Jäälyhdyn valmistus

Kävin äsken kuvaamassa jääsydämen, ennenkuin se sulaa:
Yläpuolella/takana on ostettu risusydän.

Tässä toinen, amppelissa roikkuu,kun en vielä keksinyt mihin laittais:

Ekmanska, mä sain käytettyä ne jäätiilet. Vihdoinkin!
Mies vähän patisti. Se yritti saada autonrenkaita sinne huussiin ja alkoi ihmettelemään mitä he****tin purkkeja tuolla oikeen on?!? Tiiliä rakas, tiiliä. 

Anteeksi huono kuva, kun huonolla kännykällä yritin niitä ikuistaa.

Huomena on mentävä käymään työttömienyhdistyksen kirpparilla siellä oli monenlaista astiaa ja törppöä tänään käydessäni, mutta eipä tullut mieleen hamstrata niitä jääteosten tekoon. Pakkanen tulee kuitenkin niin sitten olisi kaikki valmiina. Täältä kävin ammentamassa ideoita!

Ekat jäälyhyt tehty ja yhtään ei hajonukkaan vaikka puukotin niitä meleko ronskilla käjellä

Pienelläkin pakkasella voi tehdä jäälyhdyn eikä tarvita ämpäriäkään.Matalaan suorakaiteen muotoiseen muoviastiaan laitetaan vettä parin sentin kerros. Jäätynyt levy otetaan pois ja jäädytetään toinen tai käytetään kahta astiaa. Kolmas sivu tehdään niin, että kaksi jäälevyä laitetaan nojaamaan toisiinsa alareunat astian reunoilla vedessä. Kun vesi on jäätynyt, kolmion muotoinen lyhty on valmis.

Jos lyhdyn laittaa hankeen, kannattaa tehdä kynttilälle kova alusta jäälevystä tai tamppaamalla lumi.

Hih! Tulppaanien uusi elämä:

Onnistu. Seuraavana aamuna kuvattu.

Ja tänään:

OI että on upeita !!! Ittekkin harrastan kaikenlaisen rekvisiitan tunkemista reunoille, mutta tuo on ylihieno.

Älyttömän upean näköinen tulppaanilyhty! Hieno myös tuo jääsydän.

Taas on aika valmistaa jäälyhtyjä. Tässä tulppaanit teipattuna ja sitten ulkona veden peitossa.

Hyasinteista tulossa kaksi lyhtyä. Ja tuoksuvat vielä, kun veden kaataa pois.

Kokeilkaapa ,muutakin kuin ämpärejä. Mulla oli toistalvena 200l saavi joka oli täynnä wettä ja se osittain jäähän, ja sit reikä ja weet pois. Ne vedet voi värjätäkkii, punaiseksi/siniseksi/vihreäksi ym. väriseksi. Lähes kaikki puljut käy mistä saa jään pois, muovi ym. joka kestää pakkasta. Mites ns. silkkikukat tuonne, eivät ole ns. kertäkäyttöisiä, ja ovat aidonnäköisiä, palovaaraa tuskin on, jos osaa asetella.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Mä teen aina joskus laastipaljussa tahattoman jäälyhdyn, kun talvi pääsee yllättään, 60 litrasia taitaavat olla. Koristeena mitä siä nyt millonkin killuu, käpyjä, lehtiä, kuraa, pari mustaa pientä muoviruukkuakin on joskus ollut.

Mustat pienet muoviruukut on tosi nättejä jäälyhdyssä

Hienoja jäälyhtyjä kukkineen olette tehneet! Mun tyttären hoitotäti tekee lasten kanssa joka talvi erilaisia jäätaideteoksia. Nyt oli tehty kaksi jääkakkua rengaskakkuvuokiin. Niissä oli tulppaanit vaakatasossa vuokaa kiertäen. Ja lapset olivat värjänneet vettä vesiväreillä ja jäädyttäneet sitä maitotölkeissä harkoiksi. Näistä kaikista oli sitten tehty pihalle installaatio jonka sisällä oli kynttilöitä palamassa.

Joskus tekivät jääkiekkoja, joissa oli jotain hilettä ja ripustusnaru. Siis jäisiä kiekkoja, ei mustaa lätkää!

Minä olen hamstrannut kierrätyskeskuksesta keittiön yläkaapin täytteeksi erilaisia kakkuvuokia. Niihin kun voi rakennella mielialansa mukaan kaikenlaista kivaa. Rairuohoa, jäkälää erivärisinä, jääkakkuja, pajunoksia lyhyinä, ym.

Pajupirtin blogissa on ohjeet jääkelloihin ja muitakin kivoja jääjuttuja!

Kyssis, mä oon suorastaan kade noista sun lyhdyistä kun ite en saa aikaseks     Tosi kauniita