Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Mie kävin männäviikolla tekemässä hintatiedusteluja tuosta kasvarimuovista.
Kahdessa liikkeessä kävin ja molemmissa on saatavilla, tai siis tulossa... Molempien liikkeitten muovit oli UV-suojattuja.

Toisessa liikkeessä myyjä sanoi muovin olevan noin 5 x 6 palana, eli suunnilleen 30 neliöö ja hinnaksi hän arveli(?) jotain komenkympin tietämillä. Se jäi epäselväksi, minkälaisessa pakkauksessa tuo muovi on, onko miten taiteltu...Siellä oli just remontit ohi ja tavaraa vasta purkivat kesäpihalle.

Toisessa liikkeessä muovia oli tulossa myöhemmin. Leveydeksi myyjä mainitsi 8m ja metrihinnaksi 7,90. Tässä liikkeesä oli myös automaattiavajia, Univent ja Ventomax. Myyjällä ei kyllä ollut harmainta hajua siitä, miten ne toimii, voiko laittaa puukarmiin eikä sitä paljonko ne jaksaa kiloissa nostaa. Itse sitten niitä tietoja yritin sieltä paketin kyljestä lukea.

Kumpi muuten olis parempi puukarmiin asentaa?

Leija, juuri tuollaisen valmiin pakkauksen ostin tänä keväänä ja sen hinta oli 32 euroa. Viime vuonna maksoi kasvihuonemuovi (6 metriä leveä) 5,60 euroa metri. Silloin teimme uuden katon.

Sand, miekin järkeilin, että ei sen kokoista palaa saa mitenkään niin nätisti pakattua, etteikö siinä olis niitä taitoksia.
Mie kyllä siltä myyjältä niistä taitoksista yritin kysellä ja se sanoi, että ei oo littana paketti vaan jonkinlaisella rullalla. Kunhan käyn taas joku päivä kattomassa...

Tänne aletaan tänään uuden kasvarin pohjia valamaan. Aika iso siitä on tulossa, kun lasista tehtävät etuseinät ovat arviolta pelkästään 6m leveitä ja 2 metriä korkeita kumpikin. naurua Takaseininä toimivat navetan 2 seinää. Voisiko sitä nimitääkkään nimellä kasvihuone? Joku lasipalatsi tuostakin tulee...

Sillälailla, Multanäppi. Kerralla kunnollisen kokoinen. Saisitko kuvia sitten projektin etenemisestä, toivoo tiedonhaluinen kasvihuoneensuunnittelija. Miten liität kasvihuoneesi navettarakennukseen? Mitä materiaalia navetan seinät ovat? Tuleeko kattoon yksi vai kaksi lapetta? Minkälaiset lasit huoneeseen tulee?

Yritän tässä laittaa kuvia teille, viime kesänä valmistuneesta, mieheni miulle nikkaroimasta, ihkusta ja suht edullisesta kasvaristaToivoakseni suht kestävästä, 8 neliöö.

Kattoa ja lattiaa:

Seinän asennusta:

Valmista, huono kuva kylläkin, mutta tuossa näkyy uuden kasvimaankin paikka:

Puolivalmista viime kesänä.  Nyt on tuossa vasemmalla näkyvälle seinustalle mies nikkaroinut jo täyspitkän lootikon ja eilen laitettiin sinne mullatkin jo lämpenemään. Satoa nyt vaan sitten toivomaan, ja sitä että saisin kylvökset ja taimet hienosti selviämään tämän ajan ennen kasvariin siirtoa! Yritän ottaa uusia kuvia nyt kevään ja kesän aikan, kun sinne laitellaan voimien ja ajan sallimissa rajoissa kaikkea paikoilleen:)Mutta tyytyväinen olen.

Moonflower, kuvia tulossa aivan pian kunhan digikamera löytyy. Kasvihuone liitetään navetaan kiinni yksinkertaisesti, kiinnitetään vain sopivan kokoinen lauta oikeaan kohtaan navetan seinään. Seinät ovat puuta. Kasvihuoneesen tulee 2 lapetta. Lasit jotka tulevat kasvihuoneeseen ovat ylijäämä ikkunoita. (Mitat ovat 118x140 ikkunoilla)

Minä vierastan tuota sanaa halpa.

Vaikka kuinka olisi kierrätettyä materiaalia mukana, niin ei siitä ihan halpa tule, jos ei kokonaan itse tee ja ei laske omalle työlle hintaa.

No, tässä kuitenkin meidän huone (olihan se jo vanhallakin puolella).

Tämän samaisen kasvarin löydätte viimeisestä "Meidän talosta".

Mitat ja materiaalit löytyvät artikkelista, jos se auttaisi ketään innokasta tämän kesän rakentajaa.

