Jäälyhdyn valmistus

Mie laitoin illalla sankoihin vedet jäätymään.Isäntä tuumas aamulla, että tais mennä plörinöiks nuo jäälyhdyt, kun yön olivat ulkona. Meinas että ovat ankkajäässä:) Mutta hyvät lyhdyt tuli!

No niin, ei net miehet tiiä mistään mittään :slight_smile:

Rea, miten laitot sen pohjan, siis langan ripustuslenkin, että sait sen esiin?

Ensin laitoin harjoituskappaleisiin vain lankalenkin maalarin teipillä kiinni, mutta lankalenkki katkesi kun sitä joutuu kaivamaan jään sisästä. Noihin nyt tekemiini jääkelloihin laitoin rautalanka kiepit joihin lanka kiinni tai lenkille jos laittaa langan kaksin kerroin. Sitten tuo rautalanka kieppi tepillä tai sinitarralla pohjaan kiinni. Moralla minä sitten kaivelin rautalankelenkin jään sisästä ja lenkkiin sitten naru kiinni. Laitoin aina kaksi kelloa samaan naruun ja sidoin lenkin siten että kellot tulivat eri korkeuksiin. Sitten vaan ripustamaan.

Kiitos, Rea! Täytyy kokeilla itsekin.

Ajattelin myös sellaista vaihtoehtoa, että laittaisin lankalenkin sinitarran tai muovailuvahan alle purkin pohjaan.

Pakkasviikkojen aikana isäntä innostui jäälyhtyjen tekoon.
Kun ne lyhdyt loistaa, niin ne loista, loistaa vaan..

meidän

'meidän pihalla viime talvena

Kun ei ole pakkasia,niin tälläiset "jäälyhdyt" tänä jouluna.

Oho, meillä ei oo tippaakaan lunta! Ei voi tehdä itte mittää lyhtyjä.

Mää ostin semmosii kuvioitui paperipussei, valkosii. Pussin pohjalle laitetaan vähän soraa ja lyhtykynttilä palamaan, on sitten nätin näkönen. Pussi on käsitelty jollain palamattomalla aineella. Viiden paperipussin pakkaus makso päälle euron.

Mistä memuli ostit?

K-raudasta, siitä ihanasta tilpehööräosastosta. Suosittelen, sillä kokeilin yhtä ja se oli kyllä upean näkönen.

On siis palonkestäviä? Onko tuossa raviradan vieressä vielä k-rauta?

On siinä. Kun meet ovesta sissään, niin kävele heti vaan oikeelle. Siitä sitten kävelet sokkona (ettei tuu heräteostoksia) niiden ihanien tavaroiden läpi ja siinä ikkunoiden edessä oli niitä pieniä littanoita pussipaketteja. Pussit kestää tosi hyvin: tuuli ja satoi niin paljon, että pussi meni ihan ryttyyn kynttilän päälle, eikä pussi sittenkään syttynyt.

Paljonko noi makso? niinku kappaleelt?

kts. edellinen sivu :-))

No, jos ne makso noin 1,90/5 kpl =0,38/kpl

Tämän vuoden eka jäädytyskokeilu :slight_smile:

Jäälyhdyt eivät vielä onnistu, vain kakkusia valmistuu :slight_smile:

Tuli näistä jäälyhdyistä mieleen, että mullahan on “huussissa” vielä kaikki kalikat jäätymässä… Ekmanska innosti joulun aikaan lataamaan vanhan ulkohuussin täyteen vedellä täytettyjä purkkeja jäätiiliksi ja siellä ne vieläkin on. Pitäis varmaan tehdä jottain… =D

Mulla on samallai mun kasvarinlattialla :smiley:

mut nyt kun mietin, niin ehkä annan niitten sulaa ja teen niistä sit kylvöastioita? :smiley:

=D Ei hullumpi idea!

Mä yritän juuri patistaa itseäni: jos niitä ei tule käytettyä sunnuntaihin mennessä, niin… niin… hmmm. Ei kyllä nyt juuri keksi yhtään tapaa kiristää itseään toimimaan niiden suhteen. Onneksi huussi ei ole enää käytössä. Siellä voisi olla hiukka hyytävä fiilis toteuttaa itseään. =D