Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Ihanan iso tuo Viheriän kasvihuone! Kyllä tuossa kelpaa kasvatella. =)

Lottis, 27 m2 kasvihuone kuullostaa ihanan ylelliseltä ja suurelta. En usko että kovin nopeasti pieneksi käy vaikka vähän mopo pyrkisi karkailemaankin :slight_smile: Tietysti riippuu paljon siitä mitä sinne on tarkoitus laittaa, esimerkiksi jos viiniköynnöksiä kasvattaa niin se tila on sitten koko ajan poissa muusta käytöstä kun ovat monivuotisia. Mutta kyllä niihin neliöihin hyvin mahtuu vaikka mitä !

No, mulla on tapana lähteä se mopo käsistä…

Ja kasvihuoneesta muutama neliö olisi oleiluun myös ja mm. viiniköynnöstä oli suunnitteilla, mutta se tulisi juurikin tuon oleskelutilan “reunoille” tms.

Eli mennään näillä neliöllä, laajennetaan sitten jos (kun) tila loppuu kesken. :wink:

Ja hitsit, nythän mä vasta hokasin, että talvi on oikein hyvää aikaa rakentaa, niin pääsis heti keväällä hommiin. Voi viude! :slight_smile:

27 neliöö, hetialussa, mopo karkas jo. 
Ei anankaan ihanheti jää pieneksi. 4x7,75m äkkiseltää laskettuna, vois olla 

mitat on jotain 6,5 m pitkä, 3,5 leveä, korkeus jotain i.80 räystäältä. Vähän vaikeita minulle nuo mitat, kun rakentaja on saanut tehdä sitä oman tahdon mukaan. Vanhat ikkunat ovat muistaakseni 120 korkeita, niistä on tuo rakennelma alettu tekemään. Ikkunat vaihdettiin tähän asuinrakennukseen kolme vuotta sitten, ja ajattelin, etten niistä koskaan saa kasvihuonetta niin kuin suunnittelin silloin kun uusin ta loomme uudet ikkunat, mutta kun malttaa tarpeeksi kauan odottaa, niin näköjään jotain tapahtuu. Minä kun en nimittäin sano kuin kerran isännälle asiasta.

Yritin laittaa siitä rakentamisen alkumetreiltäkin kuvia, mutta kun en oikein hallitte tätä juttua täällä netissä, mutta jos joku haluaa alkupään kuvia vaikka sähköpostiin, sinne osaan paremmin lähettää kuvia.

Pitkä on talvi, se kait on meilläkin tavoitteena, että keväällä ois valmista ja sais aikaisemmin kasvit kasvamaan.

Ai hitsa, Huitukan Pelargolaa katsellessa tulee kyllä taas kerran ylihinku rakentaa oikein nätti kasvari. Pihassahan on kaksi valmiskasvaria, joista vanhempi on jo kaksi kesää ollut käytössä Mulla on jo vuosia ollut tämä "disaini" mielessä: http://www.buildeazy.com/greenhouse.html#9 kun se on vähän samanmallinen, kuin asuinrakennus (taino, olohuone ainakin). Mittoja pitäisi tarkistaa ja suurentaa ja sopivat lasitkin löytää. Ja rakentaja - mies kun kiireen vilkkaan hankki mulle valmiskasvarit ja kasasi jopa kun rupesin tästä projektista haaveilemaan joskus 3-4 vuotta sitten Vähänkö olisi hauska, jos kasvari olisi samaa maata talon kanssa

Olisin luullut pystyväni sisuttelemaan pidemmälle kevääseen, mutta nyt se taas iski:

Armoton kasvari-kuume :). Haaveilu on mukavaa hyvin suunniteltu (monta vuotta) on puoliksi tehty ;). Kaikkien kasvatuskäyttömahdollisuuksien lisäksi kasvihuone olisi luonteva (talvisäilytys)paikka tyhjille taimipurkeille ja isommille muoviruukuille sekä saviruukuille, jotka eivät mahdu edes ulkovarastoon! Toisaalta tuuliasempana ja sateisempana päivänä on mukavaa, kun saa puuhastella “ulkona” mutta kuitenkin suojassa.