...

Voisikohan tehdä uuden otsikon, jossa lukisi pelkästään "kasvihuone".

Voisi otsikko olla myös "kasvihuoneen rakentaminen".

Tai "uusi kasvihuoneeni".

Erityisen halvoista ratkaisuista voisi sitten mainita itse tekstissä.

Huvimaja voisisi olla sitten ihan erikseen.

Tai jos pyytäisi YLLÄPITOA(!) vaihtamaan tämän palstan nimen pelkäksi Kasvihuone-palstaksi?

Halpa on oikeasti ruma sana. Minun mielestä halpa = huonoa laatua

Edullinen = Kohtuullisella summalla hyvää laatua

Kannatetaan! Kasvihuone olis parempi nimi tälle palstalle.

Just sain ukon raahatua ryytimaan reunalle mittailemaan ja ihastelemaan siis mie...
Ei siitä mitenkään saa kovin halpaa tulemaan, vaikka sen ite tekeekin.
Kakkoskakkosta menee kymmeniä metrejä, kasvihuonemuovi ei kovin halpaa ole, naulat, automaattiavaaja... Kyllä siihen saan euron markkoineen menemään.

Oi että mie ootan sitä kaunistä keväistä päivää, kun päästään sitä tekemään!

No hyvä, kun ajattelette noin!

Pelkäsin että joku ajattelee mun jotenkin ökyilevän.

Tarkoitan todella sitä, että kyllä edulliseenkin kasvihuoneeseen on egejä saanut uppoamaan. Ihan huteran muovivirityksen joka vinkkelissä kallistelee - okei.

Mutta tässäkin ketjussa on kaikki huoneet sen näköisiä, että eivät ole ihan ilmaisia.

Vaikkeivät huippuhintaisia sitten olisikaan.

Ja sana halpa, hmm, ehkäpä, huisa ,tosiaankin siltä kuulostaa -mutta se ei ollut pointtini tällä kertaa....

Meidän tulevasta kasvarista olisi tulossa varsin edullinen, toistaiseksi muovilla katettu, jos ei isäntä saa taas jotakin suuruudenhulluuskohtausta.

Isäntä kävi viime syksynä siltatyömaallla vaihtamassa työtä materiaksi ja tuloksena oli runsain mitoin 4*4, 5*5, 2*4, ponttilautaa, harjaterästä, alumiinitankoa, rakennusmuovia sekä betonia.
Tuohon rahalla ostettavaa tarvittaisiin (mun suunnitelmissani) enää nauloja, niittejä, sekä avaajat ja kastelujärjestelmän venttiilit. Tuuletusluukkuihin on tontilla ennestään tarvittava määrä laseja ja pokia. Minulle riittävät perustukset ovat jo olemassa. Oman työn hintaa ei lasketa, tämä on harrastus.

Mutta tekihän se isäntä siellä siltatyömaalla varmaan jonniiverran töitä, että ne laudat ja muut tykötarpeet irtosivatsilmän isku, eli ei ilmaista tavaraa kumminkaan.....

Avasin innoissani tämän otsikon, koska ajatuksenani on tehdä halvalla itse tehden kasvihuone/huvimaja eli siis melkein ilman euroja...Tykötarpeet kierrätyksestä, tuttavilta, maalta ja vain pakollinen ostetaan ellei osata hyödyntää vanhaa.. Edelleenkään en ole rahaa tarvinnut kuin bensan ostoon oho

Kyllähän nuita otsikoita voi perustaa lisää, kasvihuoneelle omansa ja vaikkast mitä muita

öh? Hassu juttu taas: tämän ketjun eka viesti on dnadnan ja ekan sivun nimi Testi... Siispä on Sinitalvikin nimeämänäkin parempisilmän isku

Minä en osaa tuohon sanoa, kuin että ihme juttu, Sinitalvikki!

Tuo olisi kyllä ihan lehtijutun arvoinen.

Minua kyllä huvitti, kun toimituksessa oli oikein laitettu siihen minun kasvihuoneestani kertovan lehtijutun kanteen, että "roskalavoilta kerättyä"... (tai jotain siihen suuntaan)...

ONHAN siinä paljon roskalava- ja kierrätysainesta, mutta silti.

Toistan edelleen, että kuvista päätellen tämän ketjun huoneet eivät kumminkaan ihan ilmaisia ole olleet, vaikkeivät miljoonatalojakaan.

Tämä halpuus tai edullisuus pitäisi oikein konkretisoida.

Minusta tuota hintapuolta aina vähätellään, ei haluta tai osata laskea kaikkea.

Sori, kun olen näin tylsä.