Jäälyhdyn valmistus

Mielenkiintoinen lisä jäälyhtyharrastukseen!

Pah ja pah, itse en näköjään osaa jäälyhtyä tehdä, vaikka sen pitäisi olla yksinkertaista. Ämpäri täynnä vettä 24 tuntia miljoonassa pakkasasteessa (ai mitä tuolla on, paljon ainaki) niin jäätyy reunoista juuri sen verran, että kumotessa halkes koko lyhty tuhanneksi murusiksi. Sama toisella kerralla.

Ja kun koko komeuteen lisätään vielä kissa, joka oli teljetty liukuoven taakse siksi aikaa, kun tarkistan jäälyhtyä terassilla, niin eikö se pentele pääse pois ja karkaa ulos. Kello on luonnollisesti 24 ja mieli tekisi nukkumaan ja kissaa ei raaski jättää ulos sinne miljoonaan pakkasasteeseen jäätymään eikä se suostu sisälle.

Todetaan, että musta ei vain ole tähän.

ps. koitin sitten jäälyhtyjä ilmapalloistakin aikaisemmin. Osa onnistui hyvin, osa jäätyi umpijäähän ja osa jäätyi terassiin kiinni ilmapalloineen. ovat siellä oottamassa kevättä…

Syvä huokaus, musta ei vain ole tähän

Anteeksi kuunari, minua alkoi naurattaa.
Voin todella tuntea olotilasi. Minusta tuntui tuolta silloin kuukausi sitten kun piparkakkutalot tai tarkalleen niiden koristelu meni niin metsään kuin olla ja voi. Teki mieli alkaa itkeä.

(ja olen vuosia tehnyt kaikenlaisia koristeluita piparkakuista ja taloista että tiedän osaavani, nyt vaan ei mistään tullut mitään)

Joskus vaan ei mikään suju niinkuin pitäisi.

Selkään tsemppitaputus ja halaus. Tulihan kissa takaisin!?

Ja pakko lisätä että siis aloin nauraa vasta kohdassa "ilmapallo jäätyi terasiin ja odottaa siellä kevättä…" Sitä ennen tunsin suurta myötätuntoa epäonnistumisesta. En siis ilkeyttäni naura

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Samoin mua alkoi naurattaa se  ilmapallo jäätyneennä terassin lattiaan, sielläpä on vappupallot valmiina.

Mulla kävi kuunari jäälyhtyjen kanssa samoin. Parin särkyneen ämpärin jälkeen tyydyin jäöädyttelemään maitotölkkejä. karamellivärillä värjäsin… voin ottaa kuvan kun saan lyhtyjä taakse ja rivin valmiiksi.

Kiitos myötätunnosta ihanaiset! Kissa tuli kotiin vartin harkinnan seurauksena. tulipahan asuntokin tuuletettua.

Ilmapallot, joissa lukee kauniisti keskity elämään, ovat liimantuneinta terassiin odottelevat vappua siinä.

No ei se mitään, minä menen jouluksi Raumalle:D

Kello 16.30 alkoi tieteellinen koe pakasta -18 kylmä vesi +6 lämminvesi +75 asteista. Katson illalla mikä tilanne

Oliko ne "keskity elämään" pallot niitä dyykattuja?

juu viippu, niitähän ne. niitä riittää, muutama sata vielä kaapissa oottamassa vappua tai mitälie:D

Anteeksi kuunari, reps, reps, reps mut ei voinut kuin nauraa ääneen - ja vielä just NIITÄ ilmapalloja!!!

Noo, älä välitä, noi on just niitä juttuja, mitä yleensä kyllä tapahtuu mulle. Pääasia et kissa on sisällä ja uusintajäädytysyrityksiä varten on vielä ilmapalloja. Siinäs näes, ettei ollu turhaan dyykattuja!

Pistiiiksäää kuunari kuumaa vai kylmää vettä? Onks ne muruset ja terassinkoristuspallot kirkkahii vai ei? ;D

Terassinkoristuspallot on sinisä ja niissä lukee keskity elämään. sisällöstä en tiiä. mutta sen voin tohon kirukkausasiaan ottaa kantaa, että oon käyttäny kylmää vettä pallojen teossa. Pallot saa kivasti kuorittua (jos ei oo jäätyny terassiin kiinn) kuuman vesihanan alla sisällä ja siitä ne on helppo sijottaa haluttuun paikkaan ulos. jos kuorii kuumalla vedellä tulee palloista kivan kirkkaat, vaikka ensin pinta olisikin ollut maitomainen.

juuj ja niitä ilmapalloja sitten riittää se parisataa vielä, joten näillä pakkasilla saadaan kiva terassi:D

Laitathan sitten kuvan kunhan saat ne terassinkoristuspallot ripustettua?

Kuunari, eikö ne kiinni jäätyneet irtois, kun kaataisit juurelle kuumaa vettä?

