Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Ihana on Hortuksen kasvari-keittiö : )

Todella hienot ovat HORTUKSEN huoneet! Mahtuu kasveja ja tuo kesäkeittiön puoli näyttää kans hyvältä :smiley:

Nyt pieni galluppi, nuissa ikkunoissa olevat puuosat on väriltään tummanruskeat, maalaanko ne valkoisiksi vai maalaanko sit kasvariin tulevat laudat ruskeiksi, itse olisn kohta tuon ruskean kannalla koska valkoinen ehken hyppää liikaa esille mut mitä tet ootta mieltä?

Riippuu omista mieltymyksistäsi, ja tietty pihasta että mikä sopii.

Itselleni “se ainoa oikea kasvihuone”- siis minkä ehdottomasti haluan on valkoinen-toisaalta talommekin on valkoinen ja pihavaja kasvihuoneen vieressä myös eli en muuta edes miettisi.

Ruskeassa ei näy noki/lika mitä ilmassa aina on ja se kerääntyy rakenteisiin.

Täälläkin jollain oli upea ruskea kasvihuone. Kuka tunnustaa, en jaksa nyt ruveta selaamaan kun jään koukkuun. Semmoinen missä hieno pergolakin jatkuu kasvihuoneesta. UPEA.

Sitten ihan käytännön juttu, väitän että on helpompaa maalata ruskeita ikkunoita kuin koittaa peittää se valkoisella.

Kumpi kampi-kiva vastaus kun en osaa sanoa ui enkä ai :slight_smile:

Ruskea

Mulla taas alkaa valkoinen tökkimään omaan silmään. Onhan se puhdas ja raikas väri, mutta oman kasvarin puuosat taidan maalata tänä keväänä, jos suinkin saan aikaiseksi. Harmaa tai ruskea olis sitten vaihtoehtoina.

Jadeliila, kun omaa kasvariani rakensin niin en edes halunnut valkoista, siksi ruskeat pokat sopi mulle hyvin. Osa pienemmistä ikkunoista oli valkoisia, ne maalasin vihreiksi. Ruskeat puuosat käsittelin tervaöljyllä, uuden pullollisen ostin justiinsa eli uusintakäsittely on edessä. Eli kasvari on ruskea-vihreä, runko-osat kestopuuta eli vihertävää sekin.

Ota se vaihtoehto jossa pääset helpommalla & vähemmällä työllä, kun nähtävästi sulla ei ole niin kummosta väliä sen värin kanssa :slight_smile:

onneksi sekä nuun että minun oma ehdotukseni antavat saman lopputuloksen. - helpompi = ruskea ja tykkään = ruskea:-)

Ok, ruskea senku vahvistu, tää talo on semmonen vaalea ja ulkorakennus rusehtava joten valkoinen ei siihen oikein passaa ja sit ku kartano on mettän ympäröimänä niin ruskee on parempi

itse haaveilen juuri ruskeasta kasvihuoneesta. kävin jo kierrätyskeskuksesta katselemassa, että sopivia löytyisi. oveksi löytyi vanhoja lasisia saunan ovia. kun nyt joku vaan sen rakentaisi.

hortus…??? millä muuten olet tiivistänyt valokatteen ja puutavaran väliset raot? …meinaanvaan, että jos huoneissameinaat keväällä / syksylläpitää lisä lämmitintä…

bluedreams- tiivistäminen on vielä hieman kesken, mutta ei mulla siellä ole vielä kasvejakaan. Ikkunoiden “taakse” olen laittanut listan (sen ja ikkunan väliin tulee tiiviste). Valokatteen ja puutavaran väliin tulee sellainen valkoista vaahtomuovia jossa on sama prfiili kuin valokatteessa. Ainakin tuo mainitsemani Byggmax myy sitä hintaa 1e/noin metrin pätkä. On tosi kätevä laittaa paikoilleen. Eihän tuollainen yksinkertainen ohut lasi ja valokate paljoa lämpöä pidä, mutta luulen, että jo pelkästään tuulen ja syyssateiden suoja auttaa aikalailla. Enkä usko että laitan viherhuoneeseen mitään lämmitintä. Ainoastaan kasvihuoneeseen, jonne tulee kennomuovikatto ja ehkä myöhemmin tuplalasit. Alkuvaiheessa voi olla että käytän sisäpuolella kuplamuovia lisäeristeenä aikaisin keväällä.

Katselin sieltä Byggmaxista valokatteita. Olisihan se aika halpa ratkaisu ja takuukin näyttäisi olevan 10 vuotta. Mutta en ainakaan huomannut, että samasta kaupasta saisi listoja kahden valokatelevyn väliin. Miten ne kiinnitetään ilman, että jää rako?

