Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Elä anteeksi pyytele, kiva vaan kun tulee keskustelua!

Tää on nyt siksikin järkevä ratkaisu, että tosiaan ilmaisia ikkunoita tarjolla paljon.

Ja näin pöytäkirjan ulkopuolelta: isäntä ei ollut ollenkaan innokas hakemaan 300 km päästä näitä siskon ikkunoita, jos niille ei olisi nyt ollut järkevää käyttöä. Tää on nyt taktikointia; niistä varmasti jää yli vielä niin paljon, että joskus voisi etukuistista tehdä kylmän/puolilämpimän lasikuistin. Tällä tavalla saan ikkunat pelastettua, ja materiaalia riittää jatkossa vielä kuistiin ja kenties kasvilavaan… mitä muuta keksis?

Minusta on tullut hamsteri!

Melissa- Levyt tulevat pieneltä matkalta päällekkäin. Sitä on vaikea selittää tässä, mutta samaan tapaan kuin kattotiilet tai aaltopelti. Se kannattaa tietysti laskea kun mittaa katon kokoa ja levyjä.Kiinnitykseen on omanlaisia ruuveja joissa tiiviste, jottei reijästä valu vesi.

Itse laitoin tuuletusluukun päähän. Sellainen on helpompi tehdä. Kesäkuumalla pitää saada läpivetoa jotta jäähtyy. Niin ja huoneen koko tietysti vaikuttaa tuuletusluukkujen määrään. Mutta mullakin jää nähtäväksi riittääkö tuuletus.

Emo- Kivikankaalla on muistaakseni sellaisia rautaklipusuja joita voi laittaa lasien väliin pitämään se paikoillaan. Ennen ne sitten kitattiin reunoista. Silikonia voi tietysti käyttää, mutta silloin vaihtaminen on paljon hankalampaa. Vanhoissa huoneissa katttolasien alareuna on lisäksi leikattu kaarevaksi jotta vesi valuu ruuturivin keskeltä :slight_smile:

Nyt vasta katselin täällä olevia kuvia ja meinasin pyörtyä kun näin Hortuksen ihanat huoneet! Tai talot.
Kyllä on todella upeat ja hienoa työtä olet tehnyt! Kyllä sinun noissa kelpaa kokata ja kasvattaa. Wau.

Hohhoi, ihan tosiaan eilen sain sen kuvan, että isäntäkin on sitä mieltä, että lasikatto meidän kasvariin. No nyt sit tarkempi keskustelu: eikö se mene helposti rikki? En kovin monta kertaa viittis sitä ruveta tekemään jne. Hän on valokatteen kannalla, joten valokate sinne sitten tulee. Okei, pääasia, että saan kasvarin.

Meillä on lasikatto ja ensi kertaa nyt lumipeitteen alla laseja hajosi. Kun myrsky siirsi kokokasvaria vinoon ei katto rikkoutunut, mutta seiniä kyllä. Ollut meillä vuodesta 1997.

No laitat sitten Emo vaikka niitä kasvilavoja ylijäämälaseista!

Ja varmaan voisin myydäkin joitakin…

Kiitos Memuli

ja taas pukkaa pikku mielipide kyselyä :slight_smile:

Koska kasvariin tulevat ikkunat on kahta kokoa, en nyt muista äkkiseltään että paljonko niillä oli eroa, mut siis, koska ikkunathan on saatava ylä tai alapäästä samalle korkeudelle niin laitanko ne yläpäästä tasaan ja se alapäähän jäävä “erotus” paikataan laudoilla vai vetasenko siihen kasvarimuovin, voihan se toki tehdä niinkin että tasaa ne alapäästä ja yläpuolelle laitan sitä kasvarimuovia paikkaamaan sen “erotuksen”, sus siunakkoon ku on vaikia selittää :slight_smile:

Alareunaan "erotus" minun mielestä. Pystyykö tekeen niin, että esim. päädyssä olisi vaikka ne matalammat, jolloin päädyn alareuna tulisi sitten vähän korkeammaksi? Tajusinks mää ollenkaan? :smiley:

Tajusit, kiitos heksu, tuo oli hieno idea, vien ideasi eteenpäin

Minä puolestani laittaisin "erotuksen" ylös ja korkeammat lasit päätyyn, jolloin sokkeli/ alaosan verhous olisi yhtenäisen näköinen (= koko kasvarissa samalla korkeudella). ja vielä lisäperusteluja; koska "päätykolmio" tarvii kuitenkin jonkinmoisen ikkunan tms. ellet sitten ole laittamassa päätyyn avattavaa ikkunaa tuuletusta varten? vaikka voihan sinne päätyyn tehdä vaikka puisen räppänän, jonka kautta tuuletus hoituu.

Alareunaan erotus juu. Minä aloittaisin sen erotuksen (muoks: laudalla) teon pohjoisen seinästä.

Minäkin laittaisin erotuksen alareunaan, sillä yläreunassa on kiva hyödyntää “kaikki lasi” että on valoa.

nuista tuuletusräppänöistä onkin veekun kans puhuttu että mihin net olis helpoin laittaa, mä oon puhunu että katolle mut nethän vois olla sit kuiteskin päädyssä, hieno idea tuokin :slight_smile:

ja sit ku olen saanut maan kaivettua että saahan kömmätti vaateriin niin mitä mä sit teen? Mitä laitetaan pohjalle ja mitä sitten ja mistä mä sen lattian kyhään? Mulla olis kyllä jokunen semmonen lava joutilaana, voisko niistä tehdä lattian?

Siis methän ei tehä mitään betonivaluja vaan se kyhätään lekaharkkojen päälle

Me todettiin miehen kanssa-joka tuon minun ksvihuoneen kyhää pystyyn- että tuuletus on helpoin hoitaa päädyistä. Kattoa varten olisi tarvinnut miettiä paljon enemmän että miten ne tekee.

Tärkeämpää kuin paikka on mielestäni se että saa tarvittaessa “läpivedon” eli että huoneesta oikeasti saa liian kuumuuden pois äkkiä jos niikseen tarvitsee.

Isäntä se puhu että tehään niistä laatakivistä se lattia mut kuka helekatti niitä jaksaa roudata tuolta ylhäältä alas

Jos laattoja on niin käyttäisin. Lattia tasaa hyvin lämmönvaihteluita ja on helppo pitää puhtaana.

Täällä on kyllä ollut hienoja kuvia myös lankkupoluista kasvihuoneen lattialla jne.

Meillä lattia on tehty harkkotiilistä, niinkuin kivijalkakin, ihan toimiva kai.