Jakaranda, Jacaranda

Jakarandasta tuli asiaa, joten avaan sille oman paikkansa. Alkuun linkki vanhan puolen jakaranda-keskusteluun:
linkki

Olen saanut kasvatettua muutaman pienen jacaranda mimosifolian taimen, ne on nyt noin 10 senttisiä.
Minua kiinnostaa, että onko mahdollista kasvattaa jacarandaa bonsaina? Jos voi, niin olisiko jollain neuvoa siihen? Pitäisikö taimia latvoa, ovat melko hentoja vaikka ovat hyvässä valossa kasvaneet.

Toivottavasti joku jaksaa vielä näin vanhaan ketjuun vastailla:)

Zeran viestin siirsin tähän lajille avattuun omaan ketjuun. Liekö ketään joka osaisi vastata hänen kysymyksiinsä ?
Käsittääkseni tätä kasvatetaan Suomessa huonekasvina, siksi se on tässä osiossa vaikka puu onkin alkuperältään.  Mikäli oikeampi paikka on puut-osiossa niin siirto on helppo tehdä.

tuolla taitaa olla bonsain kasvattamisesta edes vähän tietoa. ainakin siellä on linkkejä paikkoihin, joista tietoa löytää…

Kiitoksia linkistä mai-lee! Ajattelin siis bonsaita siksi, että jostain luin (olisiko ollut pentin vanhalla puolella) että jacarandan saisi bonsaina kukkimaan. Huonekasvina se ei ilmeisesti normaalisti kuki?

Kyselen vielä hieman lisää jacarandasta yleisesti…Minkä kokoisen juuritilan se tarvitsee kasvaessaa huonekasvina? Minun jacarandani on menossa tosin kevytsoraan eikä multaan, mutta jotain suuntaa antavaa kokoa kaipailen. Ja mites tuon latvomisen kanssa kannatta menetellä jos kasvattaa ihan normaali huonekasvina?
Minulla on muutama taimi niin olisiko mahdollista latvoa yhtä ja pitää se vihreänä huonekasvina, koittaa väsätä yhdestä bonsai ja antaa yhden kasvaa rauhassa isoksi ja toivoa kukkia joskus?

Kiitos Nuu ketjun avauksesta

Zera, tuolla vanhan pentin puolella (ks. linkki aiemmassa viestissäni) sanottiin näin “Jos sen pitää leikkaamalla matalana, niin tuskinpa kukkii”.

Minun jakaranda on tuollaisessa tavallisen ämpärin kokoisessa ruukussa. Se on ehkä noin 6v ja latvon sen aina keväisin, koska se on todella nopeakasvuinen ja meillä on niin matala tää torppa.

Kukkimista mä en tällä hoidolla odota, mutta se kesäisin hienon vihreä ja jotenkin ilmavan kaunis viherkasvi.

Juu huomasin sen kommentin kyllä. Meinasinkin, että jos yhden pitäisi vain vihreänä huonekasvina ja sen pitäisi matalampana. Meinaatko että tuo kommentti tarkottaa myös sitä, että ei kuki bonsainakaan? En tiedä oikein bonsaista mitään, niin ajattelin että jos ne ovat jotenkin "erilaisia" Voi kyllä olla, että tuo bonsai jää haaveeksi muutenkin. Löysin muutaman artikkelin aiheesta, joissa sanottiin, että on todella vaikea bonsaina varsinkin jos toivoo kukkia.

Onkos joku siis saanut jacarandan kukkimaan huonekasvina? Jos niin minkä ikäisenä ja kokoisena?

Omalla maalaisjärjelläni kyllä ajattelen ettei se leikkaamalla pieneksi pakotettu bonsai varmastikaan kuki. Tuota ajatusta tukee se että puumaisena huonekasvina sitä kasvattavat välttävät kukkien toivossa typistämästä latvusta vaikka se olisi jo liiankin korkea. Pitää kummiskin muistaa että tuo kaikki on minulta vain pohdintaa ja päättelyä :slight_smile:

Kiitos oliivipuu, auttoi paljon. Kuinka nopeasti se kasvaa isoksi, ja kuinka isoksi se teillä koittaa kasvaa? Olisiko sinulla mahdollisesti kuvaa?

Bonsaina toimii muutenkin huonosti, koska leikkaamisesta huolimatta lehdet ei pahemmin pienene. Kasvaa todella nopeasti ja keväällä tiputtaa paljon lehtiä eli roskaa kovasti. Muuten helppohoitoinen, mutta vaatii joka vuosi mullanvaihdon ja isomman ruukun.

Kaunis Jacarandan lehti

Tässä mun viimekevänä istutettut Jacarandat ,kaksi yhdessä ruukussa

Onja, kyllä on reheviä. Oletko koskaan leikannut, haaroittuukohan ne siitä ?

Mulla on yksi pitkä varsi, vain tupsu päässä, uskaltaisikohan sen pistää poikki ?!

Leikkaan aina säännöllisesti joka kevät omaani, mutta kyllä se aina tahtoo niitä pitkiä hujoppeja kasvattaa, ellei yhtä, niin sitten kaksi. Ei näytä kuitenkaan kovasti kärsivän leikkaamisesta.

Oliivipuu, hyvä tietää, taidan sitten napsaista sen poikki, katsotaan kuinka käy :wink:

Ei ole leikannut vielä.

Toin ulkom. matkalta jakarandan siemeniä ja tökkäsin ne multaan viikko sitten, kaikki kolme siementä ovat jo itäneet, eli nyt vaan odottelen uuden viherkasvin kasvua. Kiva, että täältä löytyi senkin kasvatukseen vihjeitä. Onneksi on viileä viherhuone talvehtimista varten.

PS. Siemeniä jäi muutama yli, haluaisiko joku kokeilla?

Mulla oli talvehtimässä huonenlämmössä ja hyvin pärjäsi,suihkutelli joka päivä!

Mulla tahtoo lehdet rapistua. Miten tätä kastellaan oikein? Usein, harvoin, runsaasti, kohtuullisesti? Kun en oikein ole varma, kuivettuvatko nuo lehdet kuivuuden takia vai märkyydestä motkottaen. Olen tässä koettanut löytää oikeaa kastelutiheyttä. Vaihdoin isompaan ruukkuun joku viikko sitten ja siirsin vähän kauemmas huoneeseen, kun taisi auringonpaiste olla liikaa.