Kiitos Havina Tottapuhuen siitä tuli liian hieno. Kas kun siitä piti tulla sellainen muovihökötys, joka tuossa paikalla pistää silmään niin pahasti että isäntä sisuuntuu ja tekee mulle se lasisen kasvarin mitä ei ehtinyt viime syksynä tehdä. Mutta on tossa se hyvä puoli, että tuon voi kaivinkoneella nostaa eri paikkaan JOS sen lasisen tuohon tekee. Tää on sen verran tukeva että kestää kyllä helposti siirron.
Kun tota rupesin tekemään niin ajattelin että vois tehdä kahdella muovilla samantien niin olis parempi. Ja sitten se vaan lähti tulemaan tuollaiseksi. Koko rakennuksen piirustukset oli niinkin yksinkertaiset, että paperille hahmottelin korkeuden, pituuden ja leveyden. Korkeus ja leveys määräytyi ostamani muovin mittojen mukaan ja pituus tuli siitä mitä tuohon kohtaan mahtui. Kaikki muu suunnittelu on tehty “in situ”.
Älä vähättele Tilhiski Hienon työn olet tehnyt! Tuonnehan mahtuu jos vaikka mitä kasvamaan.
Hirmun siisti, ei tosiaankaan ole hökötys.
Nuu, ei tuossa ole kuin kymmenen neliötä. Ja mulla on n. 50 tomaattia ja tostakymmentä paprikaa… Että pienihän se on jo syntyessään Mutta on se silti kymmenen neliötä enemmän kuin ennen ja tosiaan koko määräytyi pitkälti sen mukaan mitä tuohon kohtaan sopivasti mahtui.
Krapularyyppy on kyllä loistava idea
Tilhiskille kyllä nostan hattua tuosta upea on, onnittelut.
Jäis miulta tuommoinen tekemättä…
Tilhiski mähän taidan kadehtia!
Wau, onpahan Tilhiski tehnyt komian kirkon! On niin tukevan näköinenkin ettei ensimmäinen tuulenpuuska eikä lumikuorma revi kappaleiksi.
Eihän tuo siis ollenkaan kokonaan ole mun tekemä, isäni oli pari päivää tekemässä ja isäntä auttoi sahaamalla lautoja listoiksi, ja tekemällä oven. Ja katon pystytyksessä ja ja ja... Mutta olen mä tota useamman päivän tehnyt yksin, ja useamman viikon koittanut revetä työmaalle lasten kanssa. Tosi hidasta hommaa mutta tulipahan tehtyä. Varmaan just se suunnitelun puute on hidastanut tekemistä. Vielä pitää noi oven rimat maalata ja laittaa kunnollinen hakanen oveen.
Se tuossa on hauska juttu, että 90% puutavarasta on mun vanhoja hevosaitoja. Ne on taipuneet useammaksi hyllyksi, yhdeksi kasvilavaksi ja nyt kasvariksi. Ja vielä niitä riittää... Mulla oli sillon "tyttövuosina" Pukkilassa lauta-aidat kun asuin tien vieressä, talon ostaja halusi ne purettavan. Sain sitte ison määrän valkoiseksi maalattua lautaa mukaani kun sieltä lähdin :)
Ja kyllä melkeen itsekin kadehdin itseäni :) vaikka heti sanonkin että tuo on liian pieni niin on se tosiaan kymmenen neliötä enemmän kuin ei mitään. Kamalan kauan minä olenkin sinnitellyt ilman, mielestäni.
Muoks. Se piti vielä mainita että tuossa on pohjoiseen päin peltoaukeaa 2km ja itään kanssa reilusti, joten sen täytyy olla aika vahva että kestää tuulen painon.
Vautsi Tilhiski, hieno!!!
Mites yskä?
Yskä meni pois ja taitaa olla tulossa takas tosin tänään mulla oli kissa hukassa ni olen huudellut pihalla niin paljon että sekin voi vaikuttaa (löytyi se kattikin lopulta eli kaikki hyvin).
