No sehän olis hyvä idea. Tarvittais vaan sitä pakkasta. Vaikka voihan sen narun laittaa, vaikka jäädyttää pakastimessakin. Ja sitten sivuun reikä, että saa kynttilän. Vai miten olet sinne kynttilän laittanut?
En ole laittanut kynttilää sisälle ollenkaan vaan ihan narulla roikkumaan eri korkeuksille.
Ah, siis jäädytit ne ihan umpijäähän. Minä jätin sen ontoksi ja olen nyt sitten säilönyt sitä pakastimessa odottamassa jouluaattoa
No oli siinä kieltämättä vähän sovittelemista. Yhteen joudun siksi tyytymään
Pitää ottaa kinkku sulamaan, pitäisiköhän syntyvä tila käyttää hyödyksi ja laittaa jäälyhtyjä jäätymään
Jäälyhdyt valmiit - sehän oli sitten ihan helppoa hommaa. Eilen illalla laitoin ulos 2 ämpärillistä vettä, ja äskettäin suhautin kuumalla suihkulla vähäsen reunoja jotta irtoaisivat sieltä. Pamaus kuului ja irti oli. Sitten kippasin sisällön pihalle ja puutarhalapiolla naputtelin sen ämpärin pohjalla olleen puolen auki. Sehän olikin tosi ohuessa jäässä joten sujui kuin tanssi ja laulu
. Reunat on mukavan paksut kyllä.
Täytin ämpärit samantien ulos uudelleen jäätymään, hitsit - huomenna niitä lyhtyjä on jo neljä, ja ylihuomenna... Eikä vaadi näköjään kuin tällaiset -10...15 astetta mitä täällä nyt on ollut. Hauskaa hommaa, suosittelen niille jotka ei vielä ole kokeilleet!
Irrottamiseen kannnattaa käyttää kylmää vettä, kuumalla lyhty saattaa poksahtaa rikki.
Kiitos Kaisaliisa, huomenna käytän kylmää jos se kerran toimii irrottajana. Oli tosiaan senlaatuinen pamaus siinä suihkautellessa että olin hetken varma että ämpäri hajosi No onneksi säilyi ehjänä sekä lyhty että ämpäri, ei tarvinnut oppirahoja heti maksella
kuinka kauan niitä pitää pakkasessa ulkona? jos nytkin on -13…
Tuolla lukemalla riittää esim. yön yli, tai aamusta iltaan. Jos aamulla laittaa, voi käydä illan mittaan katsomassa. Seinämien paksuuden näkee jään läpi, mitä paksumpi sen kestävämpi. Ja ohuempi on hieman kauniimpi, kirkkaampi.
En ole noita aikoja niin tarkaan ajatellut, mutta yleensä laitan n. klo 18 maissa jäätymään ja seuraavana päivänä otan pois. Yli 20 pakkasilla ei taida kestää yön yli olla?
selvä, meneekös ämpärit helposti hajalle? vai kannattaako maitopurkkiin tehdä? sillon jäätyy varmaan nopeampaa, no kokeilemalla tietää.
mitenkäs… antaako punajuuriliemi väriä lyhtyihin?
JUU ja mustikkamehulla tulee sinistä. Kokemuksen tuoma havainto myös kertoo, että nämä värjätyt sulaa herkemmin kun keli lämpiää. Mistähän muuten juhtuu?
Suhvi, siitä taisi olla juttua tämän ketjun alussa?
Tänään näin yhden kukkakaupan edessä oli jäädytettyjä lyhtyjä joissa oli pistetty tulppaaneja koko reunus täyteen, varret alaspäin, oli muutes hienoja, ois pitänyt ottaa oikein kuva.
Aika hyvin ämpärit kestää, muttei ihan aina
Maitopurkkien kanssa on hieman tarkempaa, ettei tule liian ohut jää eikä jäädy umpeen. Lyhytikäisempiä? Hankalampaa laittaa myös kynttilä?
maitopurkkeihin tein, ettei mun tuurilla ämpäri halkee… ja tuota punajuurilientä kokeilin kahteen törppöön… saa nähä mitä niist tulee…
tänä aamuna menin kattoon niin aika lailla jäässä olivat, vähän liikaa olivat jäätyneet… ja hankala tehdä reikää niihin kun niin jäässä…
osiin vielä reikä hakkaamatta… taitaa mennä vielä ruuvari kieroon…
Suhvi, teillä on siellä tietty paljon kylmempää kuin mulla täällä oli. Ja kun teit pienempään astiaan…Jäikö sinne kuitenkin kynttilän mentävä tila sisälle?