Jäälyhdyn valmistus

Viime talvena jäädytin lyhdyille jääalustan matalassa 10 l sinappiämpärissä. Osan jäälyhdyistä tein isoissa melassiämpäreissä.

Tänä vuonna aion laittaa ison lyhdyn jääalustan päälle.

Ruusu (valitettavasti ei lyhty…)

9v poikani tekemä maitopurkkilyhty

Ilmapallo vaakana…

…ja pystynä…

Olenks mää ymmärtäny oikee, et kun ruiskasee ton jäälyhdyn päälle vähäsen vettä, nii se kirkastuu, jos se on menny sammeeks.
Hienoja noi teen lyhdyt. Kyl mun on ny ihan pakko tehdä joku pieni lyhty tänäpä.

Saattaa kirkastua tai murentua, jos roiskasee vettä! Näin kovalla pakkasella en menis roiskuttelemaan :wink:

Täältä pentistä bongasin idean ja lapsen kanssa rakenneltiin ja kynttilät sytytettiin tänä iltana hyytävässä pakkasessa

Kilokynttilät valaisevat kauniisti, niitä käytän jäälyhdyissä.

Liisukka, minulla eivät nuo kilokynttilät toimi, kun ne nokeavat lyhdyt ja sulattavat lyhdyn pohjaan reiän ellei ole vaikkapa lautasta alla. Yhden satsin poltin tässä aikaisemmin kilokynttilöitä ja nyt eilen illalla laitoin öljykynttilät mustuneisiin lyhtyihin ja kirpparilta ostin parittomia kahvilautasia alustaksi, kun jokaisessa lyhdyssä oli, reikä etteivät kynttilät putoa reijästä.

Sisareni on useampana talvena tehnyt tällaisia ihania jääkelloja. Minäkin laitoin kuistille jäätymään muutaman koe kellon, kun on niin armoton pakkanen.

Mikä noissa on ollut muottina? Ovat tosi hauskoja, naru on ollut paikoillaan jo jäädytysvaiheessa, eikö olekin?

Jääkelloissa on ollut muottina läpinäkyvät hedelmä säilyke purkit. Narua on vain pätkä joka on pohjaan laitettu sinitarralla tai teipillä kiinni. Valmiisiin kelloihin kannattaa laittaa vaikkapa helmi niin kellot eivät tipu heti ekalla suvella pois. Tuo naru laitetaan sitten valmiiseen kelloon.

Toin sisälle siksi aikaa, kun kuvaan tuon jääkellon valmistus homman. Jospa tästä saa selvän.

Kiitos, rea! Menisi varmaan jugurttipurkillakin ja voisi värjätäkin ja sinne sisälle jotain… :slight_smile:

Siis että täällä on ihania jäälyhtyjä! Miksi minulla ei ole omaa pihaa :frowning:

Oliskohan sitä niin hullu että kokeilisi jäälyhtyä parvekkeella…

Fiora, mikäs estää? Meillä on lasitettu partsi ja kyllä hyvin jäätyy ainakin!.. Mutta en kyllä hirveesti viitsi poltella kynttilöitä,isoja varsinkaan! Nyt jo ahdistaa kun ei voi pestä ikkunoita!

Heksu, ennätitkö laittaa noita jääkelloja jäätymään? Toivottavasti et vielä laittanut, kun minä laitoin illalla koe kellot jäätymään niin eipä onnistunut ei. Olisi pitänyt laittaa rautalanka kiekura tuonne pohjalle johon lanka on sidottu tai taitettu kaksin kerroin. Tuolla minun systeemillä lanka katkeaa, kun sitä joutuu kaivelemaan jään seasta. Nyt täytyy tehdä uudet kellot ja katsoa onnistuuko ne.

Ahaa, hyvä kun sanoit, juuri äsken katselin jugurttipurkkeja sillä silmällä, vielä en ehtinyt laittaa :slight_smile:

Nyt onnistuivat jääkellot. Tässä kuvassa ovat vielä yhdessä kasassa, mutta laitoin iltamassa kustille sisäänkäynnin molemmin puolin.

Tosi kivan näköiset! Täytyypä syöttää nassikoille jugurttia että saa itsekin purkkeja :wink:

Tuli hienot :slight_smile: Täällä ei mennyt ihan niinkuin realla, mutta keksin kohtuuhyvän muotin, nuo Ikean muovi"lasit". Kokeilin myös laittaa sydämeksi ihan pelkän metallilangan, ja tuntuisi toimivan hyvin, lenkit kiepautin molempiin päihin, ne sai helposti pohjastakin irti lirauksella kuumaa vettä. Mutta ei pysynyt suorana jäätymisen aikana, sydän on siis vino :frowning:
Veden pinnalle ripottelin hyasintin kuivia kukkia, jotka näköjään myös värjäävät vettä :slight_smile: