Kivikankaan sivuilla on kuvallisia ohjeita avaajien asentamisesta. Riippuu tietenkin avaajan mallista.
Kennoölevyn täystään rakoset tilkin ylijäämä urheilusukilla. Yhdestä sukasta riitti kolmeen koloon.Kun oli kolme poikaa niin riitti pilalle levähtäneitä tarjoussukkia. Helppo laittaa, eikä maksa mitään.Kierrätystä.
Kiitos vinkistä Kaisaliisa. Pitää käydä kurkkaamassa. En ole varma mistä nämä avaajat ovat kun saatiin kasaan mennyt kasvari uuden kasvarin tykötarpeiksi eikä mies myyjä muistanut mistä vaimovainaa oli kasvarin joskus ostanut…
Minun piti kysyä: katselin valokatteita ja yksi valmistaja suosittaa maalaamaan valkoisella valokatteiden alapuoliset ruoteet ja tuolit, lämpölaajenemisen vuoksi. Meillä runko on kestopuuta ja suosituksen mukaan ei saisi maalata ennen kesää. Työ jäi syksyllä kesken siten että kattotuolit on paikoillaan ja ruoteet puuttuu. Jos haluan huoneeseen äkkiä katon, niin maalaamisen pitäisi tapahtua heti keväällä. Mitä raati suosittaa: a) skippaanko maalaamisen ja otan riskin lämpölaajenemisesta b) odotan ja maalaan vasta kesällä ja raksa on valmis joskus lokakuussa c) maalaan keväällä ja katto kiinni, tuleeko turhaa työtä, kesiikö maali irti?
Hieronymos: kiitos kuvista, sinulla on oikein hieno kasvihuone!
siinähän se kutistuu kuin laajeneekin - so what? Puurakenne liikkuu aina. Mutta jo kate on muovia, niin liikkuu mukana. Märkä kestopuu kuivuu joka tapauksessa, ja pääset maalaamaan ne puuosat alhaalta päin vaikka seuraavana vuonna.
Tässä tämä minun "mieliharmini" nousee
Amatöörejä ollaan… ite on pitänyt pähkäillä ja tämä oli tasan eka kerta kun muurattiin yhtään mitään. Meni sitten pieleen tai ei, niin… Tämö on nyt vähän erilainen tyyli, montussa on 50-60 cm syvyyttä styrokseineen ja salaojineen, mutta tuo kivijalka tuli maan pinnalle laattojen päälle, ja aika lailla sitä hierrettiin että se tuli vaateriin. Ei osattu tehdä sellaista maan alapuolista kivijalkaa… Laatoitus vähän tänä vuonna levenee kivijalasta ulospäin, ja tietenkin lattialaatat, jatkoprojekti…
Kestopuisten hirsien päällä on kuvassa painot, koska laitoimme osan harkoista tahallamme väärinpäin. Harkkojen toisella puolella oli syvä kolo. Moukaroimme (siis mies, eihän mulla voimat riittäneet) hirren läpi paksut piikit haponkestävää terästä, täytimme väärinpäin olevien harkkojen kolot betonilla ja upotimme alaspäin törröttävät piikit betoniin, ja sitten vielä kytättiin, että vaateriin tuli. Tuli se. Koska hirren ja harkon väliin olisi jäänyt hiirenmentävä rako, niin pistettiin siihenkin betonia eteen. Voi olla että se imee ajan kanssa kosteutta, mutta luulisi kestopuun sen verran kestävän, tosin katto ja rännit ehkä estää pahimmat roiskeet. Mutta hirsi pääsee alapuolelta kylläkin tuulettumaan, koska sama rako löytyy sisäpuolelta. Saa nyt sitten nähdä pysyykö tönö pystyssä…
Tässä nousi kurkihirsi ja liepeet. Hirsi oli painava, joten sen saaminen ylös oli oma numeronsa. Tikkaistakaan ei ollut riemua tässä vaiheessa. Kypärät päähän ja ensin nostettiin tuo toinen pää oven päälle ja toinen pää toisen tolpan päälle. Apuna oli mm. harjanvarsi ja köysi. Ja pitkä mies. (mulla olis jäänyt yksin nostamatta) Harjakorkeutta suunnitellessa kannattaa siis miettiä, minne asti omat käsivarret yltää…enkä vieläkään osaa laskea kattokaltevuutta, mutta kohtuullisen jyrkkä siitä tuli.
