ketjusta tänne parempaan talteen

äh ja päh:( en saanut kuvaa ja tekstiä samaan, pitänee vielä harjoitella… Minulla on pihassa tälläinen kumpare, jonka teimme typeryyksissämme, kun aloimme pihaa laittamaan! Siihen on kasattu heinikon päältä kuoritut juurrakot ja pintamullat. Ajatuksena oli saada hauska leikkipaikka lapsille, mutta kumpare on siihen liian jyrkkäreunainen. Kesällä se on täynnä juolavehnää ja nokkosta, jotka rehottavat valtoimenaan! Nyt päässä surraavat ideat, miten tämän kaameuden keväällä työstäisin. Paikka on aurinkoinen, kuva on otettu pohjoisesta päin. Vasemmalla 10m päässä on iso lehtikuusi ja takana lasten piha-alue, missä on paljon keijuangervoa, koivuangervo ja havuryhmä matalista havukasveista. Vasemmalle jää pupujen tarhat. Eilen sain ajatuksen, että päälle voisi rakentaa tähystystornin ja sinne tikapuumalliset rappuset. Muuten olen vielä alkutekijöissäään. Kasvien pitäisi olla helppoja, hyvin maata peittäviä, kilpailukykyisiä rikoille ja ei keltaisia. Maksaa ei saa paljon ja hirvittää jo valmiiksi, miten mikään voittaa niitä jo kasvavia maanvaltaajia. Kateaineeksi minulla on tuoretta ruohosilppua, mutta pysyyko se ja paperit nuin jyrkässä paikallaan? Olisiko tähän hyviä ehdotuksia? Kiitollisena ottaisin kaikki vinkit vastaan:)

Ja vielä lisäys: kumpare on noin parin metrin korkuinen.

Minä peittäisin ensin yhden kesän ajaksi pressuilla, jolloin pahimmat rikkojen juuret kuolevat. Siemenrikkoja vastaan on sitten jo helpompi taistella.

Sen jälkeen voipi alkaa tehdä pohjatöitä; miettiä mihin istutukset, mihin kiviä jne, ja sen mukaan tuoda tarvittaessa täyttömaata. Sitten voi alkaa rakentaa niitä portaita ja tasannetta päälle, kenties jokunen puu sinne ylös. Kivikkokasveja kivien lomaan rinteisiin.

Tuota peittohommaa pressulla suosittelen kans, jos vaan maltti riittää.

Happy, kävikö kuvan ja tekstin lisäyksen kans näin?