Muutimme vuosi sitten maalle ja tänä vuonna aion laittaa kasvihuoneen, se on suuri haaveeni. Sain kuningasidean; aion muovittaa pihallamme olevan puutarhapaviljongin, joka on 3x3m sivuiltaan ja 2,75 m korkea. Muovit on jo ostettuna, ja kunhan lumi sulaa, etsimme sille sopivan paikan pihalta. Onko kukaan tehnyt vastaavaa ja onko vinkkejä esim. koskien tuuletusta yms.?
Mä olen miettinyt pääni puhki että voiskohan vanhan leikkimökin muuntaa kasvihuoneeksi. Muutaman vuoden kuluttua ( 2-3) lapset ei enää tarvii leikkimökkinä tuota pihan parhaalla paikalla olevaa ikivanhaa tönöä. Ainoa miinus on se, että talvella lumiaura linkoaa joskus lunta katolle. Mutta jos laittaisin kattoikkunoita muutaman ja jättäsin osan kattoa vaikka tolle huovalle. Mut tulisko sillon tarpeeks valoa? Onohan tää ollenkaan hyvä idea?
Ainuli, mulla oli yhtenä vuotena tomaatit kasvamassa paviljongissa missä oli se paviljongin katto ja sellasta verkkoa olevat seinät. Kokeilin ihan siksi kun huomasin että paviljongin sisällä kasvoi nurmikko aina paremmin kuin muualla. Hyvin kypsyivät ja pitkälle syksyyn tuo lämpötila pysyi paviljongin sisällä korkeampana kuin ulkopuolella vaikka ympärillä oli vain tuo vetoketjuin suljettava verkko. En olis ikinä uskonut sitä verkkoa niin tehokkaaksi. Ja kesän läpi mulla oli siitä etuseinän vetoketju auki, yöksi suljin sen ja samaten tuulisiksi päiviksi.
Ainuli, muovissa on se haitta, että ei kestä montaa kesää, edes ne uv-kestävät muovit, vaan siis hapertuvat auringossa. Tai enhän tiedä, jos nykyiset muovit ovat jo parempia kuin ne,mitä olen nähnyt.
Huomasinkin, että taisit kirjoittaa ihka ensimmäistä viestiäsi tänne. Tervetuloa joukkoon
Olen kyllä nyt eri mieltä Tuomipihlajan kanssa. Jos ostaa todellakin uv-suojatun kasvihuonemuovin, niin kyllä varmasti kestää useamman vuoden menemättä yhtään miksikään.
90-luvun lopulla, kun tein yhden oman kasvarini, niin siihen käytin mein äiteen jo vuosia käyttämän kasvihuonemuovin. Hän siis oli purkanut kaarikasvarinsa. Hyvin pelitti ja muutamaan ihan pikkureikää lukuunottamatta ei ollu mitään vikaa.
Yhdeltä kauppapuutarhalta sain todella vanhoja isoja, käytössä olleita kasvarimuovin paloja. Muutama on vieläkin odottamassa käyttöä. Ei mee mikskään auringossa, ei pakkasessa, eikä maassa.
Nykyisen kasvarin muvikatto on ollut siinä v. -09. Siinä on yks miniminireikä, jonka olen aiheuttanut ihan itse, mutta muuten on täysin ehjä.
No, sehän on hyvä, että olin näköjään väärässä :)Inhottikin, että olen aika ilonpilaaja, mutta tuntui kuitenkin siltä, että en voisi käsitystäni jättää kertomattakaan. Mutta hyvä hyvä, että on hyviäkin kasvarimuoveja olemassa. Itselläni ei kokemusta olekaan, mutta vuosia sitten seurasin naapurin suurta kaarikasvihuonetta, jonka palaset lopulta lenteli tuulessa, mutta varmaan ei sitten ollut hyvälaatuista kasvarimuovia, vaikka piti olla uv-kestävää.
Joo tosiaan tuo oli eka viestini Oon tähän asti asunut koko ikäni betoniviidakossa ja nyt aion ottaa ilon irti maalla asumisesta!
Ajattelin, että voisin virittää sen muovin (joka on UV-suojattua) jotenkin niin, että sen voisi ottaa pois aina talveksi. Olisikohan ihan mahdoton ajatus liimata esim. kuumaliimalla muovin saumoihin tarranauhat tms. joiden avulla muovin saisi pienempiin osiin ja siten se olisi helpompi ottaa pois ja laittaa takaisin. Kuinkakohan kireälle muovi pitäisi kiristää? Kestääköhän saumat jos ne teippaa kasvihuonemuovilla?
Olen samaa mieltä Tagetesin kanssa. Anoppilassa on ehkä -94 rakennettu kaarikasvari, jonka muovi ois vieläkin ihan ehjä, jossei mieheni veli ois menny kovimmilla pakkasilla sitä sisäpuolelta tökkimaan lapiolla. Muovi oli kuulemma ollut kallista ostettaessa, mutta on selvästi kestävää.
