Tänään muutti 30 tomaattia kasvihuoneeseen. Eilen tein paljut valmiiksi niille. Yöpakkasia ei ole luvassa, toivottavasti pärjäävät… Ei kun 31 tomaattia, menihän sinne yksi Tumling Tom amppeliinkin
Moi arvon kasvihuoneraati! Taitaa olla mun eka viesti tämä, mutta paljon olen täältä lueskellut kaikenlaista vuosien varrella. Ilmeisesti pahanlaatuinen kasvihuonekuume on nyt iskenyt, koska jaksoin lukea koko tämän ketjun läpi
Haaveissa olisi vanhoista ikkunoista itse rakennettu kasvihuone, johon korkea tiilistä muurattu sokkeli sekä samankorkuiset istutuslaarit. Siksi, että varaisi lämpöä ja olisihan tuo mukavan ergonomistakin kun kasvit eivät olisi ihan maantasolla. Ja pohjoispäätyyn puolikorkea seinä. Kattoon ehkä kennolevyä. Ehotommasti haluaisin että multatilalla on yhteys maahan koko alueelta, en aio multia ruveta vaihteleen vaan lisään kompostia ym. Ja jos vaikka sen viiniköynnöksen johonkin kohtaan mahuttais.
Jos tämä ikinä onnistuu, niin siitä tulee varmaan useiden vuosien projekti, sillä aion tehdä kaiken ihan itte. Voihan se olla että tuo mieskin mukaan innostuu, jos homma alkaa oikeasti etenemään, mutta en aio kuitenkaan sen varaan laskea Itse en ole rakentanut suunnilleen ikinä yhtään mitään, mutta insinööriluonteena uskon että luonnistuu se kun vain ottaa asioista selvää, ja siinä puolessa minä oon hyvä. Yritän keskittyä yhteen tavoitteeseen kerrallaan, joten kuopankaivuuta vain nyt aluksi, jota sitäkään en vielä ole keväthommilta ehtinyt aloittaa. Jos alkaa näyttää että se kuoppa voi oikeesti joskus tulla kaivetuksi, niin rupean etsimään niitä ikkunoita ja tiiliä ja muita.
Nojoo, mutta kysymyksiä mulla oli. Tämä ketju oli loistava ja monta kysymystä tuli matkan varrella vastattuakin, mutta monta on vielä päässä. Numeroin ne niin on helpompi vastailla vain osaan, kuka nyt näihin kaikkiin osaisi
1) Jos nyt alotetaan ihan pohjalta, niin perustuksia oon arponu. Pohjana on pohjoiseen viettävä savimaa jossa 20-40cm multaa päällä. En ala routarajan alle kaiveleen näillä leveyksillä, ja myöskin eriste on poissuljettu koska haluan sen avoimen multatilan alaspäin. Ajattelin kaivaa 50cm ja salaoja ja kivisilmä sinne pohjoispuolelle alamäkeen. Vai voisko vähempikin riittää, tuolla aiemmin jollakin oli hyvä pointti että kun kaivaa savimaahan kuopan niin se on kuin uima-allas. Että jos kaivaiskin vain saven pinnalle asti ja johtais siitä salaojaa pitkin pois?
2) Edelliseen liittyen, onko kellään koskaan hajonnut routimisen takia kasvihuoneen ikkunalasit tai oletteko kuulleet että kellään ois? Jos on niin olis kiva kuulla yksityiskohtia, mikä vyöhyke, minkälainen maa, minkälaiset pohjatyöt ja perustukset, jne? Mun isällä on alumiinirunkoinen lasihuone pysynyt jo vuosia ehjänä routivan nurmikon päällä, joten vähän tuntuu yliampuvalta kaivella jättikuoppia ja eristää ja kaikkee
3) Pitääkö se kuopan pohja olla tasainen vai viettää alamäkeen ja salaojaan päin vai voiko olla ihan just semmonen muhkurikko ku lapiolla sattuu tulemaan? Pitääkö se täryyttää tasaiseksi ennen hiekan lisäystä?