Ettei menisi ihan OT:ksi niin mainittakoon että tuossa kasvarissa on maapohja. Olen niin laiska kastelija että ajattelin maapohjan helpottavan elämää. Seuraava siirto on sitten perinteinen maan muokkaus ja hevonpeen kärräys se käy onneksi vanhasta tottumuksesta ilman suunnitteluakin, on meinaan jokunen neliö tullut savimaata käännettyä ennenkin, ja kakkakärry liikkuu päivittäin muutenkin.
Vau Tilhiski, hienon työn olet tehnyt. Nyt sulla on ikioma kasvari ei muuta kun multaa ja hepankakkaa kärräilemään ja tomaatteja istuttelemaan . Kesällä pääset sitten nauttimaan ihanasta tomaattien tuoksusta kasvihuoneessa.
Tilhiski, millainen tuuletus tuossa on, kattoluukut vai?
Kokemuksesta suosittelen että koska sinulla on maapohja, peitä se mansikkakankaalla ja leikkaa + -malliset reiät taimien kohdalle. Kasvarissa nimittäin kasvaa muuten rikkaruohotkin tosi tosi hyvin kun siellä riittää lämpöä ja kosteutta. Samaa kangasta voi käyttää vuosia, nostaa vaan syrjään kun muokkaa maata.
Lisäksi suosittelen Blumattia ja saavia (saavin voi laittaa kasvarin ulkopuolellekin) jos et halua joka päivä juoksuttaa vettä. Parinsadan litran saavi riittää useamman viikon ajaksi. Miehelle äitienpäivälahjavinkki ;-)
http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=2303
(ei nyt suostu tekemään linkkiä mikä aukeaa toiseen välilehteen)
Minusta tuntuu, että huomenna noi tomaatin hojopit lähtee kasvihuoneeseen. En niitä jaksa enään millään keinolla pitää pystyssä. Harsoa sit vaan pitää viritellä jos on vielä yöllä kylmää. Mitenkäs sitä hepan kakkaa olis niille paras antaa?
Siellä se nyt kohoaa!!!!! Ikkunat vielä vaiheessa, huomenna kun on äitienpäivä, saan ihan itse maalata ja kitata ne ikkunat
Ensi viikolla isännällä meneekin sitten illat ikkunoiden kiinnittelyyn, ja kattokin jossain vaiheessa tulee, viikon päästä sitten tämä viidakko pihalle!!!!!!! (ainakin iso osa tomaateista, kukat, purjot ja kaikki mitä viitsin viedä.... Meillä on siis yleensä kovin valoisa olohuone, mutta on tuollaiset vihreät verhot ilmestynyt, sama juttu vierashuoneessa, tytön huoneessa ja meidän makkarissa..........
Hyvä mmastopukine tuossa vikassa kuvassa, katsoin ensin, että onpa nuo tikkaat jotenkin ilmassa, ennenkuin huomasin, ihmisen Ihanalta huoneelta tuo näyttäisi!
Heh, joo, tuli vähän hassusti nuo tikapuut Isätä siellä tikapuitten alla ja sen työkaveri tuli yllärinä auttamaan!
Viikonloppuna saatiin tosiaan taas eteenpäin kasvihuoneprojektia, ei niin paljon kuin olisin toivonut, mutta näillä mennään! Viikonloppuna sen on kuitenkin oltava siinä kunnossa että kasvit saa pihalle, harmittaa että on töitten kanssa niin hirmuinen kiire ettei ehdi kuin iltaisin muutaman tunnin touhuta tuon parissa, mutta jos nyt tämän viikon jaksaa uurastaa niin kyllä palkitsee!
Väliaika päivitys. Ei ihan tänään pääse kasvit uuteen kotiin, mutta vähän on edistytty taas :)
Ai että kun tulee komee!
Wau! Minäkin aloin taas vähän haaveilla kasvihuoneesta… Mies siivoili ja järjesteli ulkorakennuksen takana kaikkea varastoitua tavaraa, ja herranen aika miten älyttömästi meillä on vanhoja ikkunoita! Minä kun luulin ettei niitä ole tarpeeksi.
Jennin kasvari on ihan kohta valmis. Se on upea fiilis kun sinne valmiiseen kasvariin on saanut istutettua ensimmäiset tomaatit! Siloin on vielä niin väljää ja kasvari tuntuu mahtavan isolta. Ja kodissa on se sama tunne, lisäksi sinne tulee yllättävän valoisaa