Itse tehty kasvihuone tai huvimaja

Nyt on valokate kiinnikkeineen ja harjalevyineen tilattu. Hinta rahteineen 247 euroa. Halvempi kuin olis ollut lähirautakaupan halvin tarjous. Ja tulee määrämittaisena, niin ei jää hukkapaloja, eikä tarvi mitään itse leikellä.

Isännällä meni iltapäivä mua avustaessa; lannoitusta ja perunan istutusta sun muuta. Ehti kuitenkin aamulla sivellä perustukset rautaoksidilaastivellillä. Kuva hämää: oikeasti väri on tasaisen musta, mutta kuivui nopeammin harkkojen kohdalta, joten saumat näyttävät tummemmilta.

Taka elementti on tässä ja muutkin on päivän mittaan saatu tehtyä

Onko tuo takana oleva tuoli sun ohjaajantuoli?

Se on työnjohtajan eli mun komento tooli :slight_smile:

Rautaoksidia olen käyttänyt puuhun mutta voiko sillä myös värjätä sementtiä,ja onko lopputulos tumma, vastaustasi odotellen eräs jolla kasvarin kivijalka on edelleen ruman harkkoinen.

Meillä on sekä talon että varaston harkkoperustus rapattu laastilla, joka on värjätty mustaksi rautaoksidilla. Kestänyt jo 20 vuotta. Tuossa kasvarissa käytettiin laihempaa muurauslaastin, veden ja rautaoksidin seosta (vellimäistä), joka vaan siveltiin pensselillä pintaan kuin maali. Jäi harkot ja saumat näkyviin.

Muoks. rappauksessa sekin etu, että niin kauan kuin rappaus kestää, kestää myös väri kun se on läpivärjätty. Jos maalaa vain pinnan jollain betonimaalilla, sehän kuluu niin kuin muutkin maalit.

Emon kasvarinperustukset mustalla rappauksella näyttää todella hyvältä

Kiitos vinkistä. Olen miettinyt millä tuon ruman harkon käsittelisi kestävästi ja niin että kestää myös katsoa :wink:

Kun unelmani oli tiilimuurattu pohja mutta siinä kohtaa en saanut myönnytyksiä. (purkutiiliä en tähän hätään löytänyt)

Jos et halua harkon saumojen näkyvän, tee tavallinen rappauslaasti ja värjää se rautaoksidilla. Sitten paksumpi kerros raplinkia. Meillä tuossa näkyy nyt saumat, mutta minusta kasvarissa saa näkyäkin. Ja oli paljon nopeampi tehdä.

Tuota rappausta isäntä on käyttänyt myös mökillä kesäkeittiön valmisharkkopiipun rappaukseen, siis sieltä katon yläpuolelta.

Emon otoksien ykkössivulla näkyy pikkusen sitä mustaksi rapattua harkkoperustusta.

Sanokkaappas tet, maalaanko tuon kömmätin jollain jankkimaalilla vai sit semmosella josta puun syyt paistaa läpi, itse oon kallistumassa jälkimmäiseen vaihtoehtoon

Minkä väriset ne ikkunoiden pokat on?

Tummanruskeet

Varmaan kuultavakin käy hyvin.

Ku eikös niitä puunsuoja litkujakin saa eri sävyisinä? jos ottais jotain tummempaa mut ei kuitenkaan niin tummaa ku pokat on vai oisko teillä jotain muuta idistä

Tummanruskeita pokia minen maalannut millään vaan rapsuttelin irtoavat maalit pois ja vedin pintaan tervaöljyä. Samalla öljyllä olen käynyt pokat läpi myös keväisin, nyt ainoastaan lasin alareunasta irtosi vanhaa maalia ja siihen sitten sitä öljyä. Sisäpuoli tehty, ulkopuoli odotti vielä näitä kauniimpia säitä. Tuon olen kokenut tosi helpoksi, tekee pinnan joka ei ime vettä ja on helppo imeyttää sinne lasin ja puun väliinkin. Eikä tarvi mahdottomia rapsuttamisia ja hiomisia jos haluaa paikata, sen kun vaan sutii. Ja onhan se paljon vähemmän myrkkyä kuin puunsuojat, jotka muodostaa hengittämättömän kalvon puun pinnalle.

Pokia mä en maalaa, saavat olla tuommosenaan koska maali niissä on hyvä

Mutta käy se tervaöljy siihen runkoonkin, se on mahdottoman mukava aine. Ja tuoksuu tosi hyvälle!

Onko se tervaöljy siis valmiiksi tarpeeksi juoksevaa, eikä niinkuin terva, jota täytyy/kannattaa ohentaa, jotta olis sudittavaa. En oo kuullukkaan valmiista öljystä (aina vaan oon lutrannu paksun mönjän kanssa), sehän on sit tosi kivaa ainetta moneen muuhunkin puutavaan pihalle.

Kauanko muuten kesti “kuivua”? Vai jääkö siitä sellanen öljymäinen pinta, joka tarttuu kuukausienkin päästä vielä esim vaatteisiin (ajatuksena penkki pihalle)?