Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Minunkin teemaani sopisi paremmin kyllä "pelastettu kaatopaikallle joutumiselta", sillä ei ole häpeä olla kekseliäs..Huutokaupasta saa halvalla, kuten sanoi Sulo Vilén aikanaan..

Mutta mitään ei ole vielä pystytettynä, tavaraa kerään koko ajan... Ja tämä se on taidetta jos mikä sillä ei koskaan tiedä miltä lopputulos näyttää..

Jos joku ei halua lukea tätä otsikkoa, niin ainahan sitä voi perustaa toisen otsikon.

Lisään vielä edelliseen, että halusin keväällä ostaa ihkauuden auton ja ylimääräiset rahat meni siihen..tässä sitä sitten kehitellään tyhjästä "halpaa" ihanaa kasvihuonetta/huvimajaa...auto uusi ja kasvari/huvis vanha no, mitä kukin elämässään arvostaa...En halua kuitenkaan vanhaa autoa sillä mikään ei ole kurjempaa kuin jäädä jollain romulla tien päälle.. No nyt meni ohi topicin ja lujaa

Minulle tämä otsikko ainakin sopii. Omissa haaveissani kun siintelee juuri huvimajan ja kasvarin välimuoto, tuumailupaikka ja kesäkoti niin orkideoille kuin tomaateillekin. Ja emännälle.

Itse aion tehdä niin paljon kuin pystyn (tai siis = suvun miehet tekee...) ja pyrin pääsemään halvemmalla kuin edullisimmat valmishuoneet. Tai jos menee samoihin, niin ainakin saan taatusti persoonallisemman. silmän isku

Appiukon kätköistä löytyi jo kasa vanhoja ikkunoita, jotka aion rapsia puhtaiksi. 
Ja taidetta tulee - minäkään en vielä tiedä, millainen lopputuloksesta oikeesti tulee.
Tai minä vuonna se valmistuu... kieli ulkoa

Sekaannun tänne palstalle vielä minäkin.. sorry, kun en malta olla vinkkaamatta, että uudessa (suht uudessa, en tiedä onko uusin) et-lehti oli kiva huvimaja/kasvari yhdistelmä. Joka oli rakennettu vanhoista ikkunoista ja muusta kierrätystavarasta kai suurimmaksi osaksi..  Itsekin haaveilen jostain sen tyyppisestä.  oho

Hyvät neuvot ja vinkit ovat aina tarpeenkieli ulkoa Maizu, kiitos!

itse tehdyn tekijöille kuva vinkiksi, soraa kannattaa laittaa pohjalle tai muuten tulee...

niitä pieniä pörröisiä asumaan kasvarin alle

Jos joku ei halua lukea tätä otsikkoa, niin ainahan sitä voi perustaa toisen otsikon, sanoi Sand.

Sitähän minäkin.

Mutta yritin tässä vaan kysellä mielipidettä, kun niin Sandilla kuin monella muullakin on sennnäköinen huone, että sopisi pelkän "kasvihuone"-otsikon alle.

Voihan sen joskus sitten perustaa, kun pöly laskeutuu noin yleisesti ja jaksaa enemmän vaivautua cool

Täällä on niin paljon jaanattu liiallisten otsikoiden perustamisesta, että rupesin oikein siksi asialle. Ettei tekisi vihreitä.

Täälläkin viime kesäisestä ikkunaremontista jääneet vanhat ikkunat on säästetty kierrätyskäyttöä varten. Kun sitten joskus vanha piharakennus uusitaan, toivon sen toisen päätyyn valoisaa huonetta kasveille (varsinaisesta kasvihuoneesta ei voi puhua). Erillinen kasvihuone tulee olemaan valmistuotantoa.

Kiitos Maizu, pitääpä haeskella tuokin lehti jostain! Oma inspiraatio herahti uusimmasta Kotipuutarha-lehdestä, siinäkin oli yksi vanhoista ikkunoista hienosti toteutettu huvimaja. Todella viehättävä.

Samanlaisen otsikon alla keskustelimme sujuvasti vanhassa Pentissä kaiken aikaa itse tehdyistä kasvihuoneista. Ihmettelen tässä vaan, mikä ihme se nyt on muuttunut tämän asian suhteen jotenkin, ettei tällaisen otsikon alla voitaisi jatkaa täällä uudessakin foorumissa.

Halpuus on hyvin suhteellinen käsite, koska jokin on toiselle halpa ja toiselle liian kallis - riippuu asianhaaroista - ja parempi tapa ympäristön kannalta olisi tehdä kasvihuoneet vanhoista ikkunoista, mutta ei meillä olla niin taitavia, että uskallettaisiin yrittää niin vankkaa ja kaikilta ristimitoiltaan niin varmaa runkoa, että ikkunoita ryhtyisimme yrittämään. Lasi on tosi hankalaa hävitettävää myös ja ihmeekseni kasvihuonemuoveissa on lappu, että "voidaan hävittää polttamalla". Ei meillä kyllä niitä ole poltettu, vaan kärrätty kaatopaikkakippoon. Muovin käyttö tuntuu minusta kyllä tosi pahalta, koska se ei näköjään kestä paria vuotta enempää. (Pitääkin tarkistaa, miten tuo muovi pitäisi polttaa...)