3) Kun sitten se kuoppa on kaivettu ja täytetty, niin pitääkö sinne tiilisokkelin alle laittaa jotain muuta alle, vai ladonko vain tiilet suoraan hiekan päälle?
4) Jos pitää olla tiilien alla jotain, niin mitä vaihtoehtoja siinä on?
5) Pitääkö tiilimuurauksessa olla jotain pystytukirautoja tms. vai pysyykö se ihan muurattuna noin vaan pystyssä ja suorassa?
6) Jos tarvii, niin entä jos sattuisin saamaan vanhoja tiiliä joissa ei oo reikiä?
7) Luulen ymmärtäneeni suunnilleen miten tiilien päälle kiinnitetään puinen alajuoksu. Mutta miten siihen sitten kiinnitetään pystytukitolpat niin että pysyvät pystyssä ja suorassa kans?
8) Vähän vielä arvon tuon tiiliperustuksen kanssa, että käviskö siihen joku muukin. Esim. se leca-harkko. Mutta se ei varmaan pidä lämpöä yhtä hyvin? Eihän se yhtä nättikään oo, mutta voishan sen maalata/rapata tai sitten peittää puulla niinkuin joku oli tehnyt tuolla about sata sivua sitten. Pitää olla vaihtoehtoja niin voi lennosta vaihtaa saatavilla olevien materiaalien mukaan
Ja sata muuta kysymystä varmaan vielä ennen ku tää iisakin kirkko on valmis
Miten Eltsu laitat kastelu-systeemin ? Sitäkin on tässä jo pitäny pähkäillä.
Laitoin lecasoraa noin 5 cm paljun pohjalle, sen päälle, reunoille nousten (ehkä puoleen väliin) sääskiverkkoa (sattui olemaan), josta pääsevät juuret läpi, mutta eristää mullan ja lecan. Verkon päälle multaa muutama sentti, sen päälle hevonpeetä kerros ja sen päälle multa-turve-seosta. Laitan jossain välissä putken nurkkaan niin, että se ulottuu lecasoraan asti. Aluksi pieniä taimia varsinkin pitää kastellakin vähän päältäkin, mutta osa vedestä menee alas, josta juuret kasvaessaan alkavat hakea vettä.
Hoksasin, että mullahan on sellainen kirja kuin Uusi pientalon käsikirja, jossa selitetään talonrakennusta ennen ja nyt. No, sen mukaan entivanhaan on tiilitalot perustettu kaivamalla oja, ja täyttämällä se soralla. Ja siihen tiilet päälle. Voi että miten houkuttais noin vähäinen kaivaminen! Tosin siinä juuri vähän aiemmin sanottiin että ennen talot perustettiin mäen päälle, ja tuo kasvihuoneen paikka ei kyllä oo ollenkaan mäen päällä, mutta voiskohan se ojaperustus silti riittää? Jos tekis huolellisesti oikeilla kaadoilla salaojaa vaikka kaksin kappalein kivisilmään niin oja pysyis kuivana. Nyt pittää taas miettiä.
Hoksasin myös sen, että hyvin lähellä ajelee rekkoja jotka joskus täryyttää meidän taloakin, niin mitenhän mun kasvarinikkunoiden siinä menossa kävis...
Saatan tulla lähiaikoina täyttämään tätä ketjua enempi tai vähempi. Mutta kai näistä mietteistä voi jollekin muullekin olla apua. Ja josko jollain jo kasvihuoneen tehneellä ois toisinaan jotain viisasta sanottavaa niihin
Floora, jos se on valettu lattia, niin maalaa Betoluxilla, sillähän ne pihasaunojen lattiatkin maalataan. Hyvin on meillä kestänyt leikkimökin lattiassa ja ulkoportaissa.