Tällanen siitä huvimajaprojektista sitten syksyyn mennessä tuli.Parvekeovia ikkunoina ja kahtena ovena (vastapäätä ruskeaa ovea on tuuletukseen käytettävä ovi),puurunko tehtiin ja paneloitiin sisä ja ulkopuolelta.Grillin teki veljenpoika ja huuva teetettiin peltiliikkeessä.Olihan siinä hommaa,mut viimein valmis =).

Hieno lopputulos! …Taitaa sopia pihapiirin muihin rakennuksiinkin? Kyllä tuolla kelpaa melkein vaikka talvellakin nuotiota pitää, paistella makkaraa ja olla “retkellä” :slight_smile:

Kiitos kiitos.Kaikki muut paitsi puuvaja ovat keltaisia väriltään.Kyllä tuolla on tosi monet nokipannukahvit ja makkarat yms keitelty ja paisteltu jo tämän puolenvuoden aikana.Mies on ihan “nuotiohullu” =)

Oletteko laskeneet noin hintoja noille kasvihuoneillenne? Jos ikkunat sais pilkkahinnalla, niin mitä vois arvioida muille tarvikkeille? Jos ois semmonen keskikokoinen suunnitelmissa.

Mää käytin ilmaisten ikkunoiden lisäksi ns. pasklautaa ja kustannukset yhteensä oli jotain hiukan reilu 200 euroa. Tosin mulla on mm. kaikkein halvinta mahdollista maalia jne.

Mun kasvarin kuvat on tässä ketjussa sivulla 100.

Kesäranta, aivan ihana huvimaja! haaveilee :slight_smile:

Tässä kun taas harrastin nukkumatonta yötä niin tuumailin aikanikuluksi että kuinkahan se kasvihuonen katon tiivistys onnistuisi jotta lopputylos ei olisi tursuavaa uretaania jokapaikassa. Kattotoolithan ovat tiiliskiviseinien ja etyosan puurungon päällä joten ilmaraot on kattotoolien välissä ja niille mietin eristämistapaa. Miten te olette asian toteuttaneet?

floora, mulla on kattotuolin päällä rimat joihin kattolevyt on kiinnitetty. Se rako on mulla pystylaudoituksella tilkitty, mitään massaa en sinne laittanut, päädystä ehkä jossain vähän onkin rakoa, muttei paljoa. Laitan kuvan kun en osaa selittää

Meillä on tehty samalla tavalla kuin yo. kuvassa, jos oikein muistan. Katto on aaltomuovia, joten siihen jää alareunan ja seinän väliin väkisin rakoja, mutta ei ne haittaa, onpahan tehokkaampi tuuletus.

Ok kiitos havainnollisesta kuvasta:)

Mies tuumaili kun asiasta aamulla jutskailtiin että voihan sen juurikin laudalla taikka samalla kennolevyllä tilkitä kuin mistä kattokin on tehty. Kamala hinku on jo päästä laittaa kasvarin loppuhommat kuntoon. Pari kattolevyä. Rappausta ja maalausta,lattian valamista…sula lumi sula:)

Jos keväällä lämmittää niin pitäisi olla tiivis katonrajasta.

Sammaa miekin tuumailen jos tulee lämmitettyä ettei mene harakoille lämmöt ilmaraoista. Kattomateriaali on kennolevyä ja siitä samasta ilmeisesti laitetaan ne raotkin umpeen katosta.

Kasvarin virkaa hoitanut kömmänähän ei pitänyt lämpöä ollenkaan kun oli rakoa siellä ja täällä joten nyt toivoisi muutosta siihen saraan. Mies vain pähkäilee että kuinka osaa /saa asennettua nuo 4 automaatti ikkunaa ja sitä että kuinkahan ne vuotaa jos ovat katolla. Päätyihin olisi myös mahdollista laittaa automaatti ikkunat joten niistäkin saa ilmaa liikkumaan hyvin. Oveksi tulee kennolevystä tehty tallinovi eli ylä ja ala osa erikseen avattavina. sieltäkin saa hyvin ilmaa liikkumaan ja alaovea kiinni pitämällä ei tarvitse ylimääräisien lemmikkien majoittumista kasvarin lämpimästä tiilestä nauttimaan. Käärmeitätäällä en ole vielä nähnyt enkä välitä nähdäkkään meidänmpihalla/kasvarissa niitä.

Onko jollakulla tietoa automatti ikkunan asennuksesta kuvineen ohjeineen päivineen…mistä löytäisi.

Keväällä kannattaa tehdä kasvarin sisään “teltta” jota lämmittää.