Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Rautakaupoista pitäisi saada tavallista rakennuskalvoa metritavarana. Pitemmän päälle tulee kyllä UV-suojattu paljon edullisemmaksi. Sitä saa isommista puutarhamyymälöistä myös metritavarana.

Chilipäälle tervetulotoivotukset

Puutarha.netin edelliset keskustelut löytyvät etusivun kautta aivan alalaidasta ja paljon kuvia on mm. vuonna 2007 päivätyssä keskusteluversiossa.

Itselläni on muovikasvihuone, jota olemme tähän mennessä joka talvi joutuneet jostain kohdasta korjaamaan. Kriittisin vaihe on hyvin terävä pakkanen. Menneen talven aikana muovi ei mennyt mistään rikki. Nyt meillä on ihkuvarmasti oikeaa ja kasvihuonekäyttöön tarkoitettua muovia, sillä halusin nähtäväkseni muovin merkki- ja laatuilmoitukset, kun viimeksi kävin ostamassa sitä.

Isoista rullista myytävänä muovia on ainakin meitä lähimmässä Agri-myymälässä. Kannattaa tarkistaa, miten rullia myymälöissä säilytetään. Jos ostomuovissa on ollut tiukkaa pakkausryppyä, on meidän kokemus se, että siitä kohdasta muovi lähtee ratkeamaan kovilla pakkasilla - jos vielä sattuu kovat tuulet.

Tällä hetkellä kasvihuoneessamme on omat palansa molemmilla pitkillä seinillä, päädyissä sekä katolla. Kattopalan kiinnitimme nyt nitomalla sen ensin puulistoihin.

Minä olen myös rakentelemassa muovista kasvihuonetta ja metallikaaret on ennestään, mutta se muovi pitäisi ostaa jostain.

Kokemukseni on just tuosta eva-muovista ja kymmenen vuotta se oli suojaamattoma eikä mitään ihme vikaa ollut ja sitten lumikuorma halkaisi katon. Hankki hintansa 100% koska jäi työ muovin vaihtamisesta pois monena vuotena. Se oli uskomattoman sitkeää, sillä jos esim oveen tuli naulan tekemiä reikiä, niin ei lähtenyt leviämään ollenkaan.

Onko tietoa mitä maksaa tänä päivänä neliö tuo eva tai uv-muovi?

Täältä löytyy yhden kasvihuonevalmistajan muovin hinta.

Kiitos Kurpitsa hyvästä linkistä.

Prismassa oli vähän yli 30 neliön pala UV-suojattua n.1€/neliö

No nyt taidan olla saamaisillani kasvihuoneen pomppivaa nauruaja vielä monet asiat sen suunnitelmissa mietityttää. Olen täältä yrittänyt etsiä erilaisia lattiaratkaisuja, mutta hakutoiminnollakaan ei kovin paljon juttua kasvihuoneen lattiamateriaaleista löydy. Mitä olette mieltä; voiko kasvarin lattia olla valettu betonilattia? Siis ei niistä laatoista tehty vaan ihan koko lattia tuota valua. Maapohjalle sitä ei kuitenkaan jätetä eli kasvattelisin just noissa paljuissa, joita täällä paljon on kuvissa näkynyt. No entä kuulostaako ihan kummalta muurata takan tapainen keskelle tuota kasvaria, jolla sitten alkukeväät ja loppusyksyt lämmitettäis. Onko teillä kellään tulisijaa kasvarin sisällä? Yks tuttu vielä suositteli tuohon takkaideaan sellaista uunilevyä päälle, että vois siinä jopa keitellä tai paistella... noh, se ei varmaan heinäkuun helteillä tule ensimmäisenä mieleen... Mutta kaikenlaisia ideoita otetaan vastaanlamppu

Anna vaan mielikuvituksesi laukata, turhaan sitä pidättelet. Mulla on uudemmassa kasvarissa betonilattia muuten paitsi ei istutuskaukaloitten kohdalla.