Eltsu, onnea käyttöönotosta! Ihailen pulpettikattoasi, minäkin olisin halunnut tehdä sellaisen, mutta mies ei innostunut.
Marih, mulla on savimaa, kuoppa salaojineen 50-60 cm. Vanhat lasit. Perustukset leca-harkosta ja aloittelijalle se on helpompi ratkaisu kuin tiili (jos ei ole muurannut ikinä). Ostettiin vielä sellaista harkkoa, jossa on ontelo. Mies teki alajuoksut kestopuisesta hirrestä, ja alajuoksujen läpi hakattiin ruostumattomasta teräksestä olevat paksut pultit (esiporatakin olisi ehkä voinut), sen jälkeen lekaharkkojen ontelot täytettiin kuralla eli betonilla ja upotettiin pultit niihin.
Meidän 3 vuotta rakenteilla ollut huone valmistuu tänä vuonna lopultakin! Meiltä puuttuu vielä ulkopuolelta rimotus, oven kiinnitys (valmiin oven saranat pitää vaihtaa vasenkätisiksi), lattialaatat on asennettava, tuuletusluukut pitää tehdä pleksistä päätyihin ja vedenkeruurännit ja tietenkin loppumaalaus. Ne jäi viime kesänän vaiheeseen, kun piti kunnostaa talon ja saunan puuikkunoita. Hommat käy hitaasti, kun on vain viikonloput ja rautakauppaan on matkaa.
Ei ole routa Rouva’stupaa minnekään liikutellut. Onnea projekteihin ja yhden neuvon annan: jos teette mallin harjakattoisena, ja tarkoitus on laittaa sivuille aukeavia ikkunoita, katsokaa että ikkunan ja katon väliin tulee vähintään 30 cm ylimääräistä. Muuten ei ikkuna mahdu kokonaan aukeamaan. Meiltä meni pikkuisen männikköön siinä…
Marih, en ole kasvihuonerakentamista itse kokeillut, mutta tiedän, että tiilimuuria tehdessä ei tarvitse raudoittaa. Ne reiät tiilissä kai helpottaa muuraamista, kun laasti uppoaa koloihin. Mutta perustuksia tehdessä täytyy olla tosi tarkkana, että saa sen muurin kohoamaan suoraan. Me tehdään juuri puuvajaa ja sen perustukset tehtiin lekaharkoilla: ensin kaivettiin irtomaa pois (meillä on kalliotontti ja maata kallion päällä aika vähän), sen päälle vähän hiekkaa (tasoittamaan kallion epätasaisuudet), sitten 1 kerros betonilaattaa ( n. 40cmx40cm kokoista) ja sitten lekaharkkoja. Jos on routimisvaara, voi ilmeisesti laittaa ensin kerroksen styroksia. Onnea rakentamiseen!
Olen itse tekemässä jotain, joka toivottavasti on kasvihuoneen ja lämpimän seinustan välimaastosta. Ostin metallirunkoisen 6-kulmaisen paviljonkin (clas ohlsonilta), johon teen kasvihuonemuovista katon. Tarkoitus on tehdä muovista myös parille reunalle seinät. Toivon, että seinien vieressä olisi riittävän suojaista, että siinä viihtyisi hyvin avomaakurkku ja -tomaatti kasvilavoissa. Tuulisille reunoille ajattelin laittaa salaattia, sipulia yms. Tavoitteena olisi saada myös paviljonkin palkkeja pitkin kasvamaan köynnöksiä ja katosta riipumaan amppelimansikkaa. Katsotaan, onnistuuko viritys… Onko kukaan muu kokeillut tällaista “katettua avomaata”?
Kiitoksia kommenteista Imikkä ja Kellopeippi!
