Niin, A.i.k.a, Näyt asuvan huomattavasti lämpimämmillä seuduilla Muistan pahimman pakkasen täällä olleen tuossa reilu 40 astetta muutama talvi sitten ja uskon niin (mutta mistään en tiedä mitään), että kunnon kerros lunta päällä suojaa kasveja selviämään... Kasvihuoneeseen jätetyt aarteet pitäisi pitää jotenkin muuten suojattuna ja lämpimämpänä. Sanokaa toki jos olen aivan hatelikossa ajatuksineni!
Kasvarin lattiassa kannattaa ottaa helppo puhtaanapitokin huomioon. Kasvaakohan maapohjaiseen tiileen miten herkästi sammalta? Entä rikkaruohot?
Heh, tässä betoninen, lakaisematon lattia, viime keväänä valmistunut "iäisyysprojekti"! Ei pysynyt kovin siistinä kuitenkaan...
Muuten toimi oikein hyvin!
meillä on 5v vanhassa (260x190cm)kasvarin käytävässä (u-mallinen kasvuallas) vanhat tiilet, jotka on ladottu suoraan mullan päälle ja välit on tiivistetty hiekalla. toimii ihan hyvin, mutta “vajoaa” vuosien mittaan, koska multa painuu. nyt aion nostaa ne ylös ja latoa tiilet vedellä tiivistetyn hiekan päälle - kasvuallas muutettiin l-malliseksi, joten lattiapintaa tulee reilusti enemmän. Kyllä tiilet keräävät päälleen “ainesta”, mutta lähinnä johtunee siitä että penkeistä pääsee multaa käytävälle, joka jalan alla tiivistyy ja alkaa kasvamaan ties mitä
Ja lähteehän se multa pois kasvarissa tiilien päältä vaikka katuharjalla ihan helposti.
Sand minut tänne tuolta toisesta ketjusta huhuili. Kerronpa pohjustukseksi meidän jännästä projektista. Ostettiin joulukuussa talo ja meillä on pihassa “uimahalli” jonka meinaan valjastaa kasvihuonekäyttöön. Lupaan ottaa teille kuvan heti kun saan ensi viikolla kamera-asian kuntoon. Halli on tosiaan ollut edellistä edellisillä asukkailla ns.uima-altaana ja siellä on ollut kloorijärjestelmät ja kaikki. Kasvihuoneeni on rakennettu vanhoista ikkunoista ja kattona on ihan valokate. Ovena on puuovi. Pientä fiksausta ja maalia se vaatii vaan Kuoppahan on nyt sikäli ongelma, että setä on sen kaivanut pohjaveteen asti ja siellä on vesi jatkuvasti. Mietittiin mieheni kanssa, että josko siitä olisi saanut kasteluvedet.
Jos kuvitellaan, että kasvihuoneen alla olisi vesikaivo, sitä vettä voi hyödyntää sekä pihan että kasvihuoneen kasvien kastelussa jonkin lämmittävän tynnyrin ja letkujärjestelmän kautta. Siitä montusta voisi myös miettiä kellaria kasvihuoneen alle tai syvää multatilaa kasvarille. Valmista syvempää tyhjyyttä voi toki käyttää ihan kasvarinkin tarpeisiin. Portaat alakertaan vaan Ja kasvaria voi sitten kutsua Kaivohuoneeksi
Riippuu tosiaan altaan koosta, veden tulosta sinne ja monesta muusta asiasta. Mutta onpas mielenkiintoinen aihe pohdiskella
Jos uima-allas on lähteen kohdalla, sinun kannattaisi kysyä neuvoa kunnan rakennustarkastajalta tai ainakin selvittää, kuuluuko alue johonkin suojattuun pohjavesikertymäalueeseen, ettet vahingossa ja tahattomastikaan tee mitään vesilakia koskevaa laitonta.
Täältä löytyy meidän itse tehty kasvihuoneemme http://rantakallio.blogspot.com/2007/06/perustukset-tehdn-vanhoista-kellarista.html . Ensimmäisen "talven" jälkeen täytyy todeta, että routa hajotti osan tiilistä ja tuuli vei katon pleksit. Mutta ainakaan katon lasi-ikkunat eivät joutuneet koetukselle lumikuorman alle. Jos vanhoja ikkunoita olisi ollut enemmän, olisi pitänyt tehdä myös isompi.
Jotenkin en osaa näin etukäteen nähdä ladotun tiililattian puhtaanapitoa mitenkään ongelmallisena. Nehän voi välillä vaikka nostaa pois, ja kopsautella puhtaaksi. Tai vesiletkulla ja harjalla pestä. Voi olla, että muutaman vuoden päästä olen toista mieltä
Eiköhän sen tiililattian puhtaanapito ole ihan yhtä helppoa kuin valetun lattiankin, näin minäkin uskon. Harjaa ja vettä tai vaikka painepesuria jos oikein puhdasta tahtoo. Ja kun alla olevan hiekan veden kanssa täryttimellä lätkyttää tiukkaan niin tuskin tuo kauheasti painuukaan. Ja jos jos painuu niin tiilet ylös ja korjaamaan. Eilen tuli vaan hieman huonoja uutisia niiden ikkunoiden suhteen jotka mulle varattu veljen asuinkerrostalon ikkunarempasta… Remppaporukka siellä vaihtunut ja olivat justiinsa sen mulle tulossa olleen kokoiset ikkunat heittäneet roskalavalle, ei ollut oikein tieto kulkenut… =( Olisin sitä samaa kokoa tarvinnut vielä kuusi kappalette, muuten menee piirustukset ja suunnitelmat uusiksi. Ja rakentaminen aina hankalampaa mitä enemmän on eri kokoisia ikkunoita.
Evyxin osoitteesta pitää ottaa lopusta pois se %20
Tässä uusi linkki kasvihuoneeseemme, toivottavasti nyt onnistuu. Uusi käyttäjä sählää...
http://rantakallio.blogspot.com/2007/06/perustukset-tehdn-vanhoista-kellarista.html
Evyx, oi miten söpö! Sekä pimeällä, että kesällä!
Jepjep. Ei se helppoa ollut mutta löytyhän tuota muoveja. Paikallisessa K-maataloudessa oli ainakin kasvihuonemuovi 33neliöö uv-suojattua pääl 30e. Toisessa liikkeessä sama 50e. Prismasta ei lyötynyt mitään järellistä muovia eikä mistään muualtakaan. Mut tuo euron neliö ihan kohtuullinen hinta ja melko jämäkän olosta oli. Mietityttää vaan että jos sattuu tulee kasvarista korkeempi tai leveempi ku mihin tuo riittää ni jää hieman vajaaksi. Takas piirrustuspöydän ääreen…
Evyxillä on mielenkiintoinen remonttikertomus tuolla linkissä. Kadehtien katselin teidän hyviä, perinteisiä rakennustapoja. Kiitos kierroksesta!
Todella hurmaava kasvari Niin yksilöllisen kaunis…
Samaa mieltä, tosi sievä.
Minua kiinnostaa, millä/miten olette kiinnittäneet ikkunanpokat runkoon?
Itse olen käynnistelemässä kasvihuoneprojektia vanhoista ikkunoista, mutta pelkään saavani ne hajalle kun kiinnitän niitä.
Tässä melkein itsetehty huvimajamme, joka oli alunperin harmaana välituntikatoksena, mutta lasitimme, maalasimme ja sisustimme sen. Nyt se on koko perheen suosikkipaikka aamiaisen nauttimiseen, lukemiseen ja päiväunien ottamiseen.
Sinivuokko, tuo on aivan ihana