Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Noissa muoveissakin on sitten eroja. Joskus kun olen käyttänyt rakennusmuovia tomaattien edessä. Sai sen vaihtaa tosi usein. Muovihuoneessa UV-suojattu kesti liki kymmenen vuotta ja ainoastaan lumitöissä olin siihen muutaman viillon saanut aikaan. En hävittänyt huonetta muovin huonouden takia.

klematis, juu tekihän se isäntä töitä. Palkallisella pekkaspäivällä vakiduunistaan kävi askartelemassa tarvikkeita. Minkäänlaista taloudellista menetystä ei siis koitunut. Ja omalle työlle ei lasketa hintaa, kun kyseessä on harrastus.kieli ulkoa

Juu, muovilajeja on paljon ja kuka niistä tietää mitä mikin on. Tietysti muovin paksuuskin vaihtelee ja varmaan vaikuttaa asiaan....taitaa olla onnen peliä, mitä kaupasta sattuu saamaan...

Tuo rakennusmuovi, joka munulla on kestänyt pitkään, on aika paksua ja hankittu maatalous/rakennustarvikeliikkeestä.

Kasvarisuunnitelmat edistyy. Ikkunat on siis valmiina sivuseinille. Kokoa tulisi noin 5,5mx3,5m. Päätyyn sain mm. kolmion mallisen 3mx2m kokoisen ruudutetun ikkunan kaverin ikkunaremontista. Muut ikkunat on kans niin että joka seinä tulee täyteen ja vielä ajattelin laittaa alkuperäisine pokineen, kahdet lasit suoraan päällekkäin kuten ikkunat taloissakin on olleet. Toimiikohan tällainen tupla-ikkuna -ratkaisu, kun keskitalven kasvari kuitenkin täysin kylmillään?!

Siihen se jäi sitten se halpa osuus. Perustukset pitää tehdä kunnolliset, joten kun routiva, märkä, savimaa on alla, niin tarvii tehdä vähän maanvaihtoja (soraa alle jonkun verran), salaojitusta . Ja antura+2 kerrosta ainakin harkkoperustukset ja routaeristys koko alueelle + metri joka suuntaan kasvarin ulkopuolelle (suositeltiin vielä että 1,5 - 2 m kasvarin ulkopuolelle). Näillä eväillä ei sitten ikkunat ole rikki kuulemma. Hintaa pelkästään harkoille ja sementile, finfoamille (routaeriste) noin 500e, siihen varmaan pari sataa ainakin kaivuu, salaojat, sorat. Ja tekijää ei ole vielä tiedossa, mutta jos saan jonkun kaveriks niin varmaan itse olen mukana tekemässä.

Katto onkin sitten seuraava ongelma. Kattoneliöitä tulee ainankin 30m2, ja halusin ekaks valokatemuoveista kennolevyä, mutta sitten halusin vielä kirkkaamman katon, josta näkee sujuvasti tähtitaivaan läpi ja päädyin Akryylilevyihin.  Kennolevyt, jotka siis tarkoitettu eritoten kasvareihin oli n.20e/m2, ja tämä akryyli-levy olikin sitten n.80e/m3, joten hintahaitari näissä on 600e:sta 2400euroon. No selvittelen vielä lasivaihtoehdot ja jätetään mietintään  koko katto.

Tulisijaksi tulisi joko puuhella/kamina/takka tms. ja tiilistä muurattu piippu. Piipun hinnaksi tulee noin 200eur.  Olen kuullut jostain että tulisija/piippu kasvarissa parantaisi sen ilmanvaihtoa, mutta en tiedä sitten. Sähkön saa vedettyä pihavarastosta, mutta luulen että teetämme sähkötöitä samalla muuallekin että vedetään tod.näköisesti uudet johdot talosta.

Lopputuloksena pitäisi siis tulla vajaa 20m2 kasvihuone/huvimaja/kesäkeittiö, isot ikkunat ruudutettu sellaisilla ohuilla ristikoilla nätiksi. Keväisin alkaisin lämmittämään varmaan jo maaliskuussa, jotta saan mun "tuhannet"  kesäkukkien, perennoiden yms. taimiviljelykset talomme porstuasta, ja makuuhuoneiden ikkunoilta pois. Tomaatit mulla on kasvanut avomaalla, toki viime kesä oli mun ensimmäinen tomaatin kasvatus kesä ja sehän oli ihan superlämmin ja pitkä täällä Oulun korkeudellakin saakka.  Mutta varmaan tomaatit kasvariinkin pääsevät vielä kasvelemaan. Ajattelin irrallisiin istutuskaukaloihin istuttaa... sitten joskus kun mulla on se kasvari valmis

Kuulostaa upealta hymy

Mieti vielä myös varjostusmahdollisuuskin valmiiksi, ellei kasvihuoneen paikkaan tule mistään isommasta puusta tai rakennuksesta välillä varjoa. Siellä ei nimittäin kesäkuumalla istu sitten erkkikään niin ja tuuletuksen on oltava tosi hurja, etteivät kasvitkin ylikuumene.

Ilmanvaihto tosiaan pitää toimia kans! En vielä ole sen suhteenkaan kovin pitkälle päässyt. Tietysti jos ja kun siellä jotain kasvejakin on keskikesällä, niin pitää huolehtia ettei ne tukehdu. Kuumimmilla keleillä itse voi olla pihallakin.

