Onpas ilmapallolyhdyt kivoja! Muistuttavat kananmunankuoria…
Jostain syystä yksi muoviämpäri halkesi pohjasta kun aloin irrottamaan lyhtyä. Raks ja poks ja pohja säpäleinä!
Joskus aina käy niin, johtuneeko lämpötilan vaihtelusta jäädyttämisvaiheessa vai mistä. Tässä tapauksessa pohja oli hyvin pullistunut.
Saas nähä miten jäälyhtyjen kans käy, täällä on aika kova tuuli
Nyt on kaikki jäälyhdyt sytytetty
Kaunista, kyllä olet ollut ahkera , mulla on vaan kaksi
kolme onnistuin särkemään.
Oi kuinka upea lyhtynäkymä! Oletpas Jadis ollut ahkera ![]()
Kiitos kehuista
Tässä vielä kuva pihalta tai siis portailta tielle päin
Hautausmaavierailujen yhteydessä ajelimme eilen vähän muuallakin päin Kotkaa ja jäälyhtyjä näkyi täälläkin useammallakin pihalla. Ei niitä rannikolla kovinkaan usein pysty tekemään, kun usein ei ole jouluna edes pakkasta. Vesikeli taisi olla vuosi sittenkin.
Meidän jäälyt.
Minä otin nyt jäälyhtykäyttöön kakkuvuoan johon tarttuu kakku kiinni ikävästi. Tänään tein ensimmäisen jäälyhdyn sillä ja nyt tuolla ulkona nököttää kirkas jäinen kuivakakku. Seuraava jo jäätymässä, niin kaunis oli tuo ensimmäinen kokeilu ![]()
Minulla oli jäälyhdyissä kilokynttilät, ne paloivat 30 tuntia, aikas hyvä juttu
Meillä muksut laittoi eilen halppismallin sen sellaisen öljykynttilän vai mikä se on lyhtyyn neljän aikoihin, siellä se palaa vieläkin.
Minä aluksi vähän ihmettelin tuota sinun jäälyhtytehtailua, Jadeliila, mutta nyt ymmärrän
Onkos siinä tiellä teidän talon kohdalla ollut paljon ojaanajoja? ![]()
Eivät ole ojaan ajaneet mut pari autoa on pysähtynyt katsomaan
No en kyllä ihmettele, sen verran on kaunista että myökin varmaan pysähdyttäisiin tai ajettaisiin “taas sen kautta” ![]()
On kyllä upeat noi Jadeliilan jäälyhdyt molemmin puolin pihatietä! Niin piti itekin niitä tehdä, vaan taas kerran ajatuksen asteelle jäi =D!
Täällä paikallislehdessä oli joulun alla juttu pienestä kylästä Sotkamossa jossa viisi taloutta on valmistanut jäälyhtyjä kylän halki kulkevan tien varteen 1000 kappaletta. Ilman mitään avustuksia ostavat ja laittavat kynttilät noihin lyhtyihin vain ihmisten iloksi. Jutussa kerrottiin myös esimerkiksi yhdessä taloudessa olevan 100 sankoa lyhtyjen jäädyttämiseen. On varmasti komeaa katsottavaa sellainen jouluvalaistus.
Ihan varmasti on!
Tässä aattoillan sininen hetki ennen pimeää.

Tosi kauniita ovat. Mie en ikinä oikein raaski kynttilöihin rahaa laittaa, vaikka mukava katsella toisilla.
Minä taasen kyllä uhraan rahaa juurikin kynttilöihin, hupi se on oltava pienelläkin ![]()