Jäälyhdyn valmistus

Tuliko vuokiin mitään vahinkoa? Hitsit kun tuntuu tyhmältä mutta tunnustan etten oikein tajua mitä se kaksi vuokaa päällekkäin (siis sisäkkäin?) siihen lyhdyn korkeuteen vaikuttaa?

Ei tule. Siis tuossa on kaksi valmista jäälyhtyä päällekkäin niin, että on pinottu pohjat vastakkain. Yhdessä ei ole tarpeeksi korkeutta korkeammalle kynttilälle. Alimmainen jää kuvassa lumen sekaan piiloon.

Nyt tyhmäkin tajuaa… :slight_smile:

Juu, tuo on hyvänäköinen, Kurpitsa! Tästähän tuli mieleen, että eikös jossain joskus laitettu tuonne sisään pari kukkaa ja vaikka havua, niin tulee kukkakynttiläkakku :slight_smile:

Noihin vuokiin onkin helppo kukkia laittaa mukaan.

Hieno, sulattaako kynttilä tuota jäätä?

Ei ainakaan kovilla pakkasilla sulattanut.

Vielä illalla pistän vuoat jäätymään, hyvä idea.

Jäälyhty "ämpärimalli" on jo ehtinyt saada kauniin valkoisen "kuorrutuksen" ja osa on peittynyt hankeen. Kolme ämpäriä jäätymässä lisää.

Olemme tehneet jäälyhtyjä jouluksi pihaan ja laittaneet ne vielä kosteina päällekkäin, niin tarttuvat hyvin toisiinsa kiinni. Monenlaisia kynttilöitä niiden sisään on kokeiltu. Yleensä kilokynttilöitä tai kannellisia hautakynttilöitä. Ne eivät sammu lumisateessakaan. Kilokynttilöiden alle on laitettava jokin alunen. Pisinpään palavat öljykynttilät. Se vain on ollut leudoilla säillä hankalaa, kun kynttilät sulattavat jäätä ja silloin kynttilät kaatuvat ja uivat vedessä. Muuten on todella upea ja ihasteltava "jääkuusi" pihassa.

Rea onpa upean näköinen

Upeat jäälyhdyt!

No nyt minun viisi jäälyhtyäni kalpenevat tuon rean komean jäävuoren rinnalla, on upea.

Onpa realla näyttävän näköinen jäälyhty vuori.

Vautsi!

Nuo minun jäälyhdyt ovat muutaman vuoden takaa. Joka vuosi ne on tehty, mutta täksi jouluksi on jäänyt lyhtyjen jäädytys tekemättä, vaikka astioita kyllä olisi.

Rea vielä kerkiää. Pakkasta juuri sopivasti

meillä vietiin just viisi vesiämpäriä pakastumaan, kynttilöitä pitää muistaa ostaa lisää.

Minun jäälyhdyistä tuli kertalaakista lumilyhtyjä,siis ovat lumessa päältä ja sisältä jos niitä kinoksesta löytääkään enää.

Eka kertaa elämässäni tein jäälyhtyjä, ensin kakkuvuoalla ja nyt ilmapalloista tämmöisiä - jäi aika mataliksi, kun sää lauhtui