Lisää kysymyksiä: Kannattaako tuuletusluukut sijoittaa ehdottomasti kattoon, vai voiko ne laittaa kasvarin päätyihin? Vinkkinä muuten, että Englannin Ebaysta saa Suomeen toimitettuna automaattiavaajia kaksi kappaletta samaan hintaan kuin Suomesta yhden. Minusta malli on täsmälleen sama (ainakin molemmissa tuotekuva on sama, vaikka nimi eri: Jemp / Juliana). Halvempiakin sieltä kyllä löytyy, mutta laadusta en tiedä.

Melissa, mun kasvarissa on luukut (pienet ikkunat) automaattiavaajilla molemmissa päädyissä ja katolla on kaksi ehjää levyä, ainoa sauma harjalla. (Fellowlandia-haulla löydät kuvia rakentamisesta ja valmiista kasvarista.) Valokatteet käsittääkseni laitetaan niin että saumat limitetään, kennolevyjen väliin tulee ns H-lista.

Harmi ettei mulla ole kotikonetta nyt käytössä, mun tekisi mieli hankkia Blumat-kastelujärjestelmä kasvariin ja sekin saattaisi löytyä eBay:stä, täytynee tyytyä ostamaan se kotomaasta.

Jade, sinne teän kartanon pihale ruskea.

Nyt on niin, että meille on tulossa ikkunaa lisää ja lisää. Saan hakea siskon puretun kesähuvilan ikkunat ja lasioven. Heillä oli ensin tarkoitus tehdä niistä huvimaja, mutta taidot, tila ja aika eivät riitä. Menevät kaatikselle, ellen hae pois. Niissä on osa ihan käyttämättömiä, kun löytyivät vintiltä; ovat olleet tuplaikkunoina, mutta kesäkäytössä olleeseen hataraan lautamökkiin ei ole koskaan tuplia tarvittu.

Siispä aloin miettiä, että kun lasia riittää, niin siitähän pitää tehdä kattokin. Mutta mistään - edes kahdesta meillä olevasta kasvihuoneisiin liittyvästä kirjasta - en ole löytänyt kunnon rakennekuvaa.

Tarkoitus olisi irrottaa huonokuntoisimmista pokista lasit. Sitten laittaa kakkosnelosesta kattotuolit ja "kurkihirsi". Ehkä niihin urat, joihin lasit upotetaan. Sen olen ymmärtänyt, että ne tulevat limittäin (päällekkäni) ehkä viiden sentin matkalta. Mutta miten kiinnitys, räystäs, jne? Onko kenelläkään kuvaa tai linkkiä nettisivulle, mistä näkyisi rakenne?

Emo, jossain ketjussa oli pitkästi keskustelua tuosta lasikatosta. Puolesta ja vastaa. Mun mielipiteet oli vastaan koska ensinnäkin rakenteiden pitää olla tukevia että kestää lasien painon, toiseksi pitää olla liikkumaton ja routimaton koska lasit rikkoutuu helposti, eivät kestä sitä jos rakenteet “elävät”. Lisäksi lasikattoisessa tulee helposti tosi kuuma koska aurinko porottaa suoraan lasin läpi, kasvit vaativat varjostusta. Puurakenteet katolla lahoaa nopeasti ellei niitä tee esim.kestopuusta, alas putoilevat lasit on melkoisen vaarallisia. Nämä oli niitä syitä miksi halusin omaan kasvariini katon kennolevystä =)

Fellow, tiedän tuon kaiken, mutta toisaalta lasikatolla on hyvätkin puolet: meille ilmainen, kaunis (voi ihailla pilviä/tähtitaivasta :D), ei kellastu kuten kennolevy, läpäisee valoa parhaiten keväisin ja syksyisin (kesällä voidaan varjostaa), yksittäinen rikkoutunut ruutu on helppo vaihtaa. Kirjan mukaan valon läpäisyvyysero lasin ja pk-levyn välillä on n. 10 %, kun taas varjostusverhon vaikutus 50 %.

Perustus tulee joka tapauksessa tukeva; hiekkamaa, sorapatja, betoniperustus, jonka päälle kolme kerrosta harkkoa, runko ja kattotuolit kakkosnelosta (isäntä päättää, tarvitaanko kestopuu vai tavallinen - se mies ei osaa tehdä huonoa ja heikkoa :-)). Jyrkkä kattokulma, jotta vesi/lumi tulee hyvin alas, talvella vielä päälle pressu liukastamaan pintaa. Eikä kai mikään rakenne ole ikuinen? Kennolevyssäkin on huonot puolensa kalliin hinnan lisäksi.

Kun nyt on ilmaista matskua tarjolla, miksi emme käyttäisi sitä? Voihan sitä myöhemmin vaihtaa kennolevyyn.

Emo, käyttäkää ihmeessä! Luulin ettet ollut aikaisempaa keskustelua lukenut ja siksi noita omia ajatuksiani tuohon kirjoitin, anteeksi.