Tulee aukot molempiin. Jääkakku käännetään yleensä ylösalaisin, eli paksu jään pinta tulee jäälyhdyn pohjaksi. Siinä on reikä josta vesi kaadettiin pois.
Myös jäälyhdyn katto (ämpärin pohjalla jäätynyt puoli) täytyy rikkoa, jotta kynttilä saa happea eikä sammu sulamisvedestä.
On kai niitä muitakin tapoja?
Huomaa, että älä laita vesiämpäriä jäätymään lumihankeen vaan avoimelle paikalle maan pinnalle. Hangessa se ei jäädy tasaisesti.
Lyhdyt on ihania, mutta moneen vuoteen ei tullut tehtyä syystä ettäjottakun meillä uroskoira pissaa niiden päälle irti pihalla ollessaan eli saavat keltaisen värjäyksen!
Minä en tee reikää siihen lyhdyn pohjaosaan (ämpärissä pinnalla olevaan osaan siis). Sehän on paksuin ja tukevin osa lyhtyä. Otan ämpärin sisälle hetkeksi, kun lyhty näyttää sopivan paksulta (lyhdyn pohja on noin 4-5 cm). Sitten kippaan ämpäristä irronneen lyhdyn pihalla ja tyhjennän vedet sisältä lyhdyn päällä olevasta reiästä. Se ämpärin pohjalla oleva lyhdyn pinta pysyy jäätyessä ohuimpana ja yleensä siinä on ainakin reikä kun alan lyhtä kippailemaan. Suurennan reikää tarvittaessa, että kynttilä mahtuu lyhtyyn hyvin.
Laitan yleensä pienen laudankappaleen sinne lyhdyn pohjalle ja poltan kynttilät sen päällä. Näin kynttilä ei sulata itselleen koloa jäähän ja uppoa siihen.
Jos haluaa laittaa koristeita lyhtyyn (kukkia tms.) Niin kukan voi kiinnittää vaikka ohuella rautalangalla oikeaan asemaansa ämpärin reunaosiin. Täydessä vesiämpärissä kukka kelluu muuten aika holtittomasti. Ja kukat pitää laittaa pää alaspäin, jos haluaa niiden olevan oikein päin lyhdyssä.
Punajuurta olen kokeillut värjäykseen ja jotain muutakin oli kerran - mikähän se nyt vaan oli - en muista enää koska koe epäonnistui. Punajuurenvärinen lyhty ei ollut yhtään jouluisen näköinen ja kun se suli, tuntui että koko pihamaa sotkeentui punajuuriliemeen. Eli sotkua tulee jos värjätty lyhty sulaa paikoilleen.
Joskus olen nähnyt sellaisia lyhtyjä jotka on tehty umpeen jäädytetystä vesiämpäristä. Jääkimpaleeseen on kairattu jääkairalla syvä kolo, jossa kynttilä palaa. Pitäisi oikeastaan kokeilla.
Minäkin olen joskus värjännyt punajuurella, mutta en oikein tykännyt väristä, siis ainakaan lyhdyssä. Vuosiin en ole tehnyt jäälyhtyjä kun ei ole koskaan enää pakkasta tarpeeksi. Se jäätyminen tapahtuu niin hitaasti, ettei jaksa kytätä koska on sopivan paksuinen. Nättiä ne kyllä olisi.
Appiukko kertoi pohjoisessa innovoidusta uudenmallisesta “jäälyhdystä”: valkoisista ämpäreistä kahva ja pohja pois, pihalle ylösalaisin ja kynttilä sisälle. Ei kuulemma ole hullumman näköinen, ja mun appiukkoni on KRIITTINEN mies! Saattaa toki olla tuulelle herkkä, kevyt muoviämpäri, mutta näppärä keksii varmaan hyvän kiinnityssysteemin. Kahva jätetään paikoilleen ja ämpäri kiinnitetään siitä jollakin maahan…
Jos kokeilen, laitan kuvan siitä, miltä se näyttää.
Mun isä on kans koklannu samaa yhtenä jouluna, ei ollu pahan näkösiä ollenkaan, ainut vaan että tuuli oli niitä vienyt mennessään ja niitä sitten mettästetttiin pitkin mettän laitoja
Maitopurkeissa jäädytetyissä vedestä saa jäätiiliä ja niillä voi muurata kaikenlaista
Nuoskalunta voi kerätä isoihin jätesäkkeihin kovettumaan, niistä tulee pyöreitä tolppia, joiden päälle voi laittaa jäälyhtyjä. Portin pielessä ovat varmaan aika makeen näköisiä muista konstruktioista puhumattakaan…
Oon jäädyttäny jotain kukkia(ehkä lilja) maitotölkissä veden sisään. Laitoin semmosta nättiä pakettinarua sinne jäähän osittain ni sain ripustuslenkin. Kauniita olivat.
Ämpärit ei karkaa tuulella jos työntää vaikka niillä telttaan kuuluvilla koukuilla tiukasti maahan kiinni. (Ämpärissähän on ylhäällä reunus)
Minä innostuin kokeilemaan kaikenlaista, ja tästä tuli aika kiva. Laitoin vettä ilmapalloon, ja pakastimeen jäätymään. Nyt sitten vain tarvittaisiin sitä pakkasta uloskin, että säilyisi. Osittain se on ihan kirkasta jäätä, mutta itse tykkään enemmän tuosta rikkoutuneesta pinnasta.