Kamina olis poikaa kasvarissa(-kin)!

Jos takkaa suunnittelet, tulee mieleen ne ihanat kuvat vanhoista kasvihuoneista, jossa on esim. takaseinä tiiltä ja siinä sitten takka. Itse ihailen myös niitä kasvareita, joissa on tiilinen tai muu kivinen kivijalka. Sehän varaa lämpöä viileitä öitä varten.

Betonilattiahan pitää sitten eristää hyvin.

Juu, se takka tulis just sen lämmön varaamisen takia- tarpeeksi tiiltä ja säilyy lämmöt pitkään. Yöt on niin kylmiä vielä pitkälle alkukesään. Ja sen betonilattian alle tulis tietenkin ne styroxit. Ainakin näin äkkiseltään tuntuis, että tuollainen tasainen betonilattia olis aika helppo pitää puhtaana. Sopivasti laskua lattiaan, että saa ohjattua vedet pois joko oviaukosta tai sitten lattiaan viemäri ja putket pihalle.... hymyä heh, nämä suunnitelmat käy vaan hurjemmiksi kun oikein alkaa asiaa hautomaan.
mitähän jos laittais vesiputket lattiavalun sisään ja takalla lämmittäis tuota vettä.... no niin, Siinähän se on:lattialämmitys kasvihuoneeseenansiomerkki

Isäntä ehdotteli tuota lattialämmitystä mun kasvariin. Meinasi että nykyisen lattian päälle laittaisi putket, sitten valaisi siihen uuden betonin päälle, tulisija ja lämmitysvesisäiliö (glykolia putkiin, ettei jäädy) ja kiertovesipumppu. Hommasi putketkin sitä varten, betoni oli jo ennestään. Ja suunnitelmat tosi pitkällä. Sitten minä pääsin väliin sanomaan, että “toijala, tämä on kesämökki”.

Betonilattia on ihan helppo puhtaanapidettävä, minun lattia on puoliksi betonia, puoleksi hiekkaa: kasvari on tehty suoraan vanhan pikkunavetan perustusten päälle. Ikäänsä on jo kaatunut sen verran, että ylijäämävedet valuu lattialta pihalle.

Paras paikka kasvihuone- ym. muovien hankintaa on Etola. Sieltä löytyy mitä vain valvontaa.

Kannattaa muistaa se että joutunee varmaankin hankkimaan rakennusluvan jos/kun kasvariin tulisijan laittaa. Ainakin täällä meidän kunnassa olisi niin tapahtunut, asiaa kyselin. Minun kasvari alkaa puolen metrin syvyisestä montusta, suodatinkangas (paitsi ei päätyseinän istutusaltaan kohdalle), siihen reilu kerros tiukaksi tampattua hiekkaa, sitten muurataan neljä rundia lecaharkkoja ja siitä lähtee sitten runko. Kasvarin toiselle pitkälle seinustalle ja päätyyn tulee kiinteät istutusaltaat, päätyyn tulevan altaan alta jätetään suodatinkangas osittain pois jotta sinne istutettavat viiniköynnökset saa juurensa maahan niin syvälle kuin tahtovat. Muun osan lattiasta ladon tiilillä tai laatoilla. Minä en valettua lattiaa kasvariin haluaisi, siksi että yhtenä päivänä voinkin haluta istuttaa maahan lisää viiniköynnöksiä tai vaikka jonkun pikkupuun. Ei tarvi alkaa betonia piikkaamaan auki =) Tässä kunnassa tällaisen kasvihuoneen (koko pikkasen alle 25m2) saa tehdä toimenpideilmoituksella, eilen vein paperit kunnantalolle.

