Hieronymus - tarkoitatko maitomaalia? Ainakin kalkki tekee kaiken emäksiseksi, eikä happamaksi? Vai mitä siinä maalissa on hapanta?
Itse olen maalannut vanhan talon maitomaalilla (rasvatonta maitoa, kalkkia/sementtiä, värijauhetta ja liraus vernissaa), ja nyt maali on pysynyt lähemmäs 15 vuotta jonkun ihme vihreän puunsuoja-aineen päällä. Ilmasto on hiukan liuottanut pintaa pois (eli vihreä näkyy alta) mutta senhän voi uusia suoraan käsittelemättömälle pinnalle.
Kosteus kyllä viipyy millä tahansa pinnoilla, ja kasvattaa hometta, mutta homekin on joskus ihan vain pinnassa ja pestävissä pois. esim. öljymaalipinnalla. Esim. meidän vanhan talon varjon puolella öljymaalin pintaan tulee sellaisia mustia pisteitä… siitä ei kasvihuoneessa taida välttyä kuin riittävällä tuuletuksella?
rasvaton maito+kalkki maaliseos ainakin saunanmuurissa on pääosin pysynyt hyvänä kaksi vuotta… se ei kuitenkaan ole täysin vapaa tuosta mustia pilkkuja muodostavasta homeesta… vaikka sauna onkin lämmin ja kostea vain kerran viikossa ja tuuletus on tehokasta!
Annaw, ei kun emäksisyys tietenkin Maatilan kalkkimaali on tuote jota käytin. “Kalkkimaalia kasvihuoneeseen” jos googlaa, löytyy Kailan vastaus. Olen alunperin ajatellutkin kalkkia ja rasvatontamaitoa… Mitähän tässä nyt uudeksi maaliksi valitsisi, pitäskö vielä yrittää sitä maitomaalia… Onneksi kasvihuoneessa on enemmän ikkunaa ja valokatetta kuin puuta. Onkos teillä vinkkejä miten pestä? Kuinkakohan kauheen sotkun saan aikaan jos pesisin painepesurilla…
mää olen aina pessyt keväällä (liika kuiva ilma muutenkin) pehmeällä mattoharjalla ja tolulla/mäntysaippualla ne puuosat. Vesi valuu alas ja kastelee mullat…
Hieronymus, ihana tunnelmakuva sun ihanaisesta kasvarista .
Meillä on melkein 20 vuotta sitten kalkittu (rakennuskalkkia+vettä kompressorin maaliruiskulla) juureskellarin seinät. Ei siellä kasva home seinissä (ainakaan niin paljon, että olisin huomannut siellä vähän hämärässä), vaikka katon ja seinän rajasta saattaa ihan vesi tippua loppukeväästä. Kellari ei ole sellainen ihan oikea maakellari, vaan osa talon kellaria kylmän autotallin alla, mutta siis maalattialla. Ikinä ei ole tarvinnut kalkitusta uusia. Se onkin ihmetyttänyt, miten se niin hyvin pysyy siellä. Mutta siis seinät on lekasoraharkkoa ei puuta. Puu varmaan homehtuu innokkaammin.
Laitoin kuvia viime kesänä valmistuneesta kasvihuoneestani. Sain tästä ketjusta niin hyviä vinkkejä että halusin näyttää lopputuloksen teille kaikille! Kiitos teillekin tästä ihanuudesta.
Komea on kasvarisi!
Liian hieno;D Tuolta tuli varmaan lumetkin hyvin katolta?
Minkä kokoinen sisältä?
Ihana just miun makuuni!
Onpa hieno! Ja hyvän kokoinen. Onnea JeAnel, komean kasvarin olet saanut
aaaapuuuuuwaaaa minulla on ihan posket kipeänä kun niiiiiiin hymyilyttääpi…
Viiem yönä kun ei taas nukuttanut niin herätin mieheni ja suunniteltiiin että miten tuon kömmänän katon saisi valoa läpäiseväksi…mies totesi monen vaihtoehdon jälkeen että jos rakennetaankin ihan uusi käytetyistä ikkunoista Ö sen jäkeenhän nukkumisesta ei tullut yhtään mitään kun piti yö mietiskellä että minkä lainen siitä tulee harja vaiko pulpetti katto jne jne… aivan ihmeellistä…en ole edes puhunut kasvarin hankinnasta kun olen alistunut ajatukseen että huvimaja hoitaa kasvarin virkaa vaikkakin huonosti kun on niin harva ja varjoisa. Nyt vain metsästämään ikkuna parveke remppaa jostain:)
Hienoa floora! Tuttu tunne mullakin viime keväänä. Ja nytkin kun alkaa pikkuhiljaa haaveilla ensi kesästä.
Ei ole vielä lumet tippuneet katolta: on vielä niin talvi täällä Oulun seudulla. Tänään on niin hienosti aurinko paistanut että voi olla että alkukevät ehtii pikkuhiljaa tännekin. Tuo minun huoneeni on sisämitoiltaan 4x3 metriä. Korkeutta piisaa (kiitos täältä saamien kokeneiden kasvattajien vinkkien!), nimittäin korkeimmalla sivulla sisäkorkeus on yli 2,5 metriä ja matalin seinä jotain 160 cm…
Floora sulla taisi olla hyvä aika suunnitella ja saada suosiollisia vastauksia.
Vaikka jos mut mies herättää yöllä ja alkaa funtsiin kasvihuonetta saa kyllä aika nouleesti tyynystä ja käskyn alakertaan saa tehdä suunnitelmia vaikka kuinka mä katon ne sitten aamulla.
En tiedä mitään sen kauheepaa kuin joku herättää mut yöllä jonkin sellaisen asian takia jonka kerkiää päivälläkin hoitaan sitten voi herättä jos tekee kuolemaa ja tartee apua ampulanssin soitossa
Tietäisittepä, miten usein minä haen unta suunnitellen kasvihuonetta Siinä vaiheessa, kun pitäis nukahtaa, mutta uni ei meinaa tulla, keskityn miettimään, minkälainen se katto on, minkälaisen “etuhuoneen” haluan siihen yms… ja uni tulee
Voiko lasitettua parveketta käyttää kasvihuoneena? Meillä on siis iso avoparveke, johon olisi tarkoitus tehdä lasikatto ja seinät, onko sellaisessa jotain ongelmaa jos ajattelee että kasvattaisi esim ruukuissa ja kasvatussäkeissä kasviksia? Toimisiko kasvihuoneen korvikkeena?
Kyllähän se toimii mutta kosteuden kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei homehdu koko talo.
Toinen ongelma on, että parveke saattaa lasitettuna olla todella kuuma - siis liian kuuma. Riippuu ilmasuunnista ja tuuletuksesta.
Ei voi muuta kuin olla kateellinen teidän kasvihuoneihanuuksista! Meidän pikkuiseen pihaan ei saa kasvihuonetta mahtumaan, eikä varmaan saisi edes rakentaakaan. Voi kunpa joskus…
Just tällaista haaveillaan parvekkeelle, mutta ei ainakaan näitä kuulemma onnistu asentamaan parvekkeelle
http://www.classicum.se/art.asp?id=24&oneart=1
Täytyy siis keksiä jotain muuta, jos tuollaisen voisi vaikka teettää jossain.