Kävin tutkimassa koettani. Tilanne tämä ulkona pakkasta -24 ovat olleet ulkonan nyt  hiukan yli 4 tuntia. Kylmä vesi astiat olivat jäässä reunoilta sentin astioita 10 kaikissa sama. Kuuma vesi astiat mitä on kaksi  molemmat noin 0.5 eli puoli senttiä jäässä  jäät näyttivät yhtä kirkaalta. Kaikki olivat paljaan maan päällä nyt nostin lumihankeen ja kuuma vesi astioista vesi pursusi pintaan nostetteaessa.
Nyt näyttää siltä että  ei se kuuma jäädy  nopeammin huomen aamuna uusi tutkinta  silloin voivat olla kaikki umpi jäässä.

Minunkin pitäisi tehdä muutama jäälyhty, jos vain ehdin. Tämän vuonden esimmäinen jäälyhty tuli vahingossa, kun oli korveeseen jäänyt taas vesi pihasaunaan. No asiaansa on saanut hoitaa jo pari kuukautta.
Tuosta lämpöisen ja kuuman veden jäätymisestä: Minä olen käsittänyt niin, että kuuma vesi voi jäätyä nopeammin, koska siinä on enemmän kaasuja jotka nousevat "yläilmoihin", mutta toisaalta, jos laitat ämpäriin 1 8 litraa kylmää vettä ja ämpäriin 2 8 litraa kuumaa vettä, nii lämpöisen veden ämpäri on tyhjempi jäätyessään, kuin kylmä.

Ämpärit kadettu. Tulos lämmin vesi ämpärit oli niin vähän jäässä reunoista että juuri sain kaadettua toisesta veten ettei hajonnut  toinen hajosi  jään vahvuus pohjasta 2mm. Kylmävesi ämpärit oli sivu seinämistä pohja puolesta  2cm eli ne onnistu hyvin. Olivat 13 tuntia ulkona nyt pakkasta -13. Kirkaus samanlainen. Kaikissa ämpäreissä oli vettä saman verran ja samanlaiset ämpärit.
Eli se mitää ajattelen maalais järjellä oli nyt  tämän kokeen kohdalla oikein. Koe voisi onnistua jos vettä olisi vain  muutama tippa mutta luulen että ämpärissä on vettä niin paljon että se saa pidettyä veten lämpötilan yllä niin kauan että jäätyminen hidastuu. Veten haitumista en  tarkaan mitanut  mutta silmä määräisesti näytti kaikissa olevan yhtä paljon eli ei ainakaan suurta ero ollut.

En mitenkään halua  Tagetesia loukata tämä koe oli lähinnä leikkimielinen ja tein sen siksi kun mun päähäni  ei voinut mahtua että kuuma vesi jäätyy nopeammin kuin kylmä ja jää lyhtyjä  muutenkin  olisin tehnyt.

No enhän mää, mumimyy, missään nimessä oo loukkaantunut mistään! Linkittelin vaan noita “viisaampien” juttuja, ku muistin sellasesta joskus lukeneeni. Ja niinku sanoin aikasemmin, et mulla on kaikki tää tieto ihan pelkkää teoriaa, en oo ikuisuuksiin tehny yhtään ainoota lumilyhtyä.

Mut se on hienoa, et viitseit nähdä ton vaivan. Nyt tietää, ettei kannata turhaan tuhlata kuumaa vettä. Kyllä siinä väittämässä täytyy olla joku muu tekijä, ei pelkkä kuuma vesi, mistä noi niillä linkeillä puhuu.

Havainto, että vesi pysyy kuumana ämpärissä, eikä näin ollen jäädy yhtä nopeasti kuin kylmä, on aivan varmasti se ydin tässä asiassa. Ehkäpä ko. asiaa on tutkittu esim. muutaman sentin vesikerroksilla, jossa suhteellista haihtumispintaa veden syvyyteen nähden on enemmän, esim just jääpalat pakastimessa tai vesi tarjottimella.

Maalaisjärjellä voisi myös ajatella, että vaikka merivesi on lämpimämpää, niin sen jäätyminen talvella on hitaampaa, kuin esim. ison järven. Tietysti siinä on myös kaikenmaailman virtaukset ym. otettava huomioon, mut kuitenkin.

Kaikenkaikkiaan: kiitos mumimyy. Näin sitä on tämäkin aihe testettu ja havaittu pentissä. Pitäis vissiin oikein haastaa “viisaat” tämän dilemman edessä, mut pitäkööt kummaliset väittämänsä ja me energiapihit pihaimmeiset jäädyttelemme jatkossakin ihan tyynesti kylmällä vedellä lyhdyt =DDD!

Mun täyttyy kokeilla kaikkia mitä mahdolista ja pistää nokkani joka asiaan:D. Muuten tykkäsin koulussakin kemiasta ja ehkä jos päätä olisi riittänyt olin varmaan joku tutkija ammatiltani

Mun on kans pakko tehdä noita jäälyhtyjä. Joskus oon tehnykki, mut en piiiiiitkään aikaan. Jos onnistuis, eikä menis iha umpijäähän. Eli, jos mumimyy oot pitäny yön ylitte, nii ei iha kokonas jäädy, ni noil konsteil tulis hyvä kakku. Voiskoha sitä vettä värjät pigmenteil? Mää voisi kokkeil. Ens yän.

-ai nii, kauaks toi kakkuvuoka kestää parikymmene astee pakkases jäätyy?