Annetti, minulla on kasvihuoneen lattia kokonaan betonia. Olen siihen tosi tyytyväinen, koska se on helppo lakaista, toimii talvella siistinä ulkovarastona, sallii kasvatusruukkujen paikkojen vaihtelun jne. Raudoitetulle hiekkapohjalle valettu betonikakku on säilynyt nyt jo kolme kesää ilman sen suurempia heilumisia, mikä on hyvä koska kattokin on lasia. Vähän yli 20 neliöisen kasvihuoneen takaseinä on puulistaa ja yksi kolmannes on rajattu varastotilaksi. Keskellä menee siis ylhäältä aukinainen seinä, jonka takama ‘romut’ ovat piilossa.

Minun ainut toiveeni kasvarin suhteen on ladottu tiililattia. Jostain olen saanut päähäni, että se olisi ihana. Onkos kenelläkään sellaisesta käytännön kokemusta? Tuleeko muuten mitään huomioon otettavaa mieleen? Ajattelin, että ne voisi vain latoa suoraan maahan (hiekkaa tietysti alle)ilman mitään eristeitä.

Onpa kiva kuulla Kugeldistel! Oisko sulla täällä kuvia tuosta kasvaristasi? On siinä vaan kokoa, ohhoh. Minä en ihan noin isoa saa, mutta soittelin tänään rakennustarkastajalle, ja mitään rakennuslupahakemuksia ei tarvita näin maalla, pelkkä ilmoitus on kuitenkin tehtävä. Ja minä en suunnittele mitään viiniköynnöksiä tai muutakaan joka siellä talven yli elelisi, siksi en ajatelllut jättää maapohjalle mitään. Näillä korkeuksilla kun tarvitaan tuota lunta ja reilusti, että säilyy kaikki talven yli. Kasvihuone olisi aika raaka paikka noin herkille kasveille täällä.

A.i.k.a, sellaisen lattian meinaan tehdä, tasoitetun ja tampatun hiekan päälle ladon tiiliä, sellaisia ulkokäyttöön tarkoitettuja etteivät hajoa ihan ensimmäisen talven pakkasiin. Ennestään niitä jo pieni pino on, toiveita elättelen että samanmoisia vielä jostain löydän. Niistä on kiva tehdä jotain ladontakuviota =)

No ei sitten ihan hölmö ajatus, jos kerran sinäkin sellaista :slight_smile: Meilläkin vanhoja tiiliä sen verran, että alkuun pääsee. Ajattelin, että voisi ostaa vähän vaikka uusia jatkoksi ja sekoittaa niitä sinne joukkoon. Nuo ovat olleet ulkona, herra ties kuinka monta vuosikymmentä, joten eiköhän ne kasvihuoneen suojissakin kestä.

Annetilla vähän hämmentävä ajatus, että kasvihuone olisi jotenkin raaka paikka talvella. Minä kun kuvittelin sen olevan hyvinkin suojaisa. Vähän aikaa mietittyäni tajusin ajatuseron johtuvan siitä, että täällä ei tuota suojaavaa lunta kuitenkaan ole. Pysyn siis edelleen luulossani, että kasvihuoneessa kasvit ovat kuitenkin suojaisammassa paikassa, kuin kylmien talvituulien tuiverrettavana avotaivaan alla.

Onnea A.i.ka,tulevalle kasvihuoneelle! Kyllä se verraton kapistus on ja tarpeellinen koko vuoden ympäri. Meillä oli lattiana sellaisia reikätiilejä,ei mennyt talven aikana miksikään. Nuo vanhat tiilet ovat varmaankin hyviä,ihania kuvia olen joskus nähnyt sellaisita puoliksi sammaloituneita tiililattiosta.lkieli ulkoa(mullakin on vähäsen sellainen kuumeen alku kasvariin,vaan ei se nyt käy)

A.i.k.a, se että suunnittelen tuollaista, ei kyllä takaa etteikö olisi ajatuksena hölmö =) Mutta kun ne tiilet on mullakin kestäneet pinossa useamman talven niin eiköhän ne kestä siellä kasvarin lattialla. Monta muutakin ajatusta mulla on kasvarin suhteen, kalusteita myöten…