Jos katossa on runsaasti kattoluukkujja, niin pitääkö se lämmön "siedettävänä" sisällä. Toki keskikesän iltapäivän puolen siinä on tosiaan muutama iso puu joka varjostaa sopivasti;) Sitten mietin että jos kattais puolet katosta "umpeen" ja huopakate tai peltikatto ja tähän "umpinaiseen" osaankin luukut. Tai sitten tuli mieleen että jos tekisikin kokonaan "umpinaisen katon" ja ikkunoista avautuvat kattoikkunat (katto täyteen luukkuja), niin saisi sitä keskikesän varjostusta osittain ja tuuletusta kans. Ja sitten jos on katto täynnä erillisä luukkuja ja haluaa niihin automatiikkaa, joutuu taas investoimaan. On tässä vielä miettimistä! Ja jos ei keksi ratkaisua heti, niin voihan tuon katon vaikka ensin muovittaa sillä "rullamuovilla"/kasvihuone-muovilla tai oliko joku käyttänyt jotain rakennusmuovia. Jos testaisi yhden kesän tuollaisella muovilla ja tekisi vasta sitten jotain "järeämpiä" ratkaisuja.

Oih, mitä ihania pohdintoja...minä ainakin haluan nähdä tuosta kuvia kun projektisi valmistuu, Revonhäntä!

Runsaat kattoluukut vaativat sitten tarkan harkinnan, ettei tule vuoto-ongelmia. (ET:n ohessa myyty - oliko se Oma piha -nimeltään? lehti esitteli minusta tosi kivan itse tehdyn kattoratakisun, missä oli osassa muistaakseni kattotiiliä ja osassa valokatetta.)

Jep, ET:n joku PIHA-lehti se oli, jossa oli tuo huvimaja-kasvihuone kattotiilillä ja valokatteella. Kivan näköinen, mutta ahtaalta näytti, kun kuvittelen meidän perheen siellä viettävän aikaa. Vielä en luovu omista neliömääräsuunnitelmista! Tiedättekö kattoikkunoiden vuotamisesta tai onko kokemuksia esim valmiiden kasvareiden kattoikkunoista tai itse-tekemistä? Onko yleinenkin haitta? Tuo kattoikkunatekniikka on vielä ihan outoa mulle. Taidan kattoikkunan lisäksi miettiä avattavan luukun tekemistä toisen päätyyyn, ylös päätykolmioon. Se tuntuis ainakin olevan helpompi tehdä. Riittäiskö tuuletukseen että sais kunnon vedon aikaiseksi tuollaisen päätykolmion huipulta tulevasta luukusta ja tulisijan piipun kautta ulos. Jos oikein olen ymmärtänyt niin tuollaisen korkean piipun pitäis vetää sisältä ulospäin, kun se on mahdollisimman lähellä katon harjaa. Pitäs löytää joku "ilmastointi-insinööri" ja tiedustella ja opiskella lisää tätä ilmastointitekniikkaakin hymy

Jess! Eilen lähti anopintekeleen kanssa puheeksi, että miun pitää hommata kakkoskakkosta uutta kasvaria varten. Anoppi tuumas, että sitähän heiltä löytyy. Rakensivat vasta talon. Mie saan ne puut sieltä!!! Tosin, mie kyllä sanoin etten ihan ilmaiseks ilkiä ottaa, kyllä niistä jotain pitää maksaakin. Mutta eipähän tartte jonotella tuolla alan liikkeissänaurua

Kysyn yksinkertaisuuttani: mitäs se kattoluukun vuotaminen haittaa?

Kakkos-kakkosesta rakentelemista munkin tekis mieli joskus edes kokeilla. Sellaisten valmiitten metallisten kulmapalojen kanssa, jotka on himputin kalliita. Ehkäpä jonakin kauniina päivänä, eläkeläiseukkona...

Maalattu puu on ongelmajätettä ja sitä me sattumalta saimme aika paljon juuri kasvihuoneen rakentamisen kynnyksellä, kun punaista lautaa lojui isännän työmaan takapihalla jonkin kattoremontin jäljiltä kieli ulkoa Tosi leveää lautaa iso osa. Kapeampia löysin vielä eilen liiteristä jemmasta. Leveistä saimme kasvihuoneelle lattialaiturin ja sen reunoja. Kannattaa siis katsella remontteja tekevien takapihoille ja mennä kysymään. Kestävän kehityksen mukaista kierrätystähän se on parhaimmillaan. Ilmavasti rakennettuna tulee laudoille vaikka miten paljon käyttöaikaa lisää ja kun niiden kunto pahasti huonontuu, voi niillä vielä pitää vaikka lehtikompostia aikansa kasassa ennen kuin ne lopulta joutuvat sitten ongelmajätekeräykseen. Kuvassa olen syyssiivousta juuri tehnyt.

Kasvarista puuttuu vielä seinät, katto ja altaat (vanhojen kantojen poisrepiminen tuottaa tuskaa ja pelkkä viikonloppupuuhastelu on muutenkin hidasta), mutta multa

saapui.

Mielelläni katson uudemman kerran kasvarisi kuvaa!!! Todella kaunis.

Ihan samaa ajattelin:) Tuon kuvan voisi melkein tulostaa ja laittaa haavetauluuni.

Minähän tulostin heti, kun näin tuon kuvan. Tuollaisen kun saisi! Kaunis kuin karamelli ja niin sopusuhtainen. . (syvä huokaus)

Teidän kasvari on mun inspiraatio. Kertakaikkiaan ihanasydän. Tää mulla on mielessä kun tuota omaa kasvaria aletaan tekemään.

On kyllä ihana kasvihuone, ei voi muutakuin huokailla ihastuksesta! Onko ollut joskus jossain lehdessä esiteltynä?