Jäälyhdyn valmistus

Nuita kolmioita on tässäkin kylänraitilla muutama, miten tuommoisen jäädytys tapahtuu ?

Lintumuotteja oli sittarissa viime vuonna parilla eurolla paketti, enpäs hoksinut eilen katsoa kun siellä kävin

Mies teki teräksestä sellasen neliskulmasen kartion ( pyramidin)

Muottiin laitetaan tieteski vettä ja se jäädytetään sellasessa telineessä, jossa pysyy pystyssä. Voin laittaa kuvan jos muistan huomenna.

Pittääpä käydä kattomassa sittarista jos siellä ois.

Ai vettäkö siihen laitetaan =D Laita vaan kuva siitä muotista, jospa se tuo isäntä tekis meillekkin muotin

Tietenki muotin vois käydä pöllimässä jostain tietyömaalta ja tökätä johonki pystyyn, jos haluaa helpommalla päästä.(Hyi mitä ehotuksia)

Ja mä oon sellasia upeita jäälyhtyja nähny, mis on sinne ämpärin reunoihin veden varaan jäädetetty melkein loppuun asti auenneita tulppaaneita. Ne näkyivät upeina siluetteina jään läpi kun sen sisällä paloi kynttilä.

Kaarnikka, sinä olet fiksu =)

Pakkasta ei ole ku 2 astetta mut hiissasin ämpärit jo ulos, ei tartte sit aamulla niitä roudata

Paikallisessa rautakaupassa näin muovisia sangon muotoisia "muotteja" jotka luulin olevan valmiita kesto jäälyhtyjä. Itse en moisista kylläkään innostu.

Ne kestojäälyhdyt on ihan järkkyjä, eihän net ole lähelläkään aidon näköistä

mä en enää jaksa alkaa kokeileen mitää jäälyhtyjen tekoa, siinä mene ku hermot, joko ne on umpi jäässä tai sit ne hajoo ku ottaa ämpäristä ulos… tai ämpäri halkee…

Ämpärin reunastahan sen näkee millon on passelisti jäässä, just kävin kattoon nuo omani, olisko 1.5 cm paksu jää eli saavat vielä jäätyä

Minä otan ämpäristä pois siten, että hiissaan ne hetkeksi vessaan, niiden ei tartte olla ku pari minsaa niin lyhty irtoaa reunoista, sitten vaan ämpäri kyljelleen ja varovasti kaataa jäälyhdyn pois, itse pidän vielä kättä alla ettei se lyhty kopsahda suoraan lattiaan

Pitäis vissiin harkita minunkin jäälyhtyjen tekemistä, nyt ois siihen hyvä päivä.

Eka satsi valmis, enää ei puuttuis ku loput

Jadeliilalla nätit ja kirkkaat jäälyhdyt. Ihan teki mieli ruveta itsekin lyhtyjä jäädyttämään, mutta sitten iski ajatus: meillähän ei edelleenkään ole juoksevaa vettä. Että eipäs sitä sitten.

Kolme valmista,uusi satsi ulos.

Hienoja lyhtyjä Jadis :slight_smile:

Jadeliila, kävitkö ostamassa vai löytämässä tuommoisen määrän samanlaisia ämpäreitä, hienoja ja kirkkaita lyhtyjä - joko kynttilät palavat?