Kuten näkyy niin kulmarautaa ja haponkestävää ruuvia ja muuta rautakaupan tavaraa palaa, ja hintapolitiikan vuoksi suosiossa on ollut yksi H:lla alkava halpakauppa. Puutavaraa sen sijaan on pitänyt ostaa normihinnoin, mutta siinäkin on neuvoteltu alennusta…aika nuukaa vaan on ollut sen saaminen. Minä en ollut niin riemuissani noista kulmien motikoista, mutta miehen mielestä nurkkia piti tukea vielä, ja kulmatukia tuli lisää. Ikkunat on ruuveilla kiinni kakkosnelosissa. Vinotuet tehtiin taas yrityksen ja erehdyksen kautta. Rautakaupasta ei löytynyt tässä vaiheessa enää kovin monia ja suoria hirsiä, joten kurkihirreksi piti valita vähiten kieroin. Sen kierouden aiheuttamat hankaluudet alkoikin sitten kattotuoleja tehdessä. Mitat heitti joka halvatun kerta. Puhumattakaan siitä, että kattotuolien kulman kohdistus meni taas yrityksen ja yrityksen kautta…
Kynnyksen öljysin, koska en usko, että siinä maali tulee pysymään.
Raksa jäi tähän vaiheeseen ja valmistunee syksyksi:
Joku kysyi tuolla kustannuksia, neliöitä on 12 ja meillä on mennyt n. 1700 euroa (ikkunat ja ovi oli 55 euroa) eli ei tämä halpaa ole. Neliöitä on 12. Hinnassa on mukana ikkunoiden kunnostus (maalinpoistoaineet, pensselit, kaavintaraudat, silikoni ja kitti) sekä huushollista puuttunut harkkosaha, moska ja betonipalju eli jokseenkin kaikki tähän asti tarvittu! Mitään myllyä ei hommattu, lapiolla sotkettiin kura. Katon ja kattotuolien väliin jäävät raot tukitaan kakkonelosen jämäpaloilla eli kaikki tulee tarkkaan käytetyksi. Etuseinältä aukeaa kaksi ikkunaa ja pohjoisen puolen takaseinältä yksi. Kattotuoleista tehtiin tarkoituksella pitkät, jotta ne suojaisivat ikkunoita roiskeilta. Ikkunoiden puu oli hyvä ja kovaa, joten uskalsin jättää ne tuohon yhdeksi talveksi kaavittuina.Kaikki maaali ei edes irronnut maalinpoistoaineella. Meikäläisen vauhdilla tekee kokopäiväisesti ehkä kaksi-kolme ikkunaa. Joten ikkunoita oli 22…aika monta viikonloppua siihenkin meni. Eikä kaikkia sitten edes tarvittu, mutta varsinkin tippanokallisten kanssa piti harkita tarkkaan, mille puolelle niitä laitettiin, kun niitä oli liian vähän. Vallitseva sateen suunta on kuitenkin pellolta päin, joten laitoin tippanokalliset sinne ja metsän puolelle. Metsä ei ole meidän, ja omistaja on vanha ja metsä alkaa olla kaatokuntoista, joten joku päivä sieltä puhaltaa viima…
Nyt puuttuu vielä katto (arvio n. 500 euroa), jonkun verran laudoitusta, mahdollisesti yksi ikkuna oven päältä (tehdään ehkä itse), automaattiavaajat, lattialaatat tykötarpeineen (n. 200), rännit (meillä on kierrätysrännit odottelemassa mutta ei olla testattu, käykö ne, kun ne hamstrattiin ennen raksan alkamista), maalit…ja ostamani ovi aukeaa väärään suuntaan vasemmalle ojaan päin, eli siitäkin pitää varmaan vaihtaa "kätisyys" eli ostettava on joka tapauksessa uudet saranat. Jos alle kolmen tonnin jäädään, niin hurraa…!
Mies ehdotti lattiassa oikaisua, että laitettaisiin ullakolla lojuvaa paksua mustaa kumimattoa (urheilukentillä käytettävää) laattojen sijasta. Ei tule rikkaruohot läpi. Enpä tiedä. Tulisko lattiasta polttavan kuuma?
Viikonloppuhommina tämä ottaa aikaa, eli kiireiselle suositan kyllä jotain muuta ratkaisua!
imikälle nousemassa hieno ja hyvän kokoinen kasvari. Tuota ei myrkykään pukkaa nurin tai vie mennessään:)
Totta on että itserakennetullekkin tulee helposti hintaa jos joutuu materiaaleista suurimman osan ostamaan mutta onhan siitä sitten iloa monexi vuodexi:)
Mistä teette katon? Meidänkin kasvrista puuttuu osa kattoa vielä joten on ostettava kennolevyä vähänjostain:)
Imikkä saa ihanan kasvarin. Kyllähän kasvarin rakennus aikaa vie, mutta ei voi mitään, itse tehty on kauniimpi ainakin mun mielestä ja taatusti rakkaampi. Kyllä siitä “mieliharmista” vielä mielihyvä tulee. Ihanaa katsoa sinun kuvia ja muistella oman rakentamista. Mun kasvari maksoi aikoinaan 970 euroa, mutta perustusharkot ja sorat + lattiakivet, ikkunat ja ovi oli melko ilmaisia. Ehdin haaveilla niin monta vuotta ja kerätä tarveaineita kasaan, että lopulta oli jo pakko rakentaakin.
Imikkä, hieno kasvari on sulle tulossa, onnittelut ! Siitä lattiamatskusta sen verran että sinuna pysyisin siinä laatta-suunnitelmassa. Kun kasvihuone kuumenee liiaksi on sen viilentämiseksi nopea ja helpo keino kastella lattialaatat kylmällä vedellä. Jos laitat siihen lattiaksi jotain muovia niin tuo ei onnistu, ja meneekö siitä edes vesi läpikään?
Laattalattia myös ihan puhtaanapidon takia on hyvä, vesisuihkua päälle vaan - ainakin meillä niiden laattojen välissä on pienet raot joihin irtohiekka ym. pikkuaines solahtaa.
Haluaisin kysellä kokemuksia huvimaja mallisesta kasvihuoneesta. Itse haaveilen 7,5neliöisestä seitsemän kulmaisesta kasvihuoneesta. Olen vasta aloitteleva puutarha harrastaja joten olen ajatellut että mikäli muutaman vuoden päästä kyllästyn tomaattien kasvatukseen kasvihuone toimisi huvimajana. Mahtuuko 7,5neliöön tomaattien ja mahdollisen paprikan ja basilikan lisäksi pari tuolia?
Minullakin iso unelma tehdä itse kasvihuone. Aina vaan joka kesä hurahtaa niin äkkiä… Varastossa odottaa vanhoja ikkunoita pilvin pimein. Mutta kun pitäisi olla aikaa kunnostaa ne ensin. …Ehkä sitten eläkkeellä.
Tuolla meidänkin suulissa makaa klasit odottamassa rakentajaa. Viime kesänä oli vielä vähän epäselvyyttä ilmassa, kun välillä jo mietittiin, josko niillä lasitettaisiin tuo meidän iso veranta. Se projekti on nyt kuitenkin ilmeisesti lyöty jäihin, joten ankara mietintä edessä, millainen kasvari meille tulee.
Nuo lasit, mitkä sain haalittua, kun äidin ja isän taloyhtiössä tehtiin ikkunaremppaa, ovat ihan ok kunnossa, eli niille ei oikeastaa tarvi tehdä mitään, mutta niissä on erilaiset pokat osassa. Kolminkertaiset lasit, kun ovat, niin siinä keskimmäisenä olleessa lasissa on kevyemmät pokat. Äh, en tiedä saiko tuosta nyt mitään selvää, mutta rakennusvaiheessa täytyy miettiä, miten sen parhaiten saisi sitten duunailtua. Mutta olen toiveikas, että ensi kesänä meillekin nousee kasvari pihaan:)
Minä haluaisin sellaisen leveähkön kasvarin ja oviaukko täytyy olla niin leveä, että kottareilla mahtuu sisään. Laattalattian myös haluan. Täältä pentistä löytyy onneksi esikuvia runsaasti.
Havina, niille keskimmäisille laseille laitatte "lisäpokaa" sopivan paksuisesta rimasta/listasta tms:sta niin ei tule turhia rakoja pöpöjen kerääntymiselle - sillä kaikenlaista ötökkää siellä kesän mittaan taapertaa.
Jos laitatte laattalattian, niin suosittelen, että samalla teette hyvät kaadot ja vedätte lattiakaivon (helpottaa suuresti kevät- ja syyspesuja). Lisäksi kannattaa samalla asentaa alle lattialämmitys (ja muutenkin sähköt vetää sinne) niin keväällä ja syksyllä kasvukausi jatkuu mukavasti. Sähkön myötä saa laitettua esim. tosi vähän energiaa vieviä ledejä vaikkapa katon harjaan tunnelmavaloiksi (pitkin vuotta palamaan) ja loisteputkia tosihommiin kasveja lisävalaisemaan. Sähköllä saatte myös muutaman pistorasian sisä- ja ulkopuolelle erilaisia vekottimia varten: painepesuri, kahvinkeitin, stereot, puhelimen akkulaturi, jne. jne.
Niin ja laattalattia vaatii kunnon kuopan kaivuun, hiekat ja paksun sementtivalun teidän routaolosuhteiden mukaan.
Ja jos laitatte lattialämmityksen niin katoksi pitää laittaa laadukasta kennolevyä, joka pidättää lämpöä.
Joo, jotain listasysteemiä varmaan tarvii käyttää, rakoja ei ainakaan ole tarkoitus jättää.
Ilmaisin itseäni varmaan hiukan huonosti, tarkoitin lattiaksi sellaista puutarhalaatoista ladottua lattiaa.
Jestas kuinka ihania kasvareita.
Olisippa näissä kasvariketjuissa kuvahaku kuten googlessa, että saisi ihailla tätä valtavan ihanaa luovuuden määrää ja upeita kasvareita.
Siis, en ala, että on ihana !
Ja tässä sisältä viime toukokuussa, jolloin pienoinen kasvatushässäkkä pahimmillaan…
Siis aivan ihana kasvihuone