Rupesin kaivamaan ja siellähän olikin mukava yllätys: alle 10 cm multapatjan alla on hiekkaa eikä savea! Tää meidän pihan on vähän jännä ku toisaalla on hiekkaa ja toisaalla savea, lähialueiden perusteella veikkasin tuota savipaikaksi, mutta ainakin tuo pohjoispääty on siis hiekkapohjalla. Mikä edistää mun päätöstä että taidan tehdä vain sen ojamallisen perustuksen. Isäänikin konsultoin (pelkkä harrastelija mutta jotain kuitenkin noiden päälle ymmärtää) ja tokas vaan että ei ois tullu mieleenkään tehdä koko pohjan kokoista kuoppaa kun eihän kasvihuoneessa kosteus haittaa. No niinpä. Kun niillä perustuksilla on muitakin tarkotuksia kuin se routimattomuus (just luin siitä pientalokirjasta tätä), mm. just ettei kosteus nouse. No minähän haluan että kosteus nousee mun kasvipenkkeihin! Joten ehkä, ehkä, ehkä, menen sillä ojaperustuksella. Plus salaojat. Plus kuitukangas erottamaan sorat mullasta?
Sitten on vielä semmoset ongelmat ku myyrät, puunjuuret ja ohiajavat rekat, mutta niille ei taida mitään mahtaa? Paitsi narsisseja ja/tai jotain sipulia kasvihuoneen seinustoille niin myyrät pysyy loitolla
Kellopeippi, ideasi on mielestäni oikein hyvä. Suurimpana ongelmana näkisin sen, että rakennelman saa pysymään paikoillaan myös kovalla tuulella. Meillä oli joskus sellainen pihakatos, jonka kiinnitin mielestäni hyvinkin tukevasti. Osittain sidoin sen kiinni omenapuuhun. Mutta niin vaan jouduin keräilemään sen muutamaankin otteeseen pihan perältä. Kangas ja muovi voivat revetä, vaikka narut pysyisivät kiinni. Ja raudat vääntyilivät. Ehkä suojaisammassa paikassa olisi onnistanut.
Liina, kiva kuulla, että idea katetusta avomaasta ei ole sinusta ihan hullu. =)
Tuota tuulenkestävyyttä olen itsekin miettinyt, kun viritystä suojaamassa ei ole korkeita puita tai talon seinää. Paviljongin runko on nyt kiinnitetty lekaharkkoihin, jotka on osittain kaivettu maan alle. Lisäksi harkot on tuettu maahan työnnetyillä, päästä käyrillä raudoitustangoilla. En halunnut tehdä kovin pysyviä perustuksia, kun en tiedä, miten kasvit tuossa viihtyvät. Ajatus on jatkokehittää viritystä ensi kesänä riippuen tämän kesän tuloksista. Toivottavasti pömpeliä ei saa käydä hakemassa naapurin puolelta aina tuulenpuuskan jälkeen…
Heippa! Monta päivää jo olen selaillut keskusteluja, mutta en löytänyt vastausta.
Siis kun joillakin teillä on kasvihuoneita, joissa on umpinainen katto, niin oletteko olleet siihen tyytyväisiä vai millaisia kokemuksenne ovat? Meillä on kauan ja hartaasti suunniteltu ja toivottu isomman, paikalla rakennettavan kasvarin rakennustyöt alkamassa ja kattomateriaali on vielä mietityttänyt.
Olisin iloinen kommenteistanne, terv hiljattain tämän Pentin vasta löytänyt ja nyt jo aivan koukuttunut
kirvelikynteli
Muoks. Onko kokemuksia vielä pelti/huopa tmv. Valoa läpäisemättömistä katoista - jäävätkö kasvarit esim. liian pimeiksi
Mulla on umpikatto, aaltomuovia tms. Automaattituuletusikkunat molemmissa päädyissä ylhäällä. Lisäksi pistän oven levälleen lämpiminä päivinä ja varjostan eteläseinän. Näillä on pärjätty tähän asti.
