Jäälyhdyn valmistus

Ja puukolla on paras hakata reikä

kyllä sinne pitäisi mahtua tuikku … kaadoin kastelukannulla lämmintä vettä niin suli paremmin… yksi meni halki kun lipes käsistä… ja se punajuurivärjäys ei oikeen toimi… tai makuasia mutta joko sitä väriä ei oo paljon missää tai sit ne kaikki on toisessa päässä…

mitenkäs, pitääkö ne molemmat päät hakata auki? koitin sinne tuikkua pudottaa mutta se tippuu aina väärin päin? käsinkään sinne saa mitään tungettua.

Suhvi, jäädytä maitopurkit umpijäähän. Laita ne sitten ympyrään tai mikä muoto on mieluisin. Sinne keskelle sitten kynttilä, on tosiaan kaunis. Kimaltelee kuin gristalli.

voisi kokeilla sellastakin!!

Minä olen kans monta ämpäriä rikkonut, etten enää aio tuhlata niitä, joten tuohan on hyvä tapa.

Sisareni tehnyt monena talvena maitopurkeissa jäälyhdyt ja ovat kauniit.

mulla ei tahdo onnistua noi lyhtyjen teko… 8 lyhdystä 3 ehjää… ja sitten mitenkäs on mahdollista että se on poksahtanut siellä purkin sisällä ja tehnyt reiän… nyt on portaikossa punajuurivettä joka on tietty jäätynyt… vissiin liian kylmä ilma kun itsestään repeilevät…

Tein jouluksi tämmöisiä jäälyhtyjä, kuusen ja linnun olisi voinut jättää ontoksi ja laittaa kynttilän sinne sisälle mut mä jäädytin ne umpijäähän ja kynttilät on siellä takana.

Nyt alkas kelit olemaan kohillaan jäälyhtyjen tekoon mutta ei tästä kylästä löydä ämpäreitä

Joo, meilläkin vois ensi viikolla tehdä jäälyhtyjä, jos ja mikäli sääennsuteet pitää paikkansa. Eikös Jadeliilan kyläkaupassa myydä ämpäreitä talvella, taitavat olla kesän hilla-ajan sesonkia? Minusta ne jäälyhdyt ovat kauneinta,mitä suomalaiseen talveen kuuluu.

Maitopurkkien avulla voi tehdä jäätiiliä ja niistä kasata sitten vähän toisennäköisiä jäälyhtyjä :slight_smile:

Sittarissa oli kyllä jokunen sankko mutta niitä pitäisi olla 10 ja siks toisekseen ne oli kalliita, viime vuonna sain 1 eurolla sankon

Käykö kulmikkaat lyhdyt?

Täällä ethelässä on hurjan paljon tuulilasinpesuneste kanistereita (ja mistähän syystä??), mietin eilen huoltsikan pihalle mihin moista muovivuorta voisi hyödyntää, ehkä jäälyhdyiksi? Vai pitäisköhän vain iskeä kynttilät lasinpesukanisterin sisään ja leikata yläosat poispoikkeen? Bensaa menee kohta vähemmän kuin lasinpuhdisturmyrkkyjävihainen

(valtsu, mielummin kai vain: eteläsä :smiley: )

Asiasi on tosi! Tyhjistä pesunestekanistereista voisikin saada komiat lyhdyt!

-Niin, kukas sen on määrännyt, minkämallisia niiden pitää olla!

Hieno kierrätysideakin samalla!

Aattelin kokeilla ens viikolla (silloin on luvattu tänne n 10 astetta) tehdä lyhty käyttämällä dynolaatikkoja. 2-3 senttiä vettä pohjalle, ja rakentaa sitten niistä jonkinlainen lyhty. Vaikkei olisi kuin pari laatikkoa, niin luulisi että ne jäätyis melko nopeasti, jotta saisi yhteen lyhtyyn tarpeeksi seiniä.

Nyt löytyi sankkoja, pitää yöksi laittaa ekat jäätymään

Mulla oli kans viimevuonna tällanen lintu portilla lumipylvään päällä. Oli ihan veikeen näkönen kun laitoin sen alle semmosen littanan ledilampun. En ole vaan tänä vuonna löytänyt mistään kaupasta noita muotteja :(

Tällaisia lyhtyjä olen kans jäädyttänyt useampana vuonna. Huomenna taidan aloittaa tämän vuotisen jäädyttelyn.