Sähköllä en kausikasvihuonetta edes suostuisi lämmittämään, siinä menee jo aivan raja ja jännityksen hauskuus.

Minäkin ihastuin kovasti siitä Kotipuutarha -lehden huvimajasta.

Jos nyt välttämättä halusit ymmärtää väärin, Sand, niin siitä vaan.

Ehkä osa kuitenkin ymmärsi pointsini, jota ei niin hirveän vakavasti olisi tarvinnut ottaa.

Ikävähän se on puhua asian vierestä, siksi näytän vielä yhden kuvan itse asiasta:

Kiitos Klemu vinkistä. Taidan käydä ostamassa tai ainakin vilkaisemassa mainitsemaasi lehteä. Olen niin tykännyt kasvihuoneesi kuvista, joita olet laittanut Wanhaan Penttiin. Itse en ole suunnittelemassa kasvaria vaan jonkinlaista viherhuonetta uudisrakennuksen kylkeen. Mitenkään aktuelli aihe ei ole, ensimmäisen kiven muuraamiseen tulee kulumaan vielä vuosia. Onneksi suvussa on sekä rakennusinsinööri että arkkitehti, joita tulen pyytämään avuksi piirustuksia laadittaessa, mutta ensin täytyy tietää, mitä itse haluaa. Viherhuoneen lisäksi rakennuksella tulee olemaan myös "hyötykäyttöä".

Kyllä kai me kaikki sovimme keskustelemaan aiheestä määrittelemättä mikä on halpaa, edullista tai ökyilyä. Samasta viherhulluudesta kuitenkin on kyse. Aste-erot vain vaihtelevat

Pieni Polku,olet onnellinen, jos ja kun sen saat! Pääsisikö sinne talosta sisältä, eli olisi olohuoneen tai muun huoneen jatke?

Sellaisesta nääs itse aikanaan haaveilin, mutta rahat loppuivat siinä vaiheessa, eli talon rakennusvaiheessa...

Ei se lehtijuttu muuten ole mitenkään niin erikoinen, ainoastaan se on hyvää, että on ne materiaalit ja mitat mainittu aika tarkkaan.

En minä mitään yrittänyt tuolla äskeisessä viestissäni ymmärtää. Kirjoitin ylös huomioni siitä, että halpuus on vaikea määritelmä ja että kasvihuonetta on vaikea tehdä ympäristöarvot huomioiden, vaikka kierrättäisi ja mitä tekisi. Loppuu joko taito tai mielikuvitus ja silleen Olen siis oikeasti aina koettanut välttää kaiken kertakäyttöisen käyttämistä ja muovi on liian lyhytikäistä kasvarissa tai sitten meille on sattunut huonoja muovilaatuja. Valokatemateriaalien pitkän ajan kestävyydestä aidoissa oloissa olisi hyvä kuulla kommentteja täällä.

Klemu, minä olen onnellinen jo nyt sitä suunnitellessani. Rakennuksesta tulee erillinen kokonaisuus. Haasteena on saada se istumaan vanhaan pihapiiriin ihan maisemallisista syistä.

Onko vanhassa pihapiirissä siis vanha talokin, joka jää siihen?

Tuleeko uudisrakennukseen kuitenkin se lasihuone kiinni niin, että sisältä pääsee lasihuoneeseen?

Uskon, että onnistut, kun sinulla on vielä ammattilaisiakin apuna.
Se helpottaa olennaisesti. Ei tarvitse kantaa epäonnistumisen pelkoa omilla harteilla. Tuollaisessa paikassa täytyy olla hyvin varovainen ja huomioida sitä vanhaa kaikessa.

Niin , niin..... vanha pihapiiri, vanha talo. Ikäeroa rakennuksilla tulee olemaan melkein sata vuotta, mutta niiden tulee kuitenkin sopia seisomaan ihan sulassa sovussa suht´ lähekkäin.

Sand, meillä on tavallinen rakennusmuovi kestänyt pikku kasvihuoneen päällä jo lähemmäs 10 vuotta, ja on kunnossa edelleen. Arvelen sen kestävän vieläkin joitakin vuosia.

Kaverini, joka käyttää uv-suojattua kasvihuonemuovia on vaihtanut sen tällä välin jo ainakin kerran.

Myytävänä on myös ns. aumamuovia, joka on edullista, mutta se hajoaa parissa vuodessa, niin kuin sen on tarkoituskin tehdä.

Tavallisen rakennusmuovin (sen mitä laitetaan talojen seiniin ja sisäkattoon höyrysuluksi) olen siis itse todennut kestävimmäksi.

Kiitos Jussa vinkistäsi! Ostaessani viimeisintä kasvihuonemuovipakkaustani koetin kysellä, mikä näissä on pakkasenkestävyys, mutta ei myyjä tiennyt, eikä pakkauksessakaan siitä asiasta ollut mainintaa.