Hoyabella, oliko tuo teltan verkko sen verran tiheän oloinen, että pitäisi mahdollisesti kirpat loitolla?
Silloin se toimisi mun tarkoitukseen hyvin.
Voisin laittaa jopa rucolaa sinne lehtikaalien kaveriksi, viimeksi kirpat söi mun rucolat heti alkutaipaleella kokonaan.
Juu tuo pieni on kätevän kokoinen ja voi olla että kestää kauankin, en tosiaan tiedä vaikka olisi 10 vuotta tuo täällä ollut seisonut pihalla.
Olipa hyvä ja selkeä ohje. Siitä vaan, siultahan se käy.
OK.
Tuossa mainoksen kuvassa oli just sellainen vihreä muovi ja sivuissa sellaiset auki rullattavat luukut, joissa verkko.
Tuo teltta oli siis aika matala eli mitoiltaan korkeus 94 cm ja pituus 180 cm ja leveys 140 cm, taidan hakea sellaisen tiistaina.
Haluaisin ihan oikean kasvihuoneen todellakin, mutta kun aina on jotain muuta, nytkin pitää kerätä rahaa talon kahden ulkoseinän uusimiseen, eipä tässä voi harrastuksiin kaikkea rahaa vaan laittaa, kun kyllä tää asumuskin tarvii huoltoa.
Ei aina oo kovin yksinkertaista tää yksin omakotitalossa tuhraaminen.
Mutta kyllä ne hyvät puolet sitten onneksi voittaa ja jaksaa sen eteen vähän ponnistella.
Keskeneräistä ei sais näyttää mutta en malta olla näyttämättäkään... Puuttuu maalia, muovit ja ovi. Ja pari ripaa nurkkiin.
Tilhiskin kasvihuone näyttää olevan jo varattu !
Juu, meidän työkoira väsähti raksahommissa niin kovasti ![]()
Meillä tilanne on ns.rauhottunu, tarkempi mietintä siis menossa, ekaks suunniteltu paikka ei ole hyvä millään muotoa, nyt se on hakusassa ja muitakin asioita tarttee pähkäillä tarkemmin, eli sovittiin ettei tässä oo paniikin paikka ollenkaan. jos sitt tähtäis valmistumiseen ens keväälle, tai eihän tiiä mitä kesä tuo tullessaan. Mutta , parempi näin kuin hosumalla tai turhalla kiireellä.
Tilhiskillä on jo kasvarinlämmitin valmiina ![]()
Huh… Eilisen saldo: Kuoppa kaivettu ja täytetty…
Kuopan pohjalle myyräverkkoa, kun tuo kontiainen tätä pihaa kaivelee urakalla, vaikkei kasveja mutustaisikaan niin ei sillä mitään asiaa vahingossakaan sinne kasvariin. Tänään jatkuu ikkunoiden kunnostus, muu rakentelu varmaan jää kyllä ensi viikonloppuun, jos vaikka siihen mennessä saisi ikkunat hiottua niin voisi ne maalata.
Suunnitelmissa olisi siis valmista 2 viikon päästä!!! Laitan rakentelusta kuvia sitten, tuo kuopan kaivaminen/täyttäminen ei ollut niin kovin kummoista katseltavaa… ![]()
noniin, nyt kuvia koneella ja laitankin joitain kuvia projektistamme. Päätimme tehdä kasvihuoneesta mahdollisesti siirrettävän, koska tällä hetkellä huushollimme on myynnissä, ja haluan ettei tämä jää tänne, mikäli huusholli menee kaupaksi.. En tiedä kuinka toimiva tälläinen on, käytössä näkee.. :) saa arvostella ja antaa vinkkejä. :)Eli kasvihuoneestani puuttuu vielä ovi, päätykolmiot, joihin tulee tuuletusikkunat ja katto. Ulkomitat on 2,5m x 3,1m. Sisällä on raakalauta lattia. taitaa olla enempi huvimaja tyylinen tämä rakennelma :D mutta kasvit tänne on tarkoitus tuoda kasvamaan :) Tulevana viikonloppuna on tarkoitus tehdä loppuun tämä. :)
Mistäs väki on tilannut kennolevyä kattoihin? Ja mihin neliöhintaan?