Kasvarin lattiasta joku halusi maalata sen, mielestäni ei , sillä nyt kun halla voi olla yöllä kastelen betoniosat lattiat ja harkot niin luovuttaessa kosteutta ja patterin lämmitäessä voi torjua hallaa
imikkä kiitos neuvoista.lumi maalasin jo. nyt lattia ei enään pölise ja on paljon lämpimämpi jalalle kun illalla sillä tallustelin. Luovutaa sitten yöllälämpöä kun päivän tumma pinta sitä kerää ja vaaa:)
Tästä se lähtee !
Ja näin se etenee ,naapurimökillä puuseppälanko on pistänyt tuulemaan !
Ensimmäinen viestini tänne foorumille :)
Olen tässä viime viikkojen aikana selannut koko tämän ketjun läpi, ja nyt paljolti täältä saatujen ideoiden ja vinkkien avustama meidän pihalle on nousemassa kasvihuone. Tai ehkä ennemminkin huvimaja, jota myös lasipalatsiksi kutsutaan, ja siellä tulee myös kasvamaan joitain kasveja :)
Alunperin näin kasvihuoneen silmissäni kokonaan valkoisena. Vanhat ikkunat, joista kasvihuone tehdään, on valkoiset pokat. Idean kehittyessä ja itse rakennuksen viimein alkaessa nousta pihalle tulimmekin siihen tulokseen, että maalataan runko kokonaan mustaksi. Meidän taloyhtiön talojen kaikki puuosat on mustia, joten mustana meidän lapsipalatsi sulautuu ympäristöön täydellisesti. Nyt sitten eilen pohdittiin, josko maalattaisiin ikkunanpokatkin samalla mustalla.
Ikkunat eivät tule runkoon kiinni, vaan ne tavallaan tulee jokainen omiin lokeroihinsa. Tästä syystä pokia näkyy ulospäin vain vähän, joten kokonaisuus tulisi ehjemmäksi, jos pokatkin on mustat. Vaikkakin ajatus kokonaan mustasta kasvihuoneesta tuntuu vähän oudolle... Mutta nyt kun runko on kertaalleen maalattu, ei se näytäkään mustasta väristään huolimatta kovin raskaalta tai tunkkaiselta, ja tosiaan sulautuu hyvin ympäristöönsä.
Kasvihuoneeseemme tulee pulpettikatto ja tällä hetkellä mietinnässä on lumiesteet katolle. Onko kukaan laittanut valokatteesta tehtyyn kattoon tai katokseen lumiesteitä? Runko on suunniteltu niin, että pitäisi kestää lumen painon. Sama juttu on meidän terassillakin, ei sieltäkään olla koskaan lumia pudotettu, ja hyvin on kestänyt.
Perustuksena meillä on kivituhkan päällä oleva laatoitus, jonka päälle muurasimme kaksi kerrosta lecaharkkoja. Alla hiekkamaa. Minkälaisia pinnoitteita sokkeliin voisi laittaa?
Nyt meillä tulee kahden päivän pakkotauko takennuspuuhiin pienen reissun vuoksi, mutta heti sunnuntaina jatkuu hommat ja tarkoituksena olisi saada mökki ensi viikolla valmiiksi :)
Laitas Cheri sitten kuvia tänne. Mä uskon mustaan väriin ja pulpettikattoon
Tervetuloa. Kuulostaa taidokkaalta suunnitelmalta, musta väri on parempi kuin valkoinen, eihän luonnossakaan ole valkoista, paitsi talvella ja liian pitkään.
Sokkelin voi päällystää sokkelisirotteella, ts hienoa sepeliä, joka isketään kiinni heittämällä kosteaan pintalaastiin neliö kerrallaan. Helppoa ja kivaa puuhaa, you tuben video löytyy valmistajilta.
Cheri, tervetuloa tänne meidän vihreään joukkoomme. Ehdottomasti halutaan nähdä kuvia huvimaja/kasvihuoneestasi. Laita jo nyt valmistusvaiheessa jotta päästään seuraamaan miten se etenee, ja sitten tietysti lopputuloksesta myös !