Ainuli: epäilen tarranauhakiinnitystä. Kuumaliiman kuumuus on aika korkea; sulaako muovikin samalla. Jos sinulla on paikka missä ei tuulet käy, voi keppoisempikin kiinnitys toimia. MEidän tuulilla muovi on täytynyt kyllä pistää tiukkaan ja vetää vielä maan alle osittain. Kun kasvihuone tehtiin, jäi se hetkeksi ilman “ankkurointia”. Seurauksena oli kasvihuone ojassa nurin narin…
Ainuli ja kaikki muutkin jotka epäilevät muovin kestoa.Meillä on omatekoinen kasvihuone,tehty keväällä 2004 ja muovina Eva-kalvo,on vieläkin ihan hyvässä kunnossa.Taitaa olla sitä oikeaa kasvihuonemuovia.Kannattaa satsata siihen niin ei ihan jokavuosi tartte uusia.
Tervetuloa vain Ainuli joukkoon,huomasin vasta ,että olet ihka uusi.
Vielä tuosta meidän kasvihuoneesta.Se on harjakattoinen ja muovi on kiinnitetty kattoon ja seiniin listojen avulla.Kestää varmaan vielä vuosia,lumikin lähtee omia aikojaan katolta.
Niin mutta EVA-kalvo ei ole sama kuin yleensä myynnissä oleva UV-suojattu PE polyeteeni. EVA kestää vähintään 10 vuotta, mutta tummuu ajan myötä. Meillä on edelleen käytössä muovihuone, joka on rakennettu EVA-kalvolla 2000. Kaari- ym. muidenkin ammattihuoneiden muovi on sitä EVA-kalvoa.
Eiks leikkimökin katon vois tehdä kennolevystä, esim. Kivikangas myy sitä valmiiksi sovittuina paloina. Tämän kasvarin katto on siitä paksuimmastta useampikennoisesta levystä, tuo vajaa 25 neliötä maksoi noin 1000 e kotiin tuotuna. Eristää kylmältä, eikä mene rikki jos ei aivan tasajalkaa sen päällä hypi…
Onpa JeAnella näpsäkkä kasvari, olisipa minullakin tuollainen!
AnnaW:n seinänvieruskasvari on vähän sellainen jota suunnittelin liiterin päähän. Onko tuo tosiaan kalvoa, niin kirkas että luulisi ikkunalasiksi.
ei, kyllä tuo on lasia, mun EVA-muovikasvari on tällainen.Vanha kuva. Ja kuten näkyy, vaikka tää muovihuone on 2,5 x 3,5 m, ei tomaatit ole sinne mahtuneet vaan ne oli toisessa, nykyään jo puretussa entisessä muovihuoneessa.
Tuo lasinen on viime vuonna valmistunut ja olen tosi tyytyväinen siihen kennokattoon, se pitää kasvihuoneen sisätilat jopa 7 astetta ulkoilmaa lämpimämpänä, muovihuonehan on samoissa lämmöissä pimeällä, ilman puhallinta.
Kannattaa muistaa, että muovi levitetään rungon päälle KUUMALLA AURINKOISELLA ILMALLA, muuten jää ryppyjä…
Siinä se ois, meikäläisen kasvihuone, pienessä pinossa. Nyt ei tarviis kuin rakentaa se. En ees tiiä mistä alottasin. Pikkusen mittailin ikkunoita. Kaikki on ihanasti eri kokoisia. Oiskohan kaks tai kolme saman kokosta
¨Hyvä idea toi että levittää ne nurmikolle vieri viereen. Helpompi piirtää suunnitelmaa ja mallata paikkoja, ja sitten merkata vaan että mikä on mikäkin osa. Rakentamisesta muuten onkin kokemusta, on tää talokin rakennettu ihan omin käsin niin jotain alkaa ymmärtää kaikesta. Harkkojen hintoja jo kävin kyselemässä.
Miten leveetä harkkoa olette muut laittaneet? Rautakaupassa sanoivat että se 100mm levynen riittäs, mut siinä ei kyllä oo sitä uraa harjateräkselle.
Tossa kasvarin tulevalla paikalla oli joskus kasvimaa. Viime kesänä raahasin sen kasvimaan mullat pois. Vieressä oli kanilla koppi ja onneksi en kyvänyt alueelle nurtsia tai muutakaan. Nyt ei tarvii kun kuoria sitä kasvimaan pohjaa lisää pois ja täyttää sepelillä. Ei pitäs tulla kivikkoa vastaan kun tuo alue on kaivinkoneella joskus möyhitty. Muuallahan meillä on tajutonta kiveä koko tontti täynnä. Tää kun on entistä yhteislaidunaluetta.
Minullakkin on vanha metallinen 8 neliön kasvihuonekehikko jota olen laittamassa itselleni käyttöön, mutta millaista muovia ja mistä, olette hankkineet? Täällä kulmilla ei kukaan myy vaikka on taimitarhoja usempikin ja muovikauppakin.
Luulisi Vantaan takamaillakin olevan muovikaupassa UV suojattua kasvihuonemuovia, täälläkin on. Tänään juuri katselin ihaillen 8-kulmaista kasvaria sisällä seisoen puutarhamyymälässä. Mulla olisi muovia vaan kehikko puuttuu. Prisman Multasormet ym puutarhamyymälätkin niitä kasvihuonemuoveja pitävät valikoimissaan. Levitettävä lämpimällä säällä, että saa tiukasti kiinni. Ja onhan teille sitä lämpöä luvassa, tää menee jatkamaan siivoustaan…
Minä tekisin vanhojen ikkunoiden mittojen mukaan esim 1:5 mittakaavassa pahvikortteja ja pelaisin niillä palapeliä. Jotain runkopalkkeja varmaankin tulee myös.
Eipä näytä olevan muovia, tänään lähdenkin Hesan suuntaan etsimään. Meillä on Isoja kauppoja mutta ei ole myynnissä kyselty on kaikki
Täällä ehkä myydään kaikkea liian keskitetysti, usein pienemmissä kaupoissa on valkoima toinen.
Kiitos noista rakennekuvista! Ja joka ikinen keskeneräisen rakennelman kuva on enemmän kuin tervetullutta. Aina niistä jotain oppii ja huomaa mitä ei niin muista tai tuu ajatelleeks.
Mallia varastetaan vähän JeAnelilta Siinä on jotain niin mun tyylistä. Ja siinä on se hieno juttu, että jää se katon kulmaus pois ja siten toinen sivu korkeammaksi. Sitä mä haen, että saa mahdolliset korkeammat kasvit sitten kasvaa ja jos joskus saan sitä kevyttä talvilämmitystä niin vielä parempi.
Mun tarvii ottaa vielä puhelu rakennusviranomaisille. En ole varma meidän alueen määräyksistä neliöiden yms suhteen kun on liitytty Joensuuhun vähän aikaa sitten. Mahtaa olla kaikki mahdollinen muuttunut.Paikallinen rakennusliike mainitsi 10 neliön rajan, mut en oo ennenkään uskonut vaan niitä.
Hyvvee vappua vaan kaikille!
Kasvihuonemuovista sen verran, että sheteligiltä tuli meille ja hyvin on kestäny… Eivät ylleensä myö yksityisille mutta jos on yhtään suhteita/tuttua jolla olis yritystoimintaa alalla niin tilaus hoituu sitäkautta… Ollu paikallaan nyt pari vuotta ja mielestäni vielä ihan uuden verosta tuntus olevan ja suht kovalla kädellä lumiakin on tullu puoteltua alas. Kaarikasvarista jonka päälle on tuplana laiteltu muovit löytyy joku kuvatuski tästä ketjusta kun jonkin matkaa sellaa taakspäin. Tarkemmin en muovista ennää muuta muista kun että tavallista muovia paksumpaa uv-suojattua kasvihuone muovia on ja kestoiäks lupasivat kymmenisen vuotta…
Toinen tapa muovin tilaukseen vois olla paikallinen rautakauppa, kun ainakin kuopion k-raudasta saapi tilattua lähes mitä vaan hoksaa kysyä, vaikkei olis heidän myyntilistoillakaan kyssyy vaan että tillaappas mulle shteligiltä kasvihuonemuovia niin pitäs onnistua kun palvelualtis myyjä vaan löytää tuotteen…
Ja sitä saapi ammattipaikoista muuten tarpeeks suurina rullilna niin ei tarvii pikkupaloista rakennella jos tarvetta vähänkään isommalle alalle… tuplana ilmavälin kanssa kannattaa laittaa ehdottomasti! kaarimallin rungossa pingottaa vaan narujen avulla löysemmälle jätetyn sisemmän muovin hieman pussille ja pinnemman kerroksen vettää sinkeelle niin jääpi joku 5-10cm ilmarako kerrosten väliin joka toimii lämpöeristeenä ja on muuten tehokas! kun ulkona on -5-10-astetta pakkasta niin tuo meidän noin 40m2 huone pysyy +10-asteessa ja yliki 5kw puhaltimella, joka on mielestäni ihan kohtuu pieni puhalllin tuon kokoisen muoviseinätönöön toista 5kw puhallinta ei oo koskaan tarvittu vaikka arvelu oli että olis tarvinnu… huone keskimäärin "tulilla" huhtikuun alusta lopummalle syksyä…