Nyt olisi ajankohtaista tilata sekin!
Laita vaa Jenni niit kuvia tänne, välivaiheistakii. Jos jokumvoi antaa ideoita työvaiheista, tai joku saa sun työvaiheista… Ei kai se montun, teko mennyt mutapainiksi,tuppaamainankin savimaassa menemään
Voin jossain vaiheessa lisäillä niitäkin ![]()
Ei mennyt mutapainiksi, yllättävän multaisaa maa oli n. 40cm asti, sitten tuli savea vastaan. Tämä siis meidän ensimmäinen kevät/kesä täällä, kaikki tulee yllätyksenä!
Multaa otin talteen pihakukkia ja muuta pihan muokkailua varten!
Tässä välivaihe- kuvaa:
Harkkoja mallailtu paikoilleen, juuri nyt isäntä ryhtyy muuraamaan (en tiedä onko oikea termi )
Piha siis ihan vinttura, aika paljon hommaa oli että saatiin pohja suoraan.. Kaikki kaivaminen ja täyttäminen siis hoidettu lapiovoimin (kokoa n.15m2), myös junttaamisen isäntä hoiti tuolla kuvassa näkyvällä, itse vanhasta puhelinpylväästä ja vesivanerista tehdyllä jutulla...
Välillä harmittaa kun itse pääsee/pystyy osallistumaan niin vähän tähän rakennusvaiheeseen, mutta toisaalta minä se sitten olen joka seuraavat vuodet hoidan kaiken kasvattamisen tuolla ja isäntä nauttii antimista
Ja välivaihe toisesta suunnasta (ikkunasta sisältä kuvattu, ei huvittanut mennä sateeseen..)
Melkein kokonaan sokkeli muurattu, eli kahdessa kerroksessa harkkoja. Koska piha on vino, toinen pää kasvihuoneen lattiasta hieman maanpinnan alapuolella, toinen pää yläpuolella. Lattialle laitetaan kierrätettyjä tiiliä, koko lattia, kasvatukseen rakennellaan jalallisia laareja ja vateja ja ämpäreitä ja katsotaan nyt mitä kaikkea!
Ilmansuunnat ei ole oikein mihinkään päin, etelä on ab. tuonne kauimmaista nurkkaa kohden, mutta kun tulee ihan tuohon talon viereen niin olisi kovin hölmöltä näyttänyt jos vintturallaan hieman eri suuntaan....
Ovia tulee kahdet, yksi tähän lähempään päähän, "tallin ovi", jota siis tilan loppuessa ei ole pakko käyttää ovena, voi avata ylemmän osan ikkunaksi ja alaosan kohdalle sijoittaa jonkin kasvamaan
Toiselle pitkälle sivulle pariovet, joiden eteen pieni puinen terassi.
Tällä viikolla tilataan kennolevyt kattoon ja maalataan loput ikkunat, sitten olisi kaikki kasaamista vaille valmista!!! Kovasti elättelen toiveita että äitienpäivänä olisi sopivasti harjakaiset...
Iisakin kirkko rupee olemaan valmis. Koko keväänä en ole tehnyt mitään muuta pihatöitä kuin tätä, enkä edes ole yksin tehnyt. Kuin voi yks vaivainen muovihökötys viedä noin paljon aikaa? Musta tuntuu että mulla iski puutarhakrapula jo nyt pelkän kasvihuoneen teon takia.
Eikä kyllä ole mikään vaivainen muovihökötys, vaan selvästi huolella tehty. Hieno tuli!!
Samaa mieltä Havinan kanssa! Nyt Tilhiski otat krapularyypyn ja alat nauttimaan, kun kasvit alkaa kukoistaa uudessa kasvarissa.
Neliöitä tossa taitaa olla aika paljon. Jos käyttäisin lapiota mittatikkuna niin olisko jotain 15 neliötä, tai enemmän. Huono oon tällaisia arvioimaan mutta joka tapauksessa mukavan kokoinen. Onnittelut, siitä se kesä kunnolla kohta alkaa kasvattamaan ![]()
,,,,eli molemmat !! Äläkä aliarvio ittees ja "hökötystäs" pääasia että toimii.
Miulla on pihakrapula ilman "